Een visboot op maat deel 3

Peter Gerits is een verwoed sportvisser en was toe aan een nieuwe polyester boot die aan zijn eisen voor het vissen op zoet én zout water kon voldoen. Hij vond een botenbouwer die de voor hem perfecte visboot op maat ging bouwen…

Een visboot op maat! deel 3

Het Grevelingenmeer.
Ik wil natuurlijk heel graag vertellen hoe de boot zich begin april op het Grevelingenmeer heeft gedragen, maar om daar echt over uit te weiden heeft eigenlijk niet veel zin. Gewoon om de simpele reden dat het een super zonnige maar vooral ook een windloze dag was. Kortom geen echt testweer om de vaar- en vooral ook de ankereigenschappen eens duchtig onder de loep te nemen.

We waren die keer met zijn drieën (Toine, Harrie S. en mijn persoontje) en hebben er een aantal wijtingen, hoog in het water gevangen. Gewoon tussen de haringen waarop deze vissen op dat moment op jacht waren. Uiteraard ook nog even voor de sluis gelegen waar we een emmertje Hollandse Nieuwe hebben gevuld .

Misschien wel leuk als ik iets over het Grevelingenmeer vertel, want dat is de laatste jaren een graag bezochte visplaats.Het huidige meer is een in 1965 door de Grevelingendam en later in 1971 door de Brouwersdam afgesloten zeearm tussen de eilanden Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland. Het is tevens ‘t grootste zoutwatermeer van west Europa.Direct na de afsluiting werden er, vooral als de paaitrek van de schol op gang kwam, grote hoeveelheden platvissen aan de Brouwersdam gevangen.

De schollen trokken in het najaar gewoontegetrouw naar de zee, maar konden er vanwege de dam niet verder. Er werd toen door sportvissers, beroepsvissers en ook door sportduikers, verschrikkelijk huisgehouden onder het platvisbestand, met als gevolg dat het na enkele jaren totaal niet meer loonde om er een hengeltje uit te gooien.
Later werden de spuisluizen vooral tijdens de paaitrek op gezette tijden geopend en konden de vissen toch nog ongehinderd door de sluis naar zee en weer terug .


In de zomermaanden worden er ook wel makrelen gevangen en vooral in de koudere maanden kan men er heel leuk op wijting vissen

Helaas mogen de beroepsvissers in het najaar de voor de paai naar zee trekkende schieralen met goedkeuring van de overheid wegvangen en worden de sluizen daar zelfs tijdelijk voor gesloten. De mens is helaas hardleers en denkt hoofdzakelijk aan eigen gewin.De sportvisserij concentreert zich vooral in het westelijke gedeelte, omdat het kristalheldere water daar vrij diep is. De sportvisserij in het oostelijke deel is verwaarloosbaar, het is daar te ondiep.

De sportvisserswereld veerde nog niet zo heel lang geleden op, na de vangst van mooie tarbotten op deze voormalige zeearm in het zeer prille voorjaar. Er kwamen bijna dagelijks vangstmeldingen binnen van deze schotelronde platvis, sommige van meer dan 60 cm lang! Maar je kunt er ook ieder jaar weer in het voorjaar van, pakweg half april tot in juni ook erg goed op haring vissen.

In de zomermaanden worden er ook wel makrelen gevangen en vooral in de koudere maanden kan men er heel leuk op wijting vissen. Er zijn charterboten die alleen maar op de Grevelingen varen voor het sportduiken enz. maar in hoofdzaak ook voor de sportvisserij. En als ik er een mag noemen, kan ik u vooral de MS Theo vanuit Den Osse van harte aanbevelen!


Een weekje Langeland.

Eind april / begin mei 2008.
Dit wordt waarschijnlijk de eerste echte test voor mijn bootje op wat groter water. Wat heet!!!
We zijn in Spodsbjerg op Langeland in Denemarken beland.Langeland is een langgerekt eiland aan de oostkant van Funen van ± 54 km lang en maximaal 12 km breed.

De bedoeling is om op de Langelandbelt te bevissen. Dit is een redelijk drukbevaren zeestraat van ± 15 km breed tussen Langeland en het oostelijk gelegen eiland Lolland. Op plaatsen is het vele malen breder, dus als de wind stevig blazend uit een oostelijke hoek komt, zal de bootvisserij er niet gemakkelijk zijn.

Een serieuze test dus!De kabeljauwvisserij speelt zich vooral af in en rond de vaargeul, op dieptes tussen de 20 en 40 meter, terwijl je langs bijna de gehele kuststrook op de ondiepere platen goed op platvis kunt vissen. Ook de zeeforel voelt zich langs de gehele kust thuis, vooral in de gebieden waar stenen en onderwatervegetatie zich afwisselen.


De kabeljauwvisserij speelt zich vooral af in en rond de vaargeul

Wij zijn met zijn drieën, Sjraake, een krasse bouwvakker van rond de 70 lentes, kastelein Harrie die in juli met de vut zal gaan en ik, wiens leeftijd ik lekker niet prijsgeef. Ideale mannen dus om een boot mee uit te testen wink
Na een reis van dik 12 uur, waarbij extra wordt gelet hoe de boot en vooral de Pega- trailer het achter de bus zal houden, komen we zonder problemen aan in de jachthaven van Spodsbjerg, waar mijn Seastinger een weekje weer en wind mag trotseren en in een box van de haven mag overnachten.

De havenmeester is er nog niet, maar de verhuurder van de IBI- boten belt naar hem en weet te vertellen dat hij vanavond om 19.00 uur aanwezig is. Daarmee wil ik even vermelden dat de toeristenservice aldaar een erg hoge prioriteit heeft. Deze IBI- man kan absoluut helemaal niets aan ons verdienen.Om 19.00 uur zijn we dus weer terug, een ingeruimd vakantiehuisje achterlatend en met een vol gevulde frietmaag en frikadellen.Eerst de ligplaats voor een week betalen en dan 2 vergunningen, geldig voor héél Denemarken. Even later glijdt de boot van de PEGA- trailer in het Deense zoute nat en stal ik hem in box 21.

Wat vergunningen betreft heeft Denemarken het voor de sportvissers voortreffelijk voor mekaar. Een weekvergunning kost er omgerekend € 12,- en ’n jaarvergunning € 17,- Sjraake heeft geen vergunning nodig, 65+’ers zijn vrijgesteld. De vergunning geldt voor héél Denemarken, voor zoet- maar ook voor zout water.
De Deense regering zet jaarlijks tienduizenden zeeforellen uit om het sportvistoerisme te bevorderen.

Daar zou onze regering eens een voorbeeld aan mogen nemen! Stel je voor, overal in ons land grote visuitzettingen t.b.v.  sport en toerisme, met voormalige beroepsvissers als controleur c.q. water- en visstandbeheerder. Er zal gegarandeerd overal veel geld in de lades rollen, het visbestand zal een grote bloei kennen en het watersporttoerisme een geweldige impuls. Kan het nog mooier?

Hoe zal de boot het houden?
We hebben die week 2 dagen niet kunnen vissen vanwege de harde noordoostelijke wind.Één dag hebben we voor anker gevist en de overige dagen drijvend, waarbij we overigens enkele leuke kabeljauwtjes hebben gevangen. Een stuk of 10 boven de maat en een veelvoud eronder.Jammer dat veel “sportvissers” deze baby’tjes ook meenemen en zich dan verwonderlijk afvragen waarom ze ieder jaar minder grote vissen vangen. Tsja, misschien ben ik wel te kritisch…………….

Ankervisserij is goed te doen bij windkracht 3 uit het noorden. De boot schommelt wel wat, maar niet overdreven. Het drijvend vissen is in een woord fantastisch! Heerlijk stabiel, weinig corrigeren en vooral ook met een driftzak geweldig om te vissen, al moet gezegd worden dat dit eigenlijk alleen met 2 man mogelijk is. Ook bij het trollen op zeeforel (helaas niets gevangen) scoort mijn nieuwe aanwinst erg hoog, maar dat had ik in een eerdere aflevering ook al eens vermeld.Kortom, de boot voldoet nog steeds heel erg aan mijn verwachtingen.

Ook de apparatuur werkt wonderwel. De Lowrance kleurendieptemeter is een genot om mee te werken, maar dat kan ook aan mij liggen, omdat ik eerder alleen viste met zwart-wit visvinders van andere merken. De scholen haring en de predatoren die eronder jagen worden erg goed weergegeven. Het is bijna net of ik er zelf tussenzwem. Dan de Lowrance kleuren GPS. Het is voor de vierde keer dat ik met een GPS werk en voor het Deense gebied heb ik een Navionicskaartje aangeschaft. Tijdens dichte mist rechtstreeks naar een uitgekozen boei varen blijkt een makkie. Ook terug varen naar de haven gaat feilloos!

Er zijn dagen en vooral nachten dat Pluvius zijn vele gevulde kruiken over het Deense land uitgiet en dan is het fijn om toch in een droge boot te kunnen stappen. De automatische pomp zorgt ervoor dat in de achterkast (onder loopdekniveau), het regen of buiswater bij een bepaalde hoogte in de opvangsleuf, automatisch naar buiten wordt gepompt.Onder het varen krijgen we op een keer behoorlijk veel buiswater binnen, maar dat is te wijten aan Sjraake, die het tijdens het varen met forse golven vertikt, om een andere plaats op de boot in te nemen dan op het voordek.

Test van boot en apparatuur tot nu toe uitermate geslaagd!
Overigens bij het voor anker vissen vangen we veel mooie botten en scharren. Het aas is er wel erg duur, 20 zagers voor 7 Euro!In Spodsbjerg zijn 2 erg goede hengelsportzaken, waar bijna alles te koop is en waar men ook alle inlichtingen kan verkrijgen over de visserij en het weer.

Een dagje slepen op zoetwater.
Bert en ik zijn fervente kunstaasvissers die, vooral in de zomermaanden, met plezier een plug achter de boot willen slepen.Verticalen doen we graag vanaf het najaar, maar ’s zomers lekker varen in je blote bast met de voeten lui op een viskist……. heerlijk!

Helaas wordt er op één snoekje die aan de boot loskomt na en één snoekbaarsje gevangen door Bert, niets gevangen. In de namiddag tekenen zich donkere wolken aan de hemel af, die snel dichterbij komen.“Nog heel even een grote plug uitproberen” zegt Bert en nog geen 5 minuten later staat hij met een gevaarlijk kromme hengel. De vis gaat enkele keren begeleidt door het geluid van een gierende slip van Bert’s reel onder de boot door.


Gebed dus verhoord en met wat voor een mooi beest!

Rustig sturend met de Honda buitenboordmotor zorg ik er voor dat mijn vismaat de grote vis ongehinderd kan uitdrillen zodat we na dik 10 minuten een mooie Europese meerval van 114 cm op de bodem van de boot hebben liggen. Nog geen half uur eerder mijmerde Bert dat hij van zijn leven toch nog graag eens een meerval zou willen vangen. Gebed dus verhoord en met wat voor een mooi beest!Ook hier bewijst mijn bootje zijn waarde door het snel luisteren naar het roer tijdens het manoeuvreren.  We vertrekken daarna spoorslags naar de trailerhelling, waar we even later met de boot achter de bus in een hoosbui richting moeder de vrouw rijden.


Noorwegen.
Natuurlijk zijn we heel erg benieuwd hoe Gerkes creatie het zal uitzingen in de Noorse fjorden.
Bert en ik hebben er dit jaar voor gekozen om de reis zoveel mogelijk over land te doen en daarbij de boot als laatste grote test mee te zeulen.Probleemloos rijden we vanuit Limburg over de Duitse Autobanen naar Puttgarden, waar we met het veer oversteken naar het Deense Rugby.

Vandaar langs de hoofdstad Kopenhagen naar Helsingør, waar we voor de tweede keer met een veerboot oversteken, deze keer naar Helsingborg in Zweden. We overnachten in Vestby, een klein stadje in Noorwegen, 40 km onder Oslo, waarna we de volgende morgen de reis hervatten naar het plaatsje Lauvsnes. We hebben dan dik 2100 km afgelegd met de boot achter de bus. We komen daarbij helemaal geen problemen tegen, alles blijkt goed op mekaar te zijn afgestemd. Bandenspanning van de bus naar 2,8 atmosfeer en die van de PEGAtrailer naar 3 atmosfeer.

Ook de lading in bus en boot zijn uitgekiend verdeeld, zodat er niet te veel druk op de dissel komt en de zwaarste voorwerpen tussen de voor- en achterwielen in de laadruimte zijn geplaatst.
Op de avond van aankomst moet het Nederlands voetbalelftal tegen Rusland spelen, dus we zijn netjes op tijd in ons onderkomen waar we snel onze kast en bedden inrichten en na een snelle hap de tv aanzetten waar we wonderlijk genoeg ook een redelijk helder beeld hebben op een of andere Noorse zender.

Helaas, als de visserij dit jaar een afspiegeling is van het spel van onze jongens, wordt het deze keer een softrip.Maar gelukkig, ook al is het weer niet al te best, mogen we de boot in een beschermde box aan de steiger van het sportviskamp Zanzibar Inn leggen. “It’s on the house” vertelt de dochter van de eigenaar! Ja, als je hier al voor de zoveelste keer komt, kun je er best wel een potje breken!


De GPS is deze keer geladen met een Europees kaartje van Nauticpath, een beetje minder secure kaart dan die van Navionics

Ook hier hebben we in de 2 weken dat we er visten, 2 dagen noodgedwongen onze hengeltjes vanaf de kant moeten ingooien, omdat  wind en regen zich als spelbreker in de strijd mengen. In “zomaar” ’n meertje, enkele kilometers van ons appartement vangen we met spinnertjes mooi gespikkelde bruine forelletjes, tot 38 cm toe! We hebben ons  kostelijk vermaakt!

De visdagen met de boot zijn ondanks de voortdurend wisselende weersomstandigheden heerlijk. Je eigen boot met allerlei nieuwe apparatuur dat allemaal naar hartelust kan worden uitgetest, we zijn er heel wat wijzer door geworden. De GPS is deze keer geladen met een Europees kaartje van Nauticpath, een beetje minder secure kaart dan die van Navionics. Ook minder duidelijk, maar nadat ik de GPS op nachtzicht heb gezet, kunnen we alles toch redelijk onderscheiden en blijken de dieptemeter en de GPS gezamenlijk een geweldig systeem te zijn om de vissen daadwerkelijk op te sporen.

Ook in Noorwegen blijkt de drifteigenschap van de Seastinger stukken beter te zijn als b.v. die van de huurboten.

Resumé.
Na deze nieuwe boot kritisch aan de tand te hebben gevoeld, moet ik toch concluderen dat er enkele heel kleine dingetjes zijn die voor mij voor verbetering vatbaar zijn. Dit betreft vooral de indeling, waar ik zelf de hand in heb gehad.Het probleem met de stuurstoel heb ik voordat we naar Noorwegen vertrokken al opgelost door een nieuwe bodemplaat te monteren, nét voor de achterbank. Het sturen is zo vele malen makkelijker omdat de Honda BB een lange stuurarm heeft.

Met het probleem van de schuifstoel op de slede van de achterbank (voor de verticaalvisserij) ben ik al een stuk op weg. Ik moet de stoel gewoon een stuk verhogen, maar tot nu toe heb ik daar nog geen tijd voor gevonden. Wel heeft Gerke daar een oplossing voor gevonden, die ik t.z.t. misschien wel ga gebruiken. Het gaat om een naar voren draaiende slede van dik aluminium plaat.
Het voordek zou ik persoonlijk graag wat hoger en iets langer willen.

Dat neemt dan weer wat meer ruimte in beslag. Maar na alles in ogenschouw te hebben genomen, blijft er dan toch nog voldoende plaats over om in de meeste gevallen met 3 personen royaal te kunnen vissen. Zowel verticaal, trollend (max. 2 personen) of pilkerend.Over het voor anker liggen met deze boot moet ik eerlijkheids halve zeggen dat dit iets minder is.

De boot “rolt” een beetje, omdat de punt vrij spits is en de golven hem daar naar alle kanten duwen, maar dat is echt het enige minpuntje en als je geen last van zeeziekte hebt, is er eigenlijk niets aan de hand. Maar voor de ankervisserij heb ik hem eigenlijk niet aangeschaft. Dat is voor mij dus een verwaarloosbaar onderdeel.

Dan over de vaar en drifteigenschappen.
Het is dus een boot die vooral geschikt is voor de varende en driftende visser.Het is allereerst een heel veilige boot met hoge boorden, dat is natuurlijk het allerbelangrijkste. Omdat de boot is voorzien van een behoorlijk diepe en lange kiel, heeft deze drifteigenschappen als geen andere.

De grote kiel zorgt voor een grote koersvastheid tijdens het varen.Ik denk echt dat er weinig of geen open visbootjes zijn die hier nog beter voor zijn geschikt en ben daarom een zeer tevreden vissersmens.


Het is allereerst een heel veilige boot met hoge boorden

Botenbouwer.
Na de vakantie heb ik weer contact gezocht met de bouwer Gerke Schuurmans, om hem te vertellen hoe tevreden ik ben met zijn creatie.Hij is erg verguld met mijn bevindingen maar heeft daarbij echter een treurige mededeling.Gerke kampt met flinke gezondheidsproblemen waarmee hij zal moeten leren leven en het bouwen van boten aan anderen moet overlaten.

Hij heeft ondertussen een bevriend en bekend bedrijf: “Ankerschepen in Sneek” weten te strikken waar hij in de toekomst de Seastingers zal laten bouwen. Wel zal hij steeds betrokken blijven bij de inrichting en de bouw van zijn geesteskinderen en de productie ervan met raad en daad bijstaan.

Mocht u interesse hebben om ook een boot op maat te laten bouwen, kunt u contact opnemen met Gerke Schuurmans,
Tel. nr. (+31) (0)622 500 997   

U kunt ook mij bellen voor inlichtingen over het sportvisverblijf in Noorwegen en eventueel een verblijf in Denemarken.
Tel. nr. (+31) (0) 654 928 861 
Mailen kan ook naar:
pollakpier@home.nl

Peter Gerits.

Lees hier deel 2 van Een boot op maat…


ANDEREN LAZEN OOK

image description
Gezien bij ...
Willem Moorman -
image description
Vernieuwde Busters
Marc Borst -