Het groene land waar een droom uitkomt

Door Nick Groot

Het begon allemaal op de Hengelsport- en Visbotenbeurs in november vorig jaar. Ik liep daar met mijn vaste vismaat Mark Smits, kijkend naar verschillende vakantie’s. De een nog mooier dan de ander.  Uiteindelijk hebben we besloten om naar het prachtige Ierland te gaan. Na lang aarzelen toch maar geboekt. 19 Augustus was de datum om naar toe te leven.

Het prachtige groene land…

Op die 19e augustus ‘s ochtends in alle rust naar Schiphol  gegaan om van daar naar Cork te vliegen. In Cork stond er een leuke huurauto klaar die ons in de vakantie overal heen zou brengen. Onze B&B lag in het gezellige dorpje Sneem, een kleine 3 uur rijden vanaf het vliegveld. Deze uren zijn echter zo voorbij. Kijk gewoon even rond naar het prachtige groene landschap vol bergen, bossen, rivieren en natuurlijk de prachtige kustlijn.

... Waar een droom gaat uikomen.

Aangekomen in Sneem worden we vriendelijk ontvangen door de eigenaar van het B&B.  Na een goede kop Ierse koffie zijn we langzaan aan begonnen met uitpakken. Alleen hadden we een probleem: de viskriebels. We moesten vissen, dus wij weer de auto ingesprongen en met een noodgang een pier opgezocht. Eenmaal op de pier waren er ook andere Nederlanders, en die boden ons zelfs al verse makreel aan zodat wij meteen op het grote geschut konden vissen. Het was dat ook meteen raak. Hup, de eerste rog is geland. Dit was een heel goed voorteken voor de rest van de week.

Meteen raak!

De volgende ochtend ging alweer vroeg de wekker. Na een stevig Iers ontbijt zijn we snel met de auto naar een klein haventje gereden. Daar lag de visboot van kapitein Jack O’shea. De zon scheen volop en we gingen vol goede moed de zee op. Als allereerste begin je met het vangen van makreel. Het is dan ook niet al te moeilijk, want binnen 10 seconden staan alle hengels krom. Na een klein kwartiertje op de makreel gevist te hebben, gaan we over op het echte werk. Laat de haaien en roggen maar komen!

Ondertussen hebben we van hengel gewisseld; nu vissen we met een sterke boothengel van ±30 pond en een sterke molen gevuld met 30/00 gevlochten lijn. Op de hoofdlijn komt een stuk lood dit moet echter wel schuivend zijn. Het gewicht van het lood kan variëren dit in verband met de stroming. Verder zijn er speciale haai/congeronderlijnen.

Dit is niets meer dat een sterk staaldraad met een grote haak. Deze onderlijn monteer je met een wartel aan de hoofdlijn, dan de haak vullen met een goed stuk makreel en vangen maar. Hengels te water en afwachten. Na een klein half uurtje hebben de eerste vissen zich gemeld. Een paar kleine gullen en pollaken. De echte grote vissen bleven deze dag nog even uit. Na een paar uur heel veel kleine pollakken gevangen te hebben, besloten we terug te gaan naar de haven. Morgen weer een dag.

Genieten!

De volgende ochtend dan ook vol goede moed weer naar de haven gereden. We wisten het zeker: nu gaan we ze vangen. Na een klein uurtje varen waren we beland op de juiste visgronden. Het duurde dan ook niet lang voordat de hengels krom stonden, en nee, niet van de makrelen, maar van de grote jongens.

We hoeven niet lang te wachten.

Dit was een kick, niet normaal. De adrenaline schoot door je lichaam en je moest en zou de vis landen. Wie wil dit nou niet? Mooie vissen vangen in een nog mooier land. De zon scheen volop en het was puur genieten. Nog steeds de een na de andere vis. Alleen nog geen haaien of roggen. De kapitein besloot om het even verderop nog eens te proberen. Hier was het wel kassa. De hondshaaien en roggen vliegen ons om de oren. Dit was dan ook een dag om nooit te vergeten. Na een voldane dag vissen op zee zijn we met een goed gevoel terug gereden naar het B&B. ‘s Avonds natuurlijk even de Ierse pub onveilig gemaakt. Dit is dan ook een aanrader, erg gezellige en leuke mensen.

De vakantie schiet helaas al op. Vandaag gaan we iets heel anders doen dan vissen op haaien en roggen. Namelijk zalm! Een vis die zo mooi is dat het niet te beschrijven is. ‘s Ochtends weer vroeg uit de veren en onderweg naar het gezellige dorpje Waterville. Dit dorp ligt aan zee dat via een rivier in verbinding staat met een meer. Op dit meer gaan we zalmvissen. De kriebels lopen al door mijn lichaam.

We ontmoeten onze visgids van de dag, Michael O’connel. Ierser kan niet dacht ik zo. We gaan dan ook meteen aan de bak om de zalmen te bejagen. Dit is een zalmvisserij die ik niet eerder had gezien. Namelijk trollend met de boot op het meer. We vissen met een spinhengel van 25 tot 50 gram, nylon lijn van 25/00 met direct aan de lijn een simpele plug of lepel. Dus niet met een wartel bevestigen, maar direct aan de hoofdlijn, dit omdat de plug dan niet wordt gehinderd door de wartel.

Het vissen zelf is ook vrij simpel: je vaart op een zeer rustig tempo met de plug ongeveer 35 meter achter de boot. En dan constant langs obstakels en dicht bij de rivieruitmonding. Na een klein uurtje was het dan ook raak! Hengel krom en hij giert door de slip heen. Beet! Ik ben denk ik nog nooit zo blij geweest dan op dat moment. Ik heb een zalm aan de lijn. Na een leuke dril van ongeveer 15 minuten is de vis binnen. Dit duurt zolang omdat de zalm eigenlijk meer tikt tegen het kunstaas dan dat het echt bijt. Dus de haak zit heel licht in de wang van de zalm gehaakt. Dit maakt de dril dan ook reuze spannend. Maar het is gelukt. De zalm is geland.

Mooi ook die visserij op zalm.

Verder natuurlijk nog de hele dag doorgevist, maar helaas zonder resultaat, het bleef bij die ene zalm. Met de zalm in de boot bedachten we hoe we hem zouden gaan opeten. De gids bood aan om de zalm bij zijn zus, die een restaurant heeft in het dorpje, klaar te laten maken. Hier hoefden wij dan ook niet lang over na te denken. Voor we het wisten zaten we in dat gezellige restaurant onze verse zalm op te eten met de gids en zijn vrouw. Ik heb dan ook nog nooit zo’n lekkere vis gegeten!

Jammer maar waar, de laatste visdag is aangebroken. Kustvissen. We ontmoeten onze gids en die zegt dat we hem moeten volgen met de auto. Na een klein uurtje rijden zitten we echt in de middle of nowhere. Dit heeft natuurlijk ook wel weer wat speciaals. De auto stond geparkeerd boven op de berg en we moesten dus een flink stuk naar beneden lopen met al onze visspullen. Maar dat was het dubbel en dwars waard.

Wauw, wat is het hier mooi. Dit moest wel een veelbelovende dag worden. We begonnen met een vrij simpele visserij, namelijk met de lepel op makreel. Dit gebeurt met een spinhengel van 2,70 m. van ongeveer 50 gram. met een sterke spinmolen gevuld met 20/00 nylon en aan het eind van deze lijn een simpele lepel of shadje. Deze gooi je dan zo ver mogelijk weg. Even laten zinken en dan binnendraaien.

Binnen enkele worpen heb je dan ook voldoende makreel voor de hele dag. Zodra de makrelen gevangen zijn, gaat er een grote dobber op de lijn. Met een fluorcarbon onderlijn van ongeveer 2 meter met daar een kleine haak gevuld met een stuk makreel. Deze dobber gooi je vrij dicht langs de kant, en dan maar wachten tot de dobber ondergaat.

Dat duurt dan ook niet al te lang en al snel zijn de eerste pollakken geland. Ook hier vingen we de hondshaaien, pollakken en makrelen. Na een paar uur leuk gevist te hebben en ook veel gevangen, zit de dag er alweer op. We kijken nog een keer naar de mooie natuur en dan gaan we met een voldaan gevoel terug naar het B&B.

De avond valt en als afsluiter van de geweldige vakantie gaan we ‘s avonds nog lekker een hapje eten. Dan is het helaas tijd om de koffers in te pakken en terug te rijden naar het vliegveld. Auto ingeleverd, vliegtuig ingestapt en terug naar huis. Als ik nu terugkijk op de vakantie, kan ik alleen maar denken: Wauw… wat een land!