Een nieuw Noors avontuur - deel 2

Nieuw Noors avontuur - deel 2

door Johan Thielen.

Woensdag 3 oktober 2007 was een prachtige dag. Onder prachtige omstandigheden vertrokken we naar het eiland dat ook wel als de “U-boot” werd aangeduid. Op  het eiland stond namelijk een soort van antenne die aandeed als een periscoop.

Na eerst zonder succes de zuidkant te hebben afgevist kwam de noordkant aan de beurt. Daar ving Wim tijdens de eerste drift direct een mooie vis en even later volgden er meer…..het werd ineens Noorwegen zoals het bedoeld is…diverse mooie koolvissen en vooral diverse mooie polakken die steeds weer goede strijd gaven.

In diverse repeterende driften vingen we met een lichte pilker (85 gram) meer vis dan op alle dagen daarvoor. Het was dus een waar genot. Ook die middag werd er goed gevangen, hoewel gezegd moet worden dat de vangsten in de richting van de avond afnamen. Wim ving die middag nog wel een prachtige gul die zo rood was dat deze voor goudvis had kunnen doorgaan. Dit verschijnsel zie je vaker op plaatsen waar de gul zich tegoed kan doen aan het rode kelp.

De vangsten waren ‘s middags het beste.

Het gebeurde die middag overigens enkele malen dat een vis zelfs tot vijfmaal toe beet en  vervolgens weer loste ….dit leverde erg spannende en tevens hilarische momenten op.

De rammelende smokkelwaar begon ons vissers intussen wel te irriteren. De blikjes rolden kennelijk van links naar rechts en –zo hoopten wij- van voren naar achteren. Onder in de bak van de boot kon je namelijk met een arm door een gat de bodem in de voorste punt van de boot aftasten. De hoop was er dan ook op gevestigd dat door het varen de blikjes naar de voorste punt zouden rollen. Dit gebeurde slechts sporadisch.

Iedere dag wisten we er wel een en soms twee uit te halen. Vandaag was een topdag…..we haalden er drie uit!! Om te zien of het om dezelfde waar ging, werd er natuurlijk wel direct een inwendig onderzoek uitgevoerd en gelukkig bleek het inderdaad om de vermaarde Schultenbrau van Aldi te gaan.

’s Avonds werd de gevangen vis vakkundig opgeborgen en werd er weer lekker gegeten van een gerecht dat werd samengesteld met eigen gevangen makreel. Door de goede vangst van die dag was er nieuw enthousiasme ontstaan. Die avond werden er dan ook driftig weer allerlei nieuwe lijntjes voor de volgende dag in elkaar gezet.

KRISTIANSAND

Omdat de dag ervoor zo mooi was geweest werd er op donderdag 4 oktober 2007 nog vroeger opgestaan. Dit tot groot ongenoegen van Wim, voor wie de dag ervoor al erg zwaar was geweest. Gelukkig had hij nog wat reserves opgebouwd in zijn commandotijd.

Het bleek die dag helaas veel minder mooi te zijn. Bij het uitvaren leek het nog wel mooi maar eenmaal buiten op de open vlakte waren de golven erg stevig en minimaal toch wel een meter hoog. We wisten nog wel onze favoriete stek te bereiken maar het vissen bleek onmogelijk. We voeren dan ook terug waarbij nog allerlei stekken in de luwte werden uitgeprobeerd. Het werd echter helemaal niets.

Vrij vroeg die dag werd de boot dan ook weer bij het huisje aangelegd en besloten werd een bezoekje te brengen aan Kristiansand. Onder miezerige weersomstandigheden werd gewandeld in de buurt van de haven alwaar ook een vismarkt werd bezocht. De mannen deden zich daar tegoed aan gevulde krab. Vervolgens werd de wandeling voortgezet naar en in de brede autovrije winkelstraat van Kristiansand.  Met name de diverse overdekte en verwarmde terrassen maken deze straat erg gezellig. Op een van die terrasjes genoten wij dan ook van een lekker biertje.

Gezellig even met z’n allen een biertje doen.

’s Middags op het water bleken de omstandigheden zich weinig verbeterd te hebben. Wederom probeerden we diverse stekken in de luwte maar de echte vangsten bleven uit…wel kan nog melding worden gemaakt van de vangst van twee, toch wel uit de kluiten gewassen, pietermannen.

Het zal niet verwonderen dat we al weer vroeg naar de huisjes gingen alwaar we mochten genieten van een lekkere vissoep met brood. Wim had hierin mosselen verwerkt die we bij het huisje uit het water hadden gehaald en garnalen die ’s middags waren gekocht in Kristiansand.

Na het eten, toen Wim al weer in slaap was gevallen, gingen Simon en ik nog even op het steigertje vissen. Het werd een van de mooiste en leukste avonden van deze week. Er werd met twee hengels gevist, een met dobber, de ander met een paternoster en lood.

Ook Michael  kwam erbij zitten met zijn ‘tonijnhengel’. Terwijl we lekker aan het kletsen waren werd de ene na de andere vis gevangen, zowel aan de lijn met paternoster als aan de dwarrellijn onder de dobber. In zo’n 1,5 uur tijd vingen we 17 wijtingen, diverse steenbolken, diverse mooie koolvissen en diverse mooie makrelen.

Al met al konden we dus toch nog terugzien op een leuke dag. Weliswaar waren de bootvangsten tegengevallen, het was toch even gezellig geweest in Kristiansand en ook de avond aan het steigertje maakte veel goed!

Diverse mooie koolvissen kwamen boven.

DE DOLFIJNEN

Vrijdag 5 oktober 2007 zou de laatste visdag zijn dus we stonden al vroeg weer op, in de hoop nog een leuke bak vis binnen te halen. Het weer was weer helemaal gedraaid. Het was redelijk onbewolkt en de zee was weer rustig. We gingen weer naar onze favoriete stek in de omgeving van de U-boot. Dit keer ging het allemaal wat minder voortvarend als de laatste keer dat daar was gevist. Zowel Simon als Wim vingen weliswaar weer een mooie grote polak, maar al met al was het toch een beetje behelpen.

Op enig moment hoorden we een spuitend geluid en toen we even om ons heen bleven kijken zagen we dat er dolfijnen zaten. Gedurende enige tijd zwom een koppel dolfijnen rondom onze boot. Regelmatig kwamen zij boven, spoten dan door hun luchtgat, om direct weer onder te duiken. Het was een bijzonder mooi en indrukwekkend tafereel.

In de middagpauze aten we op het steigertje de wijtingfilets van de avond tevoren. Wim had ze lekker gekruid en in de olie gebakken. Vrij snel nadat het laatste stukje wijting verorberd was zochten we echter weer gauw de boot op. Het was immers de laatste dag en de tijd begon te dringen. Gelukkig ging het nu goed. Er werden tal van mooie driften gemaakt in het gebied dat op andere momenten al meer vis had gegeven.

Er werden mooie koolvissen gehaakt en ook konden er weer diverse mooie polakken aan de vangst worden toegevoegd. Opmerkelijk was dat de vis deze keer nagenoeg enkel op de zilveren pilker beet. Wellicht had het te maken met de felle zon die maakte dat de zilveren pilkers heerlijk schitterden in het water. Helaas konden we maar even blijven. De volgende ochtend zou namelijk al vroeg het vertrek weer worden ingezet.

Na aankomst bij de huisjes was het even aanpoten…..vis schoonmaken, boot en visgerei schoonmaken, alle hengels aftuigen en opruimen, visgerei inpakken, boot uit het water etc. Zonder dat er duidelijk taken waren verdeeld wist iedereen wat hem te doen stond.

Het hele proces tot en met het traileren van de boot liep erg voorspoedig. Zelfs konden wederom enkele blikjes van de bodem van de boot worden gevist. Uiteindelijk zullen er nog zo’n 6 blikjes in de boot zijn achtergebleven.

Morgenochtend alweer terug naar huis. Het was super.

WEER THUIS

De volgende dag stonden we vroeg op. Aangekomen bij de veerboot bleek het een drukte van belang. In de wachtende rijen bevonden zich niet alleen groepjes vissers die ook in Trysnes hadden gezeten, maar ook troffen we diverse Duitsers met wie we al leuk hadden gekletst in Hanstholm. Evenals de meesten, gaven zij ook ruiterlijk toe slecht te hebben gevangen.

Wederom zat het vaargedeelte tegen. De veerboot vertrok namelijk met een uur vertraging. Aan boord was het overigens wel goed vertoeven. We genoten van een lekker ontbijt in een goed restaurant en verder was er aan boord een erg grote tax free-winkel waar wij nog iets voor vrouw en kinderen kochten. De vaart verliep vlekkeloos hetgeen welhaast niet anders kon. De zee was namelijk net een biljartlaken, zo glad.

Minder goed ging het echter op de snelweg. Tot driemaal toe reed onze auto in een file en voor Hamburg werden we ingelopen door de auto van onze Nederlandse onderburen die maar liefst zo’n vier uur later waren vertrokken. Uiteindelijk kwamen we in de  nacht van zaterdag op zondag om 1.30 uur in Buurmalsen aan waar de vrouwen smachtend op ons zaten te wachten. In gezellige sfeer werden nog enkele biertjes genuttigd en zelfs het verdelen van de vis verliep deze keer zonder ruzie.

Al met al was het weer een bijzonder geslaagde visvakantie geweest. Weliswaar waren de vangsten deze keer minder als anders maar dat had de pret niet mogen drukken. Alle omstandigheden in en rondom Trysnes waren en zijn zodanig goed dat niet mag worden uitgesloten dat wij er nogmaals naar toe gaan. (slot).