Een week vissen in Kerry, Ierland (deel 1)

Door Paul Ruiter

Net als vorig jaar zijn mijn vader en ik deze zomer weer een weekje naar het schitterende Kerry in Ierland gegaan om alles te belagen wat vinnen en schubben heeft. Dit jaar werden we vergezeld door een vismaat van mijn vader, Nico, die enthousiast geworden was door onze verhalen van vorig jaar. Nico is al 18 keer wezen vissen in Ierland, maar nog nooit in het gebied waar we nu naartoe gingen.

Na een lange reis kwamen we vrijdagmiddag 6 augustus aan op de plaats van bestemming. We werden hartelijk ontvangen door visgids John Quinlan, die ons de gehele week zou vergezellen, en zijn vrouw Lynn.

De hengelspullen werden gelijk uitgepakt en John stelde voor om even naar de rivier te rijden om er een kijkje te nemen. De rivier was wat gestegen door regenval, dus we besloten het hier een paar uurtjes te proberen. Mijn vader haakte gelijk een zalm die helaas losschoot.

De volgende ochtend zagen de condities op de rivier er wederom goed uit, dus we besloten het hier eerst te proberen. We werden vergezeld door Pete, een sympathieke visser uit de Engeland. De mannen gingen allemaal vliegvissen, maar dat is niet echt mijn ‘cup of tea’ om het zo maar te zeggen.  Ik ging het proberen met een spinner.

Visgids John wees mij een mooi diep stuk van de rivier aan en weldra vloog mijn spinner door het water. Na een paar worpen zei John, die naast mij stond: “This is the one”, en hij begon te tellen: “1, 2, 3.” Er gebeurde niets, en in mijn hoofd telde ik ondertussen verder: “4, 5” en klap, er dook een fraaie zalm op mijn spinner.

Na een zenuwachtige dril wist John het net onder de vis te schuiven en had ik mijn eerste zalm ooit in handen. Een prachtige, zilveren vis, die net binnen was gekomen van de zee. Ik was dolblij en zette de zalm weer voorzichtig terug in zijn element. Hierna ving mijn vader een zalm, die deze keer braaf aan de haak bleef en John ving nog een zalm op de spinner. Wat een begin van de vakantie!

Mijn eerste zalm ooit.

Released to fight another day.

‘s Middags gingen we een aantal stekken af, op zoek naar zeebaars. Ze waren echter zeer moeilijk te vinden overdag. Nadat ik mijn Sammy een paar keer had uitgelaten, besloot ik het water uit te gaan. Alles ging goed totdat mijn voet wegglipte en ik voorover op het rif viel. Niet op mijn hoofd gelukkig; mijn val werd gebroken door mijn knie die tegen een puntige rots aan knalde. Ouch! Ik krabbelde weer overeind en was verbaasd dat mijn wadpak niet lek was.

Of toch? In de auto op weg naar de volgende stek voelde ik nattigheid. Ik trok mijn waadbroek naar beneden en zag dat de pijp van mijn broek rood was van het bloed. Medic! Gelukkig had ik mijn EHBO-spulletjes mee, waarmee ik de gaten in mijn knie kon verbinden.

Ik trok mijn waadpak weer aan en ging weer vissen, terwijl ik tegelijkertijd mijn knie een Ballingskelligs Bay cold-pack gaf. De rest van de vakantie had ik behoorlijk last van een zwaar opgezwollen knie, maar ik kon nog wel gewoon doorvissen. Ik moest alleen wat moeite doen om de oudjes bij te houden. De stek bij het rif kreeg overigens de nieuwe bijnaam ‘Wounded Knee’.

‘Wounded  Knee’.

De volgende ochtend ging de wekker al vroeg en we verzamelden volgens plan om 04.15 uur in de schuur voor een baars-sessie. We reden in het pikkedonker het strand op en begonnen te vissen. Ik ving 2 baarzen, waaronder 1 van 53cm, die in de volle eb-stroom ervandoor knalde en een gigantisch schot nam.

Mijn vader, Nico en Pete hadden allemaal een aantal baarzen. Voor allen was dit een primeur op de vlieg. ’s Middags gingen we vanaf een klif op pollak vissen. Ik slaagde er in om mijn eerste pollak ooit te vangen op een twister. Nico had nog een spectaculaire aanbeet van een Jan van Gent, die werd omgedoopt tot Niek van Gent.

Zeebaars.

Maandagochtend waren we weer voeg uit de veren voor een nieuwe baarssessie. We vonden er een paar, maar helaas had ik slechts 1 losschieter. Terug naar de rivier waar de condities niet ideaal waren, maar we besloten om het toch maar te proberen. We splitsten ons over de verschillende stekken….