Giant Trevelly on the fly

Door Jeroen Wohe

Ik heb lang uitgekeken naar deze trip, vliegvissen op GT was toch een van mijn dromen die ik nog had. Om alle kansen in mijn voordeel te wenden, werden er nieuwe hatch-reels aangeschaft en speciale airflo GT-lijnen. Vliegen en poppers werden gebonden en de dag was eindelijk aangebroken dat we konden vertrekken.

Daar gaan we voor!

Ik was sinds lange tijd weer eens zenuwachtig, iets wat ik lang heb moeten missen en het blijft een heerlijk gevoel net voor zo vistrip. De vlucht ging voorspoedig en we vlogen via Londom Gatwick via Quatar naar Male, hoofdstad van de Malediven. Nu moet je weten dat de laatste 10 keer dat ik via Londen ben gevlogenm mijn bagage 7 keer niet was aangekomen. Het afgelopen jaar alleen al kwam mijn bagage 3 keer niet aan, wat ondermeer mijn trip naar Rusland zo goed als verknald had!

Prachtig gebeid, maar wat moet je er zonder je hengels en bagage?!

Aangekomen op Male komt de warmte je direct tegemoet! Heerlijk is dat. En… de bagageband was zo leeg… en bleef leeg! Weer mijn bagage niet meegekomen! G#$%^&*(!!! Ook André was de ‘Sjaak’, ook hij moest zijn bagage missen! Er werd ons verzekerd dat de bagage de volgde dag zou meekomen… De House boat lag in de haven en we konden niet uitvaren zolang we onze spullen niet hadden, dus die dag werd er maar wat geshopt in Male en de anderen tuigden de hengels op!

De volgende dag liepen we weer vol vertrouwen naar het vliegveld… En wat bleek? Wéér geen bagage! Stond nog gewoon in Lolden!!! Nou, ik ben niet heel snel over de zeik, maar toen wel! Was maar goed dat André erbij was om het over te nemen. Er werd ons bijna beloofd dat de bagage er de volgende dag wel zou zijn…

Tal van prachtig gekleurde vissoorten verschijnen aan onze vliegen.

Met hangende pootjes terug naar de boot om de anderen het slechte nieuws mede te delen dat we nog steeds niet konden vertrekken. Die dag werd er vanuit de kleine bootjes gevist en gelukkig konden André en ik een hengeltje van de anderen lenen. Het vissen was zoals je verwacht in de tropen: veel klein spul, van groupertjes to snappertjes. Toch ving ik een mooie queen fish en barracuda op Thomas’ 7-entje, wat een leuke sport gaf.

Met een geleende hengel toch even dik plezier!

De volgende dag kwam onze bagage dan uiteindelijk wél aan en wat waren André en ik blij! Alsof de eerste Giant Trevelly al gevangen was! Omdat het al laat was konden we ook die dag niet meer vertrekken, dus we waren in totaal 3 dagen kwijt! Een lekker begin van de vakantie… De volgende dag was aangebroken en iedereen was opgewekt, maar dat werd al weer snel minder; er stond wind, harde wind! Resultaat: de kapitein wilde niet uitvaren!

Ook de haaitjes kunnen niet van de vlieg afblijven.

Na enige licht druk van ons besloot de kapitein toch uit te varen, maar we konden niet naar de plek gaan waar we heen wilden. Halverwege de trip moesten we schuilen in een atoll groep vanwege de hoge golven en wind. Dat was weer een domper! Alsof deze vakantie ons niet gegund was! Er was weinig bekend van deze atoll groep, maar we hadden geen keus! Het vissen kon eindelijk beginnen. Ik besloot om mijn 10 te pakken met daarop mijn hatch 9 plus en een drijvende lijn met een verzwaarde vlieg. We werden gedropt op een drop off die er wel goed uitzag.

Vol vertrouwen werd er geworpen en gestript! De uren streken voorbij, dit was niet wat ik had gedacht. Jaap en ik besloten een stuk te kopen en te kijken of we wat zagen. We kwamen bij een veelbelovende plek en al snel haak ik mooi formaat snappers en groupers waar ik met mijn 10 mijn handen vol aan heb. Jaap vist met een master blaster popper op zijn 12 en krijgt er een GT achter aan! Maar helaas pakt deze zijn popper niet. Nog geen minuut later krijg ik een dreun op mijn hengel en mijn Hatch gilt het uit. Binnen de seconde vliegt de backing eruit… dit was een serieuze vis! Eindelijk de eerste GT!

Schitterende natuur!

En dan gebeurt het… los! Wat the f….! Wat krijgen we nu! Na al mijn backing te hebben ingedraaid bleek de vis gewoon te zijn losgeschoten! Bad luck. We vangen nog wat leuke vissen en gaan terug naar de house boat. André heft ook een GT verspeeld op zijn popper en Thomas en Jan hebben ook de nodige vissen gezien en actie gehad! Iedereen heft een goed gevoel en misschien wordt het dan toch nog wel beter.

Geen slecht onderkomen toch?!

De volgende dag konden we nog steeds niet uitvaren, dus er werd weer op dezelfde plaats als gisteren gevist, wat eigenlijk niet slecht bleek te zijn. Maar nu was het stil! Heel stil! We konden geen visje vangen of zien! We liepen langs het koraal en we haalde onze schenen open alsof we net op een landmijn hadden gestaan… wat deed dat een pijn zeg. Ik heb de littekens nog steeds op mijn benen staan! Na het halve eiland/atoll te hebben rondgelopen vond ik eindelijk vis! Ik ving een kleine Bluefin trevally en zag er zat zwemmen.

Ik riep Jaap en Thomas dat ze het hier moesten gaan proberen en Jaap kreeg vrijwel direct Bluefin achter zijn popper aan. En toen zag ik die schaduw! Iets volgde mijn vlieg en draaide weer weg! Ik caste direct nogmaals en daar was hij weer: een enorme GT van dik over de meter volgde mijn vlieg, maar draaide telkens weer weg net voor het koraal! Ik dacht dat ik gek werd! Jaap gooide zijn popper erop en hij kreeg de GT achter zijn popper aan, maar hetzelfde verhaal: niet pakken! Wat krijgen we nou? Kijken kijken, niet kopen?!

We zien de nodige vissen en GT’s, maar we krijgen ze gewoon weg niet te pakken op de vlieg! André en Jan hebben ook minder vis gezien en na de lunch besluit ik het over een andere boeg te gooien! De wind is iets gaan liggen en André wil met een spinhengel en een megapopper vanuit het kleine bootje gaan vissen. Ik besluit om met mijn 12, hatch 11-plus en een poppervlieg het ook te gaan proberen als de kans het toelaat. Maar ik wil André wel een GT zien vangen op een zware spinhengel.

De wind neemt weer toe en de golven worden hoger, het kon natuurlijk ook niet anders! André is ongeveer een half uur aan het gooien als er een grote splash water zich op zijn popper stort, maar hij mist. Dit gebeurt nog 2 keer en bij de derde keer komt de GT helemaal het water uit om de popper te pakken! André wordt van de ene kant van de boot naar de andere kant getrokken. Dit had ik echt voor geen goud willen missen! Ik kom niet meer bij van het lachen.

André landt deze vis en het is een mooie vis van een pondje of 16. De eerste GT van de trip is binnen en we zijn er blij mee! Nu nog op de vlieghengel. We varen naar een onderwaterkruising van koraal/drop off en hier zien we vis jagen, André gooit met zijn popper en ik een popper met de vlieghengel. Het valt toch goed tegen om een 12 met zware master blaster popper te werpen met een stevige wind in een klein bootje dat danst op de golven.

En die willen we dus gráág op de vliegenhengel hebben!

Dan gebeurt het: ik krijg een vette boil op mijn popper, maar de vis pakte hem niet. Hoe frustrerend kan het zijn! Dit gebeurt mij nog eens en ook al vang ik de vis niet, ik zou dit voor geen goud willen missen! Met poppervissen weet je dat de vis vaak de popper niet goed pakt en/of mist! Maar het visuele aspect is meer dan genoeg om het te blijven doen. Dan besluiten we te stoppen en met mijn laatste worp - het klinkt cliché - wordt mijn popper toch nog gepakt en de 12 gaat diep krom. Ik heb alle moeite om de vis uit het koraal te houden en wat ben ik blij eindelijk een GT op de vlieg te haken!

Na een spectaculaire dril komt de vis boven. Het blijkt geen GT te zijn maar iets anders! De vis ziet er gemeen uit en de popper zit netjes in de hoek van de bek. De vis blijkt een “Green Jobfish” te zijn! Nog nooit van gehoord, maar die wil k wel meer vangen. Ik ben er blij mee!

Daar wil ik er wel meer van vangen!