image description

Gezien bij DAM-Effzett Effzett 8-Braid supersoft

Gezien bij DAM- Effzett 

Effzett 8-Braid supersoft 

Door Berthil Bos

Het testen van diverse roofvisproducten is een ding dat precies bij mij past. Ook tijdens een visdag kan ik bijvoorbeeld zonder blikken of blozen mijn uiterst succesvol kunstaasje omwisselen voor een andere, gewoon om te zien of die het dan ook net zo goed doet.

Doordat ik dit al jaren doe, heb ik wel een gevoel ontwikkeld, dat mij in staat stelt om het goede van het mindere te onderscheiden.

Ook kan ik zeggen dat je hierdoor elk soort roofvisproduct onder de knie krijgt en zodoende op veel situaties kan inspelen.

Nu zal het wel opvallen dat als ik een product in deze rubriek aan jullie voorstel, dit altijd positief is. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat al het aangeboden materiaal stuk voor stuk prima producten zijn, die ook in de praktijk voldoen.

Ook wij als TF krijgen roofvisproducten ander handen die er leuk uitzien, maar uiteindelijk in de praktijk sneuvelen om diverse redenen.

Deze artikelen gaan retour, met eventueel aanbevelingen, naar het verzendadres, om na aanpassingen eventueel nogmaals aangeboden te worden.

Hierdoor voldoet al het door ons geteste materiaal aan de hoge criteria van TF, wat niet heilig is, maar wel onafhankelijk.  

Het testen van kunstaas is natuurlijk het leukste van deze bezigheid en daarna komen producten zoals, hengels, molens/reels, bootaccessoires en andere hulpmiddelen aan bod.


We moeten zonder twijfel een dyneema lijn kunnen vertrouwen.

Eén van de producten waar je moeilijk een boeiend verhaal over kan schrijven is de vislijn. Toch is de vislijn één van de belangrijkste onderdelen van onze uitrusting en we gaan er gewoon vanuit dat deze goed is.

In de roofviswereld is de dyneemalijn het meest gebruikte en met zijn specifieke eigenschappen is dat ook geheel terecht. Dyneema is in vele gevallen qua diameter sterker dan andere vislijnen, wat hem vele vistechnische voordelen oplevert.

Het heeft nagenoeg geen rek (demping) en dat heeft weer als voordeel dat je een beter gevoel hebt met het kunstaas.

Ook het zetten van de haak in de harde bek van de rovers, gaat hierdoor veel beter.

Natuurlijk zijn er ook nadelen ten opzichte van bijvoorbeeld nylon, maar die zijn in de loop der jaren met allerlei truckjes en ontwikkelingen wel gladgestreken.

Door de toenemende concurrentie in de dyneemawereld kan je wel stellen dat een echt slechte lijn niet meer bestaat, maar wel betere die je kunnen helpen bij het perfectioneren van je vistechniek.

Als je bijvoorbeeld met veel klein (lees lichter) kunstaas vist, kan de dikte van de lijn invloed hebben op de actie. Nu heb ik weleens met lijnen gevist, waarop was aangegeven dat de diameter 18/00mm was, met een niet te geloven 35 pond trekkracht.

Voor mijn licht kunstaas was de diameter van 18/00mm perfect, want ik kon niet te veel waterdruk op de lijn gebruiken.

In de praktijk viel het allemaal erg tegen, want zoals ik al vermoede toen ik de lijn opspoelde, was de diameter verre van 18/00mm. Na globale meeting kwamen we op bijna 28/00mm en dan begrijp je de trekkracht ook meteen.

Ook zijn er merken die een niet geheel ronde lijn leveren en de diameter van dunste gedeelte hanteren. Je vist dus weer met een lijn die niet gaat voldoen voor datgene wat jij ermee wilt doen.

Daar komen ook nog andere vistechnische problemen bij, doordat de lijn eigenlijk plat is. De informatie op de lijnspoelen moet dus wel kloppen om een juiste keuze te doen.


Bij een dergelijke vis moet de presentatie goed zijn en de lijn moet doen wat van hem wordt verwacht.

Gelukkig zijn voldoende goede lijnen met ieder hun eigen eigenschappen. Eén van deze lijnen is de Effzett 8-Braid van DAM.

Ik heb deze lijn een tijdlang goed onderhanden genomen en kan jullie mijn bevindingen met een gerust hart geven. Allereerst is het een zeer ‘zachte’ lijn die hierdoor uiterst soepel is.

Dit komt omdat in plaats van vier strengen dyneema te gebruiken, bij deze lijn het dubbele aantal is gebruikt.

Denk maar aan het verschil tussen een Seven Strand stalen onderlijn of een 7X7 (49) Strand onderlijn. Hierdoor wordt de lijn niet alleen soepeler, maar krijgt ook meer trekvermogen.

Om dit te verduidelijken even een voorbeeld. De Effzett 4-Braid van 0.18mm heeft een trekkracht van 9.1 kilo, terwijl de trekkracht van de 8-Braid op 11.3 kilo ligt.

Dat de lijn Super Soft is, komt ook omdat de dyneema niet ‘pre stretched’ is. Dat wil zeggen dat het de acht draden zonder spanning zijn geweven. De meeste lijnen zijn onder spanning geweven en daarom stijver.

Ook met het oog kan je zien dat de aangegeven diameter niet overdreven is en je te maken hebt met een uitzonderlijke dunne lijn ten opzichte van het trekvermogen.

Het is geen springerige lijn wat je vaak ziet bij gecoat dyneema, om het nog gladder te maken. Omdat de 8-Braid zo zacht is gebleven, is hij uitermate geschikt voor de reel, waar te stugge (lees springerige) lijnen vaak een ergernis zijn door het veelvuldig werpen van een pruik.


De knoop in het dynema met goed ‘liggen’, dan pas is hij op zijn sterkst.

Ook is de zachtheid een groot voordeel bij het maken van een kunstaas knoop. De draden vallen gemakkelijk tegen elkaar en dat is een voorwaarde bij een goede knoop.

Rond is ook rond bij de 8-Braid. Het insnijden van het dyneema in de spoel bij zware belasting. is hierdoor geminimaliseerd.

Zoals ieder merk vaak beweert, zegt ook DAM dat de lijn kleurbestendig is. Na een aantal weken vissen, begin ik ook bij deze lijn verkleuringen waar te nemen en dan vooral op de eerste paar meter.  

Ik vind dat absoluut geen probleem en als je toch iets hebt tegen een licht voorstuk pak je gewoon een watervaste stift.

Conclusie: een heerlijke lijn voor het gebruik van een reel. Omdat de lijn ontzettend zacht is kan je lekker met je duim op de spoel van de reel werken. Pruiken gooi je dan bijna niet en als je het gebeurt, dan is het materiaal zo soepel dat het niet veel moeite kost om de boel te ontwarren.

De kracht van de lijn geeft mij veel vertrouwen en de diameter is hierbij erg klein.  De 8-Braid is er in een goed zichtbare gele kleur, die je kan helpen om te zien waar het kunstaas zich bevindt en zal in februari 2017 met een mosgroene variant gecomplementeerd worden.

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Zicht op zeebaars: Wat een drama voorjaar!
Willem Moorman -
image description
Witvisperikelen: Weerzien
Willem Moorman -