Een week vissen in Tsjechiƫ

Een week vissen in Tsjechië

door Ruud Kremers

Na een jaar van plannen hadden wij besloten om opnieuw naar Tsjechië te gaan, daar het ons de eerste keer goed was bevallen. Met “wij” worden in dit verhaal bedoeld: Safiek Tangalie, Michel van Geel, Rene Vanetie, Frank Matthiessen en Ruud Kremers Alle 5 hebben we een totaal verschillende achtergrond en beroep maar wat hebben wij de eerste keer een plezier gehad! Het maakt immers niet uit wat je voor de kost doet als je maar wel allemaal dezelfde passie deelt. Daar gaat het om en dat is ook het mooie aan vliegvissen en vliegbinden.

Vijf vrienden met dezelfde passie Na het gezamenlijk vissen op de snoek in de polder, forel op het Oostvoornse, bezoeken aan Janssen Sport in Kessel (onze vriend Paul van de Zande) Hengelsport Arnhem en de Fly Fair is het dan eindelijk zover. We vertrekken nadat we onze bagage in de auto’s hebben gepakt en gestouwd (wat een helse klus is voor 5 personen) richting Duitsland. Eerst nog even langs Pannerden om de laatste persoon op te halen vervolgens naar het laatste tankstation in Nederland om de auto’s af te tanken en dan eindelijk full speed de Alter Heimat in voor een rit van 8 1/2 uur. De weg gaat over Dortmund, Kassel, Eisenach, Erfurt, Jena, Gera, Chemnitz, Dresden, Bautzen, Gorlitz naar Zittau waar we de Duits / Poolse grens na een uitvoerige paspoortcontrole oversteken. We rijden een kilometer of 4 over Pools grondgebied tot wij in Tsjechië zijn ( het begint nu echt wel een beetje te kriebelen). Daar eerst opnieuw de wagens aftanken ( en onszelf) en we rijden weer verder richting Zelezny Brod. Nog een klein uurtje en dan zijn we op onze bestemming. We halen onze vergunningen op in Vrchlabi. Na het halve winkeltje daar ontdaan te hebben van dubbing, haken, vliegdoosjes etc. gaan we op zoek naar het huis van de eigenares van het winkeltje, waar wij de nacht door zullen brengen omdat we pas zaterdag terecht kunnen in ons huurhuisje in Jeliminice aan de rivier Jizera, waar uiteindelijk ook gevist zal gaan worden.

Zo we hebben nog tijd genoeg over voor een wandeling langs de Labe om het water en de schitterende natuur te bekijken. Over de rotsen in het water te klimmen en te kijken of we de eerste forellen of vlagzalmen al zien stijgen. Kijk daar, onder die overhangende struik, een plons en een grote rimpel in het water!! Forel met hoofdletter F! Na deze adembenemende ontmoeting hebben we eerst een restaurant opgezocht om de inwendige mens te versterken. Een uitgebreide maaltijd bestaande uit soep vooraf, biefstuk (3 ons) aardappeltjes, kroketjes, groenten, drinken zoveel je wilt, ijs na en voor sommigen van ons een laatste drankje, gaan we, nadat we hebben afgerekend, ( 60 Euro voor 5 personen) naar ons huisje voor de nacht. De volgende dag zijn we naar het huurhuisje gegaan om ons te installeren en hebben eerst even snel bij het riviertje achter het huisje gekeken. Daarna hebben we een stukje verkend en zijn we naar boven gelopen. Snel weer terug naar ons “basiskamp” om onze visuitrusting te pakken en toen konden we eindelijk voor het eerst gaan vissen in de Jizera. De dag was erg goed voor ons, prachtig weer en een goede vangst, leuke forellen en ook mooie vlagzalmen.

Ook de natuur is er prachtig. Je kijkt zo tegen de bergen op en je hoort helemaal niets! Je denkt dat je helemaal alleen bent op de wereld, zo rustig, zo stil totdat je hoort Vissss…. Weer zo’n Nederlander die helemaal lyrisch is van zijn vangst. Zo gaat het dag in, dag uit met mooi weer en leuk gezelschap. Wat wil je als vliegvisser nog meer? Ook zijn we nog een paar dagen naar Hostinne geweest waar we het vorige jaar zo goed hebben gevangen (hele mooie regenbogen en vlagzalmen) Dit jaar was het toch weer een beetje anders. Net een maand voordat wij er kwamen was het door al die regen en smeltwater hoog water geweest. Het anders zo rustige water veranderde toen in korte tijd in een kolkende rivier, die zeker 7 meter boven het normale peil was gestegen…. Een soort van brug was gewoon van zijn betonnen pilaren geslagen en naar de zijkant gezakt. Dat was dan weer wel een super schuilplaats voor de andere vissen geworden.

Safiek had zijn stekje al helemaal gevonden… Met een klein goudkop nymphje had hij al meerdere leuke regenbogen gevangen op een stukje water van ongeveer 20 vierkante meter van de Labe. Als je zijn tevreden gezicht had gezien…. net als wij met zo veel visplezier in het mooie land Tjechie! Veel te snel was ook deze fantastische visweek weer voorbij. Met een gelukzalig gevoel reden we weer terug naar Nederland en konden er weer een tijdje tegen.
Mocht je ook van plan zijn om daar een paar dagen te willen vissen laat het me weten. Dan heb ik nog wel meer leuke informatie voor je. wmoorman@home.nl

De 2024 vliegvis aquarellen muurkalender
Ben u van de partij op 13 en 14 mei?