Een visboot op maat!  deel 2

Peter Gerits is een verwoed sportvisser en was toe aan een nieuwe polyester boot die aan zijn eisen voor het vissen op zoet én zout water kon voldoen. Hij vond een botenbouwer die de voor hem perfecte visboot op maat ging bouwen….

Een visboot op maat! deel2

Gerke geeft aan dat hij wel een boot voor mij wil bouwen. Ik heb al een ruwe tekening gemaakt over hoe ik de indeling wil hebben, en samen kijken we of dit realiseerbaar is. Ik vertel hem dat ik er geen stuurconsole  in wil, want ik wil in de toekomst sportvissers meenemen, om samen op jacht te gaan naar kabeljauw, zeebaars, zeeforel, makreel en geep. Maar ook de zoetwaterroofvissen mogen zich verheugen op de belangstelling van mij en mijn gasten.

Na enig overleg zijn we er uit en bezoeken we gezamenlijk nog even een bedrijf waar hij zijn “pluggen”, zoals hij de losse mallen van binnenbanken, kasten e.d. noemt, laat lamineren.
Eerlijk gezegd heb ik met open mond toegekeken. Maar het enige wat ik ervan heb begrepen is, dat de mallen die daar worden geproduceerd, het spiegelbeeld zijn van de onderdelen van de uiteindelijke boot, zoals die naar de gebruikers gaan.


Bijna klaar….

Gelukkig worden we deze keer naar het station van Leeuwarden gebracht, deze keer geen boemeltrein en ’s avonds rond 21.00 uur zijn we weer in onze woonplaats.

Vordering in de bouw
Steeds als Gerke een gedeelte van de boot klaar heeft, stuurt hij me enkele foto’s van de vorderingen die hij heeft gemaakt, en langzaam begint mijn nieuwe boot vorm te krijgen. Maar o help, de leverantie van bepaalde onderdelen die essentieel zijn voor de voortgang, heeft een behoorlijke vertraging opgelopen. Het wordt dus nog even wachten.

De standaard Seastinger 520 (met stuurconsole) waaraan hij samen met “mijn” boot begon te werken is al bijna klaar. De mallen heeft hij immers op voorraad. Ondertussen heeft een goede kennis van mij, die een eigen bedrijf heeft in de handel en onderhoud van jachten en binnen- en buitenboordmotoren, de motor voor de boot besteld.

Omdat ik de boot aan de achterzijde niet te zwaar wil maken (ik zit daar immers ook al te sturen) lijkt een buitenboordmotor van 30 pk voldoende. Ik heb zelf gekozen voor een Honda 4- takt, omdat dit merk een grote reputatie heeft opgebouwd in de 4-takt bb- wereld en omdat op de hendel van deze motor de versnellings- schakelaar is gemonteerd. Erg makkelijk als je met een stuurknuppel vaart en vist.


De anti-sliplaag zit nu op de vloer en het deksel van het voordek is gemonteerd…

Steeds als Gerke een idee heeft, of als hij denkt dat een kleine wijziging aan het interieur noodzakelijk is voor een bepaald soort visserij, belt hij me en samen beslissen we dan of het uitvoerbaar is en of het wel nodig is.

Dit geeft me echt het gevoel, dat ik een unieke boot ga krijgen en dat is uiteraard ook zo. De indeling is mede door mij ontworpen en geeft daardoor een zeer persoonlijke en unieke tint mee aan mijn Harley Davidson onder de open visboten.

Een goed bericht uit Friesland.
Eindelijk het langverwachte telefoontje.

“Peter, jouw boot is zover klaar, dat hij nu naar een bedrijf wordt gebracht die de boordverlichting aanlegt en ondertussen wordt een afdekzeil opgemeten. Wanneer kun je hem halen?”
Wauw, daar had ik nog niet op gerekend en na snel even mijn agenda te raadplegen, zie ik dat ik alleen aanstaande zaterdag, de dag vóór Pasen vrij ben. “Nou, dat komt dan goed uit, dan verwacht ik je over vier dagen. Hoi, hoi”

Meteen mijn maatje Bert gebeld of hij toevallig zaterdag iets heeft te doen.
Bert is altijd erg druk, hij runt met een compagnon een fysiotherapeutische praktijk, annex fysiofitness. Het komt hem eigenlijk goed uit om eens gedwongen vrij te nemen, zodat hij dan echt eens niets om handen heeft.


Mooie degelijke bootstoel.

Een barre tocht naar het Noorden?
Op Goede Vrijdag hoor ik tijdens mijn vroege dienst, dat het weer in de Paasdagen een geweldige val maakt. Harde wind uit het noordoosten met winterse buien, vooral in het noorden van ons land en in de kustprovincies.
Hebben wij weer!

Vanavond maar vroeg onder de wol, heb met Bert om 07.00 uur afgesproken bij zijn huis in Roermond. Toch presteer ik het om me enigszins te verslapen, zodat we rond 07.30 uur de nieuw geopende A73 oprijden met de nieuwe PEGA trailer achter mijn bus. Wat een genot is dit! Een bijna verlaten autosnelweg die met de nodige afslagen helemaal tot Sneek leidt. Dat was in het verleden wel anders!


In de buurt van St. Nicolaasga stoppen we even bij een tankstation om de inwendige mens wat te versterken en van het toilet gebruik te maken.Als we weer in het busje stappen, wordt de lucht al snel donkerder en voor we op onze bestemming zijn, begint het al wat meer te waaien en te regenen.


Nu nog de schuifrail op de achterklep en de bestuurdersstoel.

Eindelijk, mijn nieuwe bootje live!
Op het industrieterrein van Sneek, stuurt mijn boordnavigator ons naar een verkeerd adres. Natuurlijk gebeurt dat overal waar nieuwe wegen verschijnen.
Gelukkig weet Gerke ons via de GSM naar de goede loods te loodsen (daar komt het spreekwoord dus vandaan!) en staat breeduit op de weg te zwaaien. Waar zouden we toch zijn zonder deze moderne kleinnoden?

Als we naar binnen stappen, wordt het een beetje emotioneel. Daar staat een prachtige boot, waaraan iemand met heel veel liefde heeft gewerkt en er zijn hele ziel heeft ingelegd!
Snel even wat foto’s nemen en een filmpje schieten, dat is bij Bert in goede handen.
Helaas is het dekzeil niet helemaal op maat. Het is gemeten toen de beugels nog niet op de zijboorden waren gemonteerd.

Gerke zorgt dat dit zeer snel in orde komt en zal het zeil zo snel mogelijk naar me toesturen.
Na een heerlijke kop koffie en een Friese koek, laden we de boot over op mijn trailer. Gerke verstelt op de trailer de rollen en draagplaten, naar de vorm van mijn Seastinger en na een hand en een tot weerziens, verlaten we zo snel als we kunnen het hoge Noorden, want intussen zijn de buien al talrijker geworden en ook de wind doet grote moeite om ons terug naar het zuiden te blazen.

Onderweg neem ik telefonisch contact op met Jack Mofers van Marine Service in Ohé en Laak. Wanneer hij eventueel tijd voor me heeft om de bestelde motor te plaatsen en eventuele elektronica aan te leggen?
Jack begrijpt dat ik snel het water op wil voor een voorlopige test en stelt voor om de boot op Paasmaandag in de ochtend te brengen. We kunnen dan alles even doorspreken en in de middag moet ik toch weer naar mijn werk.  Kijk, dat is nog eens service, iemand die de belangrijkheid van iemands hobby begrijpt!


Alleen nog de 3e stoel een electronische schakelkast en nog wat kleinigheden

Montage van motor en stroomtoevoer.
Op Paasmaandag ga ik tijdens hevige sneeuw en hagelbuien en een nieuwe boot achter mijn bus in de vroege ochtend op weg naar het Midden Limburgse dorpje Ohé en Laak, in de buurt van Echt. Als ik er aan kom, is het even droog, alsof de weergoden een beetje medelijden met me hebben.

Ik vertel Jack hoe ik alles graag gemonteerd wil hebben, waarbij hij mij enkele zeer goede voorstellen doet, o.a. om de stroomvoorziening via de 3 accu’s met een speciale knop te regelen. De batterijen kunnen per stuk worden gebruikt of zelfs gezamenlijk, door het verdraaien van de knop.

Ze kunnen ook via de motor worden bijgeladen en via de speciale input voor mijn elektromotor kan ik thuis ook nog eens de acculader er op aansluiten, zodat ze omgekeerd via de druppellader op ook op volle spanning kunnen worden gebracht.
Altijd volle accu’s zonder ze eerst uit de boot te moeten demonteren, wat een gemak!

Ik vraag hem wanneer ik de boot weer kan halen. Ja, deze week nog, want het is toch slecht weer dus er is weinig te doen in de jachthaven. Komt dat even goed uit, want ik heb maandag vrijgenomen om de laatste dag van het roofvisseizoen uit te luiden. Vrijdag nog maar eens gebeld, maar helaas voor mij. Vanwege de plotselinge kentering van het weer moet Jack weer in de haven aan de slag.

Mijn smeekbede om toch nog aan de boot te werken wordt op zaterdagochtend op mijn werk gehonoreerd.
Trrrring—trrrring———Trrrring—trrrring——(ik heb echt zo’n raar geluid op mijn mobieltje wink “Met Peter” “Hoi met Jack, wil je maandag nog gaan vissen?”
Ik spring een gat in de lucht, “Hoezo, heb je nog aan de boot gewerkt?”
“Ja hij is klaar, je kunt hem morgen komen ophalen.”


Elektronisch vernuft via de elektromotoraansluiting kunnen ook de accus thuis worden geladen. Met de rode verdeler kun je zelf bepalen welke!

De eerste keer met de boot op het water.
Maandag 31 maart 2008, afgesproken met Toine die vooral is gespecialiseerd in karpervissen en zeevissen. Toine is al een keer mee geweest in mijn vorige bootje en heeft zijn eerste verticaalsnoekbaarzen al aan de tand mogen voelen.
We gaan vanwege de hoge waterstand van de Maas naar Wessem, waar we in de haven veilig, maar wel tegen betaling kunnen traileren.

Een beetje onwennig zet ik de boot achteruit op de helling  Toch loopt de boot even later vlotjes van de trailer en na 10 minuten zitten we al op het water in de Maashaven.
De eerste boogjes zijn zichtbaar op de visvinder en we besluiten om het hier maar even te proberen.

Het is nog allemaal wennen aan al dat nieuws. De kleurendieptemeter moet nog bijgesteld worden en de GPS krijg ik niet aan de praat. Blijkt achteraf een aansluitfoutje in de stroomlus te zijn, maar ja, het zonnetje schijnt en wat kan ons nog gebeuren?

De Maas stroomt verschrikkelijk hard, maar de 30 pk Honda viertakt heeft daar totaal geen moeite mee. De boot houdt zich geweldig en snijdt gracieus door de woeste stroming van de rivier. Ik moet me wel steeds inhouden om de nieuwe motor niet volledig open te draaien. Rustig invaren met af en toe eens een spuitje gas en daarna weer rustig, heeft Jack me op het hart gedrukt.

Het blijft voor mij wel voortdurend uitkijken want in de felle stroom drijft veel vuil en vooral de houten stammetjes kunnen je boot en motor flink beschadigen.

Met de elektromotor.
In het grindgat is het water een stuk helderder.
Ik ben hier al zeker drie jaar niet meer geweest, maar weet nog ongeveer waar de hotpots zijn.
Het laveren met de elektromotor gaat me steeds beter af. Het valt me op dat de boot ook steeds snel reageert op iedere wijziging die ik via de stuurknuppel doorgeef.
Toch mogen we er geen aanbeten meer begroeten. Het moet wel erg slecht zijn want op één boot na, komen we geen enkele visser tegen.

De afsluiting van de eerste Seastinger- vaardag en tevens het roofvisseizoen 2007/2008
Nog even de Maas over en op een andere ondiepere plas met pluggen slepen, levert het nog een baars op die niet van mijn Shadrap kan afblijven. In de buurt van enkele afgemeerde schepen krijgen we beiden al verticalend nog enkele ferme tikken op onze toppen, maar het levert verder niets op.

Tijdens het trollen kan ik de Seastinger feilloos over iedere bodemverandering sturen en wat ik zelf zeer belangrijk vind: de boot reageert meteen. Ze voldoet buitengewoon aan mijn wensen maar ik had eerlijk gezegd eigenlijk niet anders verwacht!


Eindelijk voor het eerst op het water met de nieuwe boot!

Dan is het weer tijd om de trailerhelling op te zoeken
Probleemloos en verrassend makkelijk trek ik de boot op de trailer en rijd daarna op mijn gemak naar mijn dorp, waar ik om 20.00 uur word verwacht op de vergadering van de EHBO vereniging. Volgende week donderdag heb ik weer een vrije dag. Ik spreek met Toine af dat als het weer het toelaat, we de sessie nog eens dunnetjes gaan overdoen op het Grevelingenmeer.

Ondertussen heb ik ook bericht gekregen van de verkeerspolitie in Apeldoorn, dat ze een geweldig mooie witte boot achter een witte bus hadden gezien, die de auto veel te hard vooruitduwde. Of ik even € 78, 00 wil overmaken, de boot ging met 100 km/uur over de weg, waar maar 80 is toegestaan.
Grrrr——grrrr——grrrrr—- en dat is niet het rare geluid van mijn mobieltje :-(

Deze week ben ik met de boot in Denemarken aan het vissen. Meer nieuws over hoe de boot zich heeft gedragen op dit water en tijdens de eerdere sessie op de Grevelingen in het volgende deel!

Klik hier voor deel 3 Een boot op maat!

Klik hier voor deel 1 Boot op maat

 


ANDEREN LAZEN OOK

image description
Gezien bij ...
Willem Moorman -
image description
Vernieuwde Busters
Marc Borst -