Fin-Nor Heilbot Festival 2018

Dag 1 van het Fin-Nor Heilbot Festival 2018 in Torsvag

Laten we beginnen met de heenreis. Hulde voor de SAS. Op tijd vliegen en dan ook nog alle koffers en hengelkokers met dezelfde vlucht mee krijgen. Dat is dit jaar niet bij alle gasten goed gegaan.

Maar nu dus wel. In Oslo hadden we nog mooi weer maar toen we in Tromso aankwamen werd het weer al wat minder met regen en wind. Vervolgens hebben we nog boodschappen kunnen doen en toen reden we eigenlijk zo de veerboot op naar het eiland Vannoya waar Torsvag zich op bevindt.

Ondertussen was de wind en de regen als maar meer geworden en kwamen we op de piek van de storm aan op onze locatie Torsvag. Het was ons op dat moment dan ook al duidelijk dat het vissen de eerste dag niet optimaal zou zijn. Maar snel alle boodschappen en koffers uitgepakt en de hengels klaargemaakt zodat we om 01.00 uur toch allemaal in bed lagen na een intensieve reis.

De volgende ochtend hebben we om 9 uur de briefing gehouden omtrent de do’s en dont’s van het verblijf in Torsvag. De kapiteins kregen ook de uitleg over de boten en niet snel daarna konden we toch naar buiten. De wind en regen was ondertussen namelijk erg afgezwakt en we konden tot 14 uur ’s middags vissen volgens de voorspellingen.

Vanaf 14 uur ging het weer waaien met snelheden tot aan 18 meter per seconde en regen. Dat was al meer dan waar we op gehoopt hadden toen we aankwamen. Dus binnen een handomdraai waren de 9 boten en 32 stuiterende mannen het water op om toch de shads en lijnen nat te krijgen. We konden vanuit de haven naar het westen en zuiden varen en daar waren op 15 tot 30 minuten varen verschillende ondieptes en plateaus waar we ons hebben.

Henk Kippersluis was de koning van de dag want hij ving de eerste en grootste heilbot van vandaag van 87 cm en Ronald Noordhuis had een exemplaar van 85 centimeter. Deze laatste vocht overigens wel als een model van 120 cm dus dat was een mooie bonus. Bas had vandaag de meeste soorten met leng, schelvis, koolvis en kabeljauw. Dat is ook een knappe prestatie zo dicht onder de kust. Samen met de andere vissers John, Andre en Henk hadden ze sowieso de meeste vissen met een aantal van rond de 30 gevangen vissen.

Het was dus een beperkte eerste dag qua mogelijkheden en eerste vangsten. Maar we hebben er nog 5 te gaan. En opgeven is geen optie ten slotte. Morgen kunnen we waarschijnlijk vanaf 12 uur er uit. Weliswaar ook beperkt wat betreft stekken maar daarna ziet het er qua weer de komende dagen beter uit.

En dan nog een speciale vermelding voor Robbyfish! Deze vriendelijke en altijd goedlachse hengelsportreus uit het Belgische Wommelgem heeft voor alle deelnemers 32 Robbyfish Buffs beschikbaar gesteld. Dat was met het weer van vandaag geen overbodige luxe en daar hebben we dan ook dankbaar gebruik van gemaakt. Dank je wel Robbyfish! Super tof.