Gek op zeebaars

Door: René de Boer

Afgelopen week werd ik uitgenodigd door Joop Folkers  een sessie te zeebaarzen in de Pr. Margriethaven. Daar hoefde ik niet over na te denken en natuurlijk gaan we dat doen!

Als je tegen mij zeebaars zegt ben ik aan. Vissen is immers voor mij zo als vroeger buitenspelen, maak vaak de vergelijking met toen ik nog een jochie was, je vriendjes bij je huis aanbelden en aan je ouders vroeg of René mag buitenspelen (vissen). Voor dat ze konden antwoorden stond je al buiten, toch?

Wat het ging worden die dag wisten we natuurlijk niet. In tegenstelling tot afgelopen jaren en nog steeds het beeld is bij vele, is dat je met  een roestige spijker daar nog vis kunt vangen. De paar keer dat ik de stek heb bezocht mocht je blij zijn met een aanbeet en vaak omdat de vis er niet aanwezig was en de keren dat vis er wel was daar gewoon niet aast. Omdat dit water zeer gedresseerd is zal het aas dat je hier gebruikt en de aanbieding hiervan het verschil maken van vis zien
zwemmen en of de vis vangen.

We hadden die afgesproken om 09:00 uur en aangekomen op de parkeerplaats eerst even bij gepraat en vol goede moet de dijk op gelopen. Want de goede moet was er. De wind stond gunstig het getij was ideaal en bovendien waren wij de enige op de stek, buiten dit zagen we zeehonden en een school baarzen binnen werp afstand. Kon niet gunstiger zou je denken en Joop een drijvende sbirolino en ik een zinkende sbirolino en knallen met die hap. Maar na diverse worpen..... niets. Ander kleurtje er dan maar aan. Weer diverse worpen..... niets. Overschakelen, pilkers in diverse maten, gewichten, kleuren en staart lengtes. Maar ook deze wilde ze niet hebben. Middels waren de zeehonden vertrokken en ook de school was niet meer zichtbaar. Verkassen, wellicht als we het aas aanbieden vanaf de overkant einde blokkendam.
Hele boeltje bij elkaar geraapt en die kant op.

Onderweg daarheen stoppen we nog even bij twee vissers om daar een praatje te maken, deze stonden met dobbers en krabben te vissen maar, ook zonder resultaat. We lopen door naar onze bestemming. Na nog een uurtje daar staan werpen zonder resultaat had ik besloten het niet lang te gaan maken vandaag. Dan blijkt maar weer dat vissers onderling vaak de zelfde gedachten hebben. Joop was zijn montage middels opnieuw aan het knopen en vroeg mij om kraaltjes. Hoezo kraaltjes wat ga je eraan hangen dan vroeg ik. Dobber vissen met een krab!  Als dat niets wordt breien we er een eind aan vandaag.  We zijn lekker buiten geweest en als dit het niet wordt dan, is het wat het is. Mijn idee zeg ik!

Weer aangekomen bij de twee dobbervissers. Vangst berichten waren een stuk positiever, zei hadden na eigenzeggen al een paar mooie vissen weten te vangen. Krabben hadden we niet bij ons maar hoefden we ook niet eens om te vragen werd ons gelijk aangeboden super! Nou ja, voor Joop dan Ik had geen dobber meegenomen. Een van de mannen vroeg waarom ik ook niet met de dobber ging vissen. Ik heb geen.......ik hoefde niet uit te praten of hij dook al in zijn tas om een montage set voor mij te pakken! Terwijl ik aan het knopen was hoorde ik achter mij al een schreeuw van Joop. Boem dikke! Na een mooie dril weet hij zijn eerste dikkerd van de dag te landen. Op de foto en snel weer verder vissen en ik door knoppen.

Ik heb mijn montage nog niet af en weer hoor ik een schreeuw van Joop. Dikke prima! Roep ik lachend maar nu is mijn vangdrang op niveau 200. Ik zie het zo wel en maak mijn montage af als Joop zijn tweede op de kant heeft begin ik met mijn eerste drift gelijk met Joop zijn derde. Binnen een minuut, BOEM WHOPPPA. Allebei een kromme hengel en na een paar uurtjes niets te hebben gevangen, vermoeid raken en koud te krijgen is dit toch het enige medicijn dat werkt... Een kromme hengel! En van deze medicijnen kregen we genoeg en wisten in een kort tijdsbestek diverse mooie baarzen te landen.

Na lange tijd weer genoten van deze plek. En het gezelschap. Fijn om te zien dat er weer meer en meer weidelijk vissers daar komen. Gelijk gestemde die er gewoon een leuke dag van willen maken. Hadden we geblankt deze dag dan was het dus even goed een leuke dag. Het blijft altijd leuk om buiten te mogen spelen, al kreeg de dag vandaag toch nog een gouden randje.