Gambia – als de zomertarpon rolt…….

Door: Bert Goeree

Het is  al bijna middennacht als het landingsgestel van onze Boeing 737-800 het asfalt raakt op Yundum Airport in Banjul Gambia. Ondanks het late tijdstip voelt de temperatuur bij het verlaten van het toestel nog heerlijk zwoel aan, een voorbode dat ons weer een warm weekje te wachten staat.

Samen met mijn reisgenoten Leen Maarleveld, eigenaar van Ahoy Hengelsport en  zijn vriendin Ellie bracht ik weer een bezoek aan Gambia.  Ook zij zijn, evenals ondergetekende,  helemaal gek van dit kleinste Afrikaanse landje, dus dat ging helemaal  goed komen.

De dag na aankomst stond in het teken van acclimatiseren na het koude Nederland, relaxen en het handenschudden met goede bekenden, maar de komende dagen zou er uiteraard ook nog wat gevist worden. Bij onze eerst poging zetten we vanaf Denton Bridge koers naar Dog Island, een klein eilandje in de Gambia rivier een stuk stroomopwaarts.

Hier gaan we ankerend vissen op een ondiepe plaat met  ca. 3 meter diepte en laten onze Yahboys (haringachtig visje) en garnalen afzakken in een diepe put.  Hier maken we vooral kans op Cassave croaker en kapiteinsvis.

Goed toeven op Sanyang Beach.

Het is volle maan en het water stroomt enorm snel door de Gambia rivier, maar daarnaast was het water ook nog eens bruin.  Niet een beetje bruin, maar koffie met weinig melk bruin, waarbij continue het zand omgewoeld wordt. In mijn ogen niet bepaald de omstandigheden die veel vertrouwen wekken, maar we zouden het wel zien.

Desondanks krijgen we toch meerdere aanbeten, maar 9 van de 10 keer wordt niet doorgebeten; de vis bemerkt het aas pas op het allerlaatste moment en krijgt daarbij nauwelijks de kans goed door te pakken. Onze schipper Assain ‘Ninja’ weet nog enkele meervalletjes te vangen, maar daarmee hadden we het wel gehad.

Prima accommodatie pal aan het strand gelegen.

Op het moment dat we afspreken ons geluk elders te proberen, krijg ik een plots een forse beuk op mijn hengeltop, snel geef ik wat lijn en draai de slip nu vaster. De cirkelhaak zet zich vast, onmiddellijk gevolgd door een onhoudbare run en 10-20-30 meter zijn binnen no-time verdwenen. Assain gooit snel een boeitje  op het anker we zetten de achtervolging richting de vis in.

Als we er pal boven zitten, probeer ik de vis voorzichtig naar boven te pompen, maar de vis geeft geen krimp. Ik voel alleen één bonk massief geweld dat zich al kopschuddend van de haak probeert te ontdoen. Eindelijk lijkt er toch wat schot in te komen en lukt het mij de vis omhoog te brengen en dan is er ineens niets meer, behalve het plotselinge besef dat het game-over is…………  de haak is gewoon losgekomen uit  de bek van de vis, vermoedelijk een heuse bak van een  kapiteinsvis.

Er wordt vlak nabij de kust gevist.

We zetten koers naar Cape Point, hier werden enkele dagen geleden de eerste zomertarpons gesignaleerd. Zomertarpons zijn de kleinere tarpons (5-40 kg), die vanaf medio juni, zodra het water wat warmer wordt, massaal onder de kust komen om zich daar te goed te doen aan de scholen harders.

Nadat we de boot geankerd hebben, bemerkt dat de schipper al snel dat de stroming nog te hard is en we op dit moment geen schijn van kans maken. We besluiten terug te gaan naar Denton Bridge, geen slecht idee want door de hitte zijn we inmiddels ook wel toe aan een ijskoud biertje.

Omdat de stroming nog te hard is en de kans op tarpon dus minimaal, besluiten we ook de volgende dag het vissen maar even te laten voor wat het is. Met onze geleende auto maken we een uitstapje richting Sanyang Beach.

We rijden door kleine dorpjes, zwaaien naar honderden schoolkinderen die ons massaal begroeten met ‘hello toubab’ (aanduiding voor blanke Europese reizigers) en genieten van het exotische landschap. We rijden richting Sanyang Beach en brengen een paar relaxte uurtjes door op een prachtig palmenstrand, een ideale plek voor het ultieme vakantiegevoel.

Met licht materiaal op tarpon, garant voor topsport!

De volgende ochtend op Denton Bridge is de visbun vol met hardertjes en yahboys, de omstandigheden zij nu beduidend beter, wie weet lukt het ons vandaag wel? We koersen direct voorbij Cape Point en ankeren de boot op zo’n 50 meter uit de kust.

Vlak achter ons steekt een grote rots net uit het water, dit is de plek waar men eerder de tarpon had gezien. Als ze er nu ook daadwerkelijk zitten, zien we ze vast ook rollen. Ieder kwartier tot 20 minuten komen ze boven om zuurstof te happen, daarbij zichzelf verradend.

Ruim 40 kg Silverking.

We vissen met een dobber met een 50gr. schuifloodje, een onderlijn van ruim een meter en een circkelhaak 6/0. Nu is het vooral zaak onze ogen goed de kost te geven, als ze in de buurt zijn. Het eerste kwartier zien we nog weinig activiteit, wel zien we diverse Portugese Oorlogsschepen, een soort staatkwal, waarmee je beslist niet in aanraking wilt komen omdat dit zelfs het centrale zenuwstelsel kan aantasten!

Al is hun aanwezigheid wel een teken dat er warmer water aanwezig is, dat is dus gunstig. Plots een enthousiaste kreet van Mark, hij ziet twee tarpons rollen, maar we moeten wel even een honderdtal meter verkassen. Opnieuw wordt het anker uitgelegd en werpen we onze aasvissen uit.

Een tiental minuten lang gebeurd er helemaal niets, totdat ik achter de dobber van Assain een enorme kolk zie, direct gevolgd door een tarpon die half het water uitkomt en zijn hardertje pakt.

Schipper Assain 'ninja' met butterfish.

Maar de vis laat los en pakt de harder nu voor een tweede keer. Na deze poging houdt hij het echter voor gezien, blijkbaar was de harder toch iets te groot en deze wordt snel  vervangen door een kleine yahboy.

Nu is het echt spannend! Plots voel ik een rukje aan mijn lijn en zie mijn dobber wegschieten, maar ook gelijk weer terugkomen, het zal  toch niet….?? Dan schiet de dobber voor de tweede keer weg en zet ik de beugel dicht. Op het moment dat de tarpon de weerstand van het lood voelt, veranderd hij in een furie.

Snelle sportvisboten is hier een must.

Ongelooflijk wat een power deze vissen hebben en werkelijk alles wordt uit de kast gehaald om die haak kwijt te raken. Een stuk of drie tot vier keer komt de vis bijna volledig het water uit, duikt en draait grote cirkels om de boot heen, waarbij ik een aantal keer de hengel diep in het water moet steken om aanraking van de lijn met het staartstuk van de motor te voorkomen.

Na bijna een uur denk ik dat de vis moe wordt en probeer hem dichterbij te trekken.  De tarpon ligt op een paar meter afstand nagenoeg aan het oppervlakte, waarbij ik duidelijk kan zien dat de vis uitsluitend met zijn staart beweegt,  terwijl ik echt moeite moet doen om hem dichterbij de boot te krijgen. Plotseling krijg de tarpon blijkbaar een ingeving en volgt een nieuwe tactiek; een lange run van 50-60 meter is het gevolg en daarna volgt er nog een…

Na al bijna een uur bezig geweest en met inmiddels al behoorlijk verzurende bovenarmen kan ik opnieuw gaan beginnen .  Deze laatste krachtinspanning heeft de vis echter zo uitgeput dat hij het na korte tijd uiteindelijk toch opgeeft en uiteindelijk dan toch geschept kan worden. Een prachtige zilveren staaf dynamiet  van ruim 40kg, een vis waar in ongelooflijk blij mee ben!

De stroom is er inmiddels al bijna uit, maar we blijven het nog even proberen.  Nu is het ook de beurt aan Leen. Als ook zijn aasvis wordt gepakt zie ik direct een tarpon geschat op 20kg allerlei salto’s uitvoeren.  Zeker met het lichte hengelmateriaal waarmee wij vissen, biedt  deze vissoort sport van de aller bovenste plank.   Na een goed kwartier kan ook deze vis geschept worden en kunnen we de tweede Silverking aan boord de onze noemen. Onze week is wat ons betreft daarmee geslaagd!

Wetenswaardigheden:

• Ons bezoek stond weliswaar niet volledig in het teken van vissen. Maar bij een geplande visvakantie is maanstand en getij hier cruciaal voor succes! Laat u hierover vooraf door uw reisbureau voorlichten

• Wees erg voorzichtig met de lokale bootaanbieders.  Vlak voor onze komst is een local met 2 toeristen tijdens een vistocht op het rif nabij omgeslagen, waarbij 1 dode viel te betreuren. Vaak beschikt men niet eens over de meest elementaire veiligheidsvoorzieningen

•  Voor verdere informatie over visreizen naar Gambia. Neem contact met Tight Lines Visreizen, www.tightlines.nl of 0180 434788 (reeds 17 jaar ervaring met organiseren van visreizen naar Gambia)

•  Voor materialen en deskundig advies, Ahoy Hengelsport te Rotterdam, www.ahoy-hengelsport.nl

Naar aanleiding van onze ervaring, hebben wij besloten een speciaal tarponarrangement te organiseren. Tarponarrangement Gambia 9-16 augustus a.s.:

• Vlucht Amsterdam-Banjul v.v.
  • Transfer Banjul airport-hotel v.v.
  • 7 nachten 3** hotel obv L/O (gedeelde kamer)
  • Dagelijks transfer hotel-Denton Bridge v.v.
  • 5 dagen 6-urige sportvischarter incl. hengelmateriaal (2 pers. per boot)
  • € 1.540,- p.p.
  • Tegen meerprijs, € 40,- p/enkele reis vliegt u Comfort Class
  • Augustus is weliswaar regentijd, maar topmaand voor de tarpon
  • Wij zoeken totaal slechts 4 personen, u kunt zich aanmelden t/m 1 juli a.s.