Een weekje vissen in Middelfart.

door  Erik Zwama en Arend Kruithof

Het was voor ons de vierde keer dat we naar Middelfart gingen. Zelfde huisje en boot alleen was het weer nu anders dan de voorgaande drie maal. We zijn  van 15  tot en met 22 september 2007 geweest. Daardoor moesten we wel de hoedjesparade missen in Den Haag. Ow wat een gemis was dat….

Vrijdag op zaterdagnacht om 01.45 uur vertrokken vanuit Rotterdam met nieuwe TomTom op weg naar Denemarken. Een voorspoedige reis weer met de nodige stops voor koffie broodje. Daarom rijden we graag in de nacht. Lekker doorrijden en totaal geen files. Het weer was goed te noemen met een lekker temperatuurtje. Dat belooft wat in Denemarken. Natuurlijk had ik heel de week het weer al zitten volgen  en we wisten dat het aardig zou waaien in Middelfart bij aankomst.  Nou dat was zeker waar.

Het water lag er mooi bij…

Na ons gebruikelijke rondje door Middelfart kwamen we bij het huisje aan. Vaughn de verhuurder stond al op de uitkijk met zijn vrouw. Na alle verwelkomingen en de nodige presentjes ( tja je krijgt een lichte band met elkaar na 3 x) konden we van hem zo een boot krijgen om meteen te gaan varen en vissen want we waren natuurlijk weer vroeg bij hem. Maar dat leek ons niet echt een goed idee gezien de witte koppen op de golven. Dit hadden we nog niet eerder meegemaakt in al die 3 x.

We besloten dus ook dan maar om niet te gaan vissen met de boot en kozen voor de auto om  naar het viszaakje op de kade van de oude haven te gaan. Visje gekocht en toen naar het huisje om uit te pakken en ons te nestelen op de bank en stoel voor een kort hazeslaapje. Vissen kwam er niet meer van vandaag. En we hielden ons hart vast voor morgen omdat ze dezelfde wind opgegeven hadden. De zon was er wel maar ja de wind was spelbreker. Na een heerlijke maaltijd en een bakje koffie en een biertje lekker gaan rusten met een stille hoop op ander weer.

Zondag 16/9
Jawel  de weergoden  hadden gehoor gegeven aan onze smeekbedes in onze dromen. Natuurlijk stond er nog een straf windje, maar goed, er waren geen witte koppen te zien dus hop alles klaar maken en naar de boot. Wie weet konden we een lekker plekje vinden om te vissen. De heerlijke zeewaardige kajuitboot sneed door de golven en bracht ons naar de Faeno Sund. Wat een oase hier zeg. Je ligt dan tussen 2 eilandjes in en de wind gaat over je heen zodat het lijkt alsof je vist op een kabbelend kanaaltje.  We besloten dus ook om hier te gaan liggen om ons geluk te beproeven. Deze stek hebben we meer bevist en wisten dus waar we een beetje kans hadden op schar en schol. Ook wordt hier gul en gulletjes gevangen met de tijd.

De eerste voor Erik

Anker uit op 18 meter diepte en gaan met die verse zagers van Topsy Baits uit Nederland. We hadden 3 kilo bij ons dus moet goed komen deze week. Het was meteen raak alleen was het wijting die de klok sloeg hier. Kreeg ook nog een geep aan de haak die reageerde op mijn blinker voor mijn haakje. De krabben waren ook actief . Toch vingen we vis.  Ze waren wel wat klein maar dat was niet zo erg.  Al met al een lekker dagje vissen en dat hadden we gisteren niet echt verwacht met die weersvoorspelling. Om 17 uur toch maar weer terug gevaren omdat de wind weer aanwakkerde. En hoe; hij stond nu dwars op de boot en aangezien we nog een stukje open water moesten bevaren was het stevig vasthouden en lekker deinen. Niet zorgwekkend maar niet echt lekker om in te varen en het haventje in te draaien. Maar goed met een goeie schipper aan het stuur kwam dat helemaal goed. Al met al  hadden we toch nog 38 platten gevangen . Na een heerlijke maaltijd en het verzorgen van het aas  lekker gaan slapen. Dromen over morgen.

Maandag 17/09
Vandaag minder wind. Zoals voorspeld. Dus dat kwam goed uit om naar Fredericia te varen om onze “gouden stek” aan te doen. Onderweg wat onderlijnen gerepareerd want het is toch wel een stukje varen vanaf het huisje. Maar aangekomen op de stek was alles visklaar dus ankeren en vissen maar.

Dat viel wel tegen zeg op onze wereldstek…. Volop vis hier, maar vooral  heel veel wijting. Was gewoon niet leuk meer. Dus aantal keren wat meters opzij geschoven maar helaas die wijting zat echt overal. Af en toe een lekkere platte tussendoor  want die zitten er zeker maar ja, dan moest je geluk hebben dat de wijting er al niet aan hing. Dus dit ging hem niet worden deze keer. We hebben toen nog op een plaatje gelegen midden op bij Strib voor de vuurtoren op zo 16 meter maar dat was ook niet veel.

Dus dan maar terugvaren onder bruggen naar de Faeno Sund. Hier dieper gaan liggen dan gisteren. Op zo’n 22 meter. Hier vingen we meer platten maar nog steeds veel kleintjes erbij. Dan maar een andere stek nog aandoen die normaal bij wind niet te bevissen is maar door de weinige wind van vandaag zeker te doen. We zijn gaan liggen onder het eiland tussen de Gamborg fjord en het Faeno Sund eilandje. Hier hadden we ook eerder succes in voorgaande keren. Op diverse plekken ankertje erin en vissen maar. Het was niet wild maar wel grotere platte en geen wijting.

Door het vele varen en zoeken vandaag dus 28 platte gevangen en het dubbele zeker terug gegooid i.v.m. met de grootte van de vis. Zo nu wisten we een beetje wat waar zat en waar we konden vissen de komende dagen. Zeker gezien de weersvoorspellingen van de wind. Dus om 17.30 uur terug naar het huisje en eten koken.  Biertje erbij en een bakkie koffie. Dan vallen echt je ogen dicht na een tijdje want na heel de dag in de buitenlucht gaat de zwaartekracht werken. Morgen hopen op betere visvangst.

Heerlijk ontspannend zo’n weekje er tussen uit en dat relatief dichtbij

Dinsdag 18/09
Het weer zag er niet echt lekker uit. Het was wel droog maar de wind was iets harder dan maandag. Hmmm toch lekker vissen. We kozen om uit de wind te gaan liggen in de Faeno Sund. Een goede keuze wat de wind betreft want die trok soms aardig aan. Hadden we weinig last van daar maar ja je moet ook nog een keer terug. Vandaag eerst op 12 meter gaan liggen. Nou dat was dus niets. Meteen op 24 meter gaan proberen. Dit werd al beter maar nog steeds veel kleine platten erbij. Toch al met al een lekker maaltje vis gevangen hier. En nog geen gulletje aan de haak gehad. Dat is wel eens anders geweest. Navraag leverde ook op dat de gul nog niet aanwezig was. Tenminste nog niet volop dan.

Wederom een heerlijk dag gevist met droog weer en goed windje voor hier. Regen hadden we nog nooit gehad al die keren in Denemarken. Zou het weer zo zijn dit keer?  Daarna nog even de kas van Mac Donalds gespekt in  Middelfart. Ook nog een Deens metro krantje op de kop getikt en die geprobeerd te ontcijferen. Nou Lingo gaat ons beter af dan hoor.

Woensdag 19/09
Nou wat denk je?  Jawel die weergoden pakken je meteen terug . Zwaar bewolkt en veel dreiging in de lucht op regen. De wind was te doen maar wel veroordeeld  voor de Feano Sund. Dit was niet geheel heel erg hoor want vandaag bracht het mooie platten op. Leuk stekkie op 24 meter gevonden en heerlijk gevist. En ja hoor het geschiedde. Er viel regen. Toch lekker zo’n  kajuitboot dan. Het weer was dan weer droog en dan zon en dan weer een bui. Lekker visje gevangen en tot 17.30 uur gevist. Toen brak het los. Wat een regen! Dus pakken aan en terugvaren. Toch flink vis gevangen en huiswaarts gekeerd. Als 2 verzopen katjes het huisje bereikt. Lekker eten gekookt en meezingen met de wereldontvanger. Zachtjes tikt de regen ……..

Donderdag 20/09
Wat een nacht en wat een regen zeg. Maar goed, in de ochtend was het weer droog. Dus vissen maar weer. Hadden we aan het begin van de vakantie niet gedacht dat we elke dag konden vissen. Op naar de Faeno Sund want dat is toch wel ideaal met de wind daar. Weer op 24 meter en platten vangen. Koud ligt het aas in het water en pa staat alweer te hijsen. Maar nu wel erg heftig. De hengel maakt eerbiedig een flinke buiging.  Dan komt het boven. Het is een enorme schol, Echt zo groot dat ding. Zeker een record schol voor hier in Denemarken. Schepnet roept ie. Ik kijk en zie hem voor de helft boven water komen. Wat een ding zeg.  Ik duik de kajuit in voor het net. Ik kom buiten en hoor een enorme plons. Daar vliegt ie van het haakje. De teleurstelling is groot. We hadden hem graag aan boord gehad om hem te meten. We raakten er niet over uitgepraat zo groot.

Na goed en wel een beetje te bekomen te zijn en toch weer mooie scharren te pakken worden we opgeschrikt door een zeer laag vliegende helikopter. Tja best mooi om zo tussen die eilanden door te vliegen maar leek wel een opname voor Mash. Kort erna komt er een marineboot voorbij. Die hadden we wel vaker gezien in dit gebied maar dan meer rond de bruggen en Fredericia. Och ja ze zullen ook een beetje vertier willen hebben. Dan maar weer concentreren op de visserij.

Beetje tikken op de bodem en slepen over de bodem levert mooie scharren op. Dan doemt er een rubberboot op.  Het bleek de Deense politie te zijn en kwam langzij liggen. Ze vroegen waar we vandaan kwamen en na enige tellen van radeloze blikken in de rubberboot ( Hollanders??) vroegen ze in het Engels om de visvergunningen. Tja die hebben we trouw altijd aangeschaft en dus ook bij ons. Staat er ook een kerel met een camera op de boot. Dat was de Deense Televisie die opname maakten. Meteen schoot het door ons heen. Zonde van die schol dan waren we hot nieuws geweest die avond. Zwei verruckte Hollander mit een rekord Scholle. Helaas het mocht niet zo zijn dus na wat formaliteiten konden we ons weer op het vissen storten. Alles was oké. We konden dus lekker doorgaan met vissen.

De vangsten vielen een beetje tegen. We moesten er hard voor werken. Slepen tikken met het lood op de bodem en dan had je wat schar. Ze waren ook niet zo groot vandaag. We besloten om het onderaan het eilandje eens even te proberen. Dat is een paar minuten varen, de wind die stond precies in dat straatje daar. Enorme golfslag om het hoekje. Dat werd hem dus niet. Dan maar terug tussen de eilandjes. Wat was het hier kalm dan zeg. De rest van de dag hier dus blijven vissen en met toch nog een leuk maaltje vis weer naar huis gevaren. Zo dat was dag 5 die hebben kunnen vissen. Nog 1 dag te gaan maar de week was alweer geslaagd. We hadden al meer gevist dan we zaterdag hadden durven dromen. Na de gebruikelijke avondrituelen  lekker gaan slapen en afwachten wat het morgen zal brengen.

Pa met een dubbelslag

Vrijdag 21/09
Ja vandaag moest het gebeuren dan. We konden weer vissen. Het weer was soms zelfs heerlijk te noemen. Klein buitje en af en toe de zon en soms helemaal geen wind te bekennen. Op naar de Faeno Sund voor nog enkele uren vissen. Want ja vandaag niet zo lang want we moeten inpakken en tanken en boot betalen eten en nog even slapen . Want vannacht rijden we weer terug naar Rotterdam.

Vandaag gingen we dieper liggen. Op zo’n 26-28 meter en met beetje stroming in het water was het meteen raak. Heerlijke scharren. Kwam geen einde aan. Er kwam nog een sportvissersboot voorbij en die ging meteen liggen drijvend rond ons heen. Je had die koppies aan boord moeten zien als wij weer met kromme hengels stonden… Van ellende ging die boot na 3 x driften een stuk verderop liggen. Het was echt ongekend vandaag. We waren er rond half 9 en zijn om 14 uur gestopt. We hadden 80 scharren en schollen waaronder echt mooie vissen.

Genietend zijn we met een voldaan gevoel naar het huisje gevaren. Boot schoongemaakt, de visspullen meegenomen en alles klaar maken voor vertrek. Pa ging tanken en ik het eten maken. Vaughn kwam de boot afreken en even gezellig kletsen. Toen was het tijd om alvast de auto in te pakken want we gaan rond 1.30 uur huiswaarts. Na een kort slaapje zijn we dus om 01.45 op weg naar Rotterdam. Na de nodige stops en een heerlijk ontbijtje kwamen we om 10 uur weer thuis van onze geslaagde vierde vistrip De plannen voor 2008 zijn alweer besproken tijdens de terugreis in de auto!

Bij vragen kunt u ons mailen via: