Het Wout Van Leeuwen Noorwegen Festival 2014 dag drie

Persbericht Wout van Leeuwen/Visreis.nl

Door Joris Nieuwenhoff

Dag drie, de dag dat het gaat het gebeuren. Nadat ik om 01.30 uur de pc heb afgesloten na het schrijven van de vorige editie ging de wekker om 06.15 uur net iets te vroeg voor het gevoel. De snooze functie op de wekker is mij zeer dierbaar zullen we maar zeggen.

Het ontbijtbuffet ziet er weer heerlijk uit. Verschillende soorten brood, kaas, ham, jam, nutella, augurken, koffie, jus d’orange, melk, appelsap, gekookte eieren, muesli en cornflakes zorgen voor een zeer solide bodem voor een lange visdag. En dat is precies wat we vandaag gaan doen.

Om 07.45 uur staan we allemaal klaar om te vertrekken. Allemaal? Nee, een klein dapper Drents team heeft de hele avond doorgehaald en gebruik gemaakt van de optimale weersomstandigheden en het feit dat de zon hier niet onder gaat in deze tijd van het jaar.

Dat resulteerde natuurlijk in een gigantisch slaap tekort maar wel een mooie heilbot van 80 centimeter. Toen wij om 07.45 uur vertrokken kwamen zei net terug. Ze gingen even ontbijten en gingen daarna ook gewoon nog even door.

Maar goed, wij hebben een heel veel belovende stek uitgezocht die heel ver weg ligt. Het varen alleen al duurde een uur en 20 minuten. Maar daar aangekomen bleek het toch niet het beloofde land. Helaas. We vingen wat gulletjes en ander gespuis maar bijzonder is het nooit geworden.

Heel jammer want we hadden ons er veel van voorgesteld maar dat is nu eenmaal onderdeel van vissen. We hebben de hele echtend verschillende locaties bezocht maar het was simpelweg taai. Aan het einde van de middag hebben we besloten om het over een andere boeg te gooien en naar de ‘Noord' te varen.

Daar aangekomen werden we getrakteerd door acht dolfijnen op een springouverture. Ze bleven maar doorgaan en het was een spektakel van jewelste. Daarnaast hebben we ook nog een paar mooie gullen van ver in de meter gevangen en dat heeft onze dag toch nog goed gemaakt. Hard werken, niet veel maar wel mooie vissen en een dus een mooie dag.

Dick was vandaag mee met de Belgen. Het trucje dat zij gisteren uithaalden (het vangen van een heilbot) herhaalde hij bij hen aan boord. Niet groot maar hij telt wel. Ook bij hen en de andere boot was het een taaie visdag. Maar aan het einde van de dag is een ieder toch weer blij met zijn visdag en heeft hij mooie verhalen.

Morgen gaat het waaien en is de vraag of we er wel uit kunnen. Voor de dag erna gaat het nog wat harder waaien helaas.

Maar de sfeer is goed en morgen is er weer meer nieuws uit het hoogste Noorden van Noorwegen. Kijk voor de updates van alle foto’s hier.