Een geslaagde vuurdoop

klik om naar de website te gaan

Met een tanende winter kriebelt het bloed van de gedreven zeevisser. Het zout stroomt bijna voelbaar door de aderen en in de agenda worden de eerste data reeds geprikt voor een dagje vissen. De motivatie kan nog eens extra worden opgekrikt bij de vissers die een abonnement hebben op het enige échte zoute magazine der Lage Landen…

Zeehengelsport no. 1 van dit jaar zal namelijk in de tweede week van februari bij hen op de deurmat vallen. Eén van de vele interessante artikelen gaat over de gebroeders Stolzenbach die voor het eerst op avontuur gaan met hun nieuwe visboot. Speciaal voor de bezoekers van Total Fishing hebben we dit artikel als preview.

Een geslaagde vuurdoop

Door: Stefan Stolzenbach

“Zullen we eens naar een andere boot gaan uitkijken?” De vraag kwam van mijn broer. Wij waren samen al in het bezit van een visboot, maar helemaal tevreden waren we daar niet over. Zijn vraag viel bij mij dus in goede aarde en luidde voor ons een nieuw avontuur in. De nieuwe boot leerde ons nieuw viswater kennen…


Onze ‘nieuwe’ Sheltie Cadet voor het eerst te water aan Schelphoek (Oosterschelde).

Wat er dan mankeerde aan onze ‘oude’ boot? Dat bootje heeft u al eens gezien in de bijdrage die ik onder de naam Het Platvispadijs schreef in uitgave no. 6/2010 van dit magazine. Die visboot was eigenlijk te zwaar vanwege het grote aantal roestvrijstalen accessoires en een rvs verstevigde spiegel.

Met haar lengte van ruim zes meter en breedte van 2,20 meter was ze bovendien nogal aan de grote kant en in combinatie met het gewicht gaf dat alles je soms het gevoel met een vrachtschip te varen, met name tijdens het aanmeren. Bovendien is zo’n uit de kluiten gewassen boot nauwelijks te traileren en dus ben je gebonden aan een vaste ligplaats. En dat beperkt je mogelijkheden aanzienlijk.

De beslissing een ander bootje te gaan zoeken, was dus redelijk snel genomen en vervolgens startte de zoektocht. Een zoektocht die waarschijnlijk ooit door meer sportvissers en lezers van dit magazine is ondernomen en door vele anderen nog ondernomen moet worden. Vandaar dat ik wat inzage geef in de beweegredenen die voor ons van belang waren bij de keuze van de nieuwe boot.


Onze oude visboot op haar ligplaats aan de Grevelingen.

Het is inmiddels de derde boot die we aanschaften en op den duur krijg je steeds meer ervaring. Het is belangrijk om eerst een aantal selectiecriteria te bepalen voordat je daadwerkelijk gaat zoeken. Doe je dat niet, dan zie je door de bomen het bos niet meer. Het schema op de vorige pagina laat zien welke voor ons belangrijk waren.

Al deze criteria zijn persoonlijk en wat ik misschien van cruciaal belang vind is voor een ander helemaal niet belangrijk. Ik weet voor mezelf dat mijn aandacht bij de aanschaf van een boot snel wordt afgeleid door haar uiterlijk. Dit is niet erg, als je dit van jezelf weet. Een boot mág er ook mooi uitzien, het oog wil immers ook wat! Houd echter wel in je achterhoofd dat je een aantal eisen hebt waaraan de boot moet voldoen.

Enfin, voor ons moest die zo tussen de 4,5 meter en vijf meter lang zijn, minder dan twee meter breed -in verband met stallingmogelijkheden- en ze moest op een degelijke trailer liggen, aangezien we de boot nu op diverse wateren willen gaan gebruiken.


De oude elektronica overgeplaatst.

Vanzelfsprekend is het van belang tevoren ook een budget te bepalen en je daar vervolgens ook aan te houden. Als maximaal bedrag hadden we voor de aanschaf € 3.500,- uitgetrokken en daarmee was de zoektocht dus al beperkt tot de markt voor tweedehands boten. En we zijn netjes onder dat budget gebleven! De boot moest een klein kajuitje hebben om de wind tegen te houden en om onze spullen droog te stallen.

Een visvinder, dieptemeter of GPS speelden even geen rol, aangezien we die al hadden en dus konden overplaatsen van onze oude visboot. Via de welbekende verkoopsite Marktplaats kwamen wij uiteindelijk terecht bij een mooie Shetland Cadet. Deze werd aangeboden mét een 40 pk Autolube langstaartmotor en gegalvaniseerde kanteltrailer van Pega.


Op de trailer oogde de nieuwe aanwinst uiterst fraai, maar hoe zou ze varen?

Deze visboot was eigenlijk helemaal naar wens, op een paar kleine puntjes na. Zo moesten we er nog een brandblusser in monteren, een ander anker plaatsen en de brandstofslang van de tank vervangen. De boordverlichting werkte niet meer en daar moesten ook wat nieuwe draden voor getrokken worden, aangezien er geen lengte meer over was bij de bestaande bekabeling.

Het knutselwerk was echter goed te overzien en al met al hebben we nu een prachtig bootje van 4,60 meter lengte bij 1,80 meter breedte. De kuip is even groot als die van onze oude boot, maar het geheel is wél ongeveer 350 kg lichter!

HET ZILTE NAT
Zo, daar gingen we dan voor de eerste keer op weg met het nieuwe visbootje richting het zilte nat. Er spookten heel wat vragen door ons hoofd. Hoe zou ze varen? Vaarde ze überhaupt wel!? Was ze bijvoorbeeld niet ergens lek? Kon je er wel lekker uit vissen? Hadden we niet gewoon onze oude boot moeten houden?

Zomaar een paar gedachten die ons tijdens de heenreis richting de Grevelingen bezighielden. Op die Grevelingen hadden we onze eerste visdag gepland, aangezien dat water voor ons bekend terrein is. Daar hadden we immers ook ons oude bootje liggen.

Eenmaal gearriveerd bij de botenhelling, ontdeden we de trailer van de lichtbalk en reed mijn broer de auto met trailer voorzichtig achteruit de helling af. “Ja, kom maar, kom maar, een tikkie naar rechts, nog een klein stukkie… hó maar!” Daar lag de boot voor het eerst met haar achterwerk in het water.

Voorzichtig de borgketting losgemaakt van het traileroog en een touw bevestigd aan het oog, alvorens we de lier langzaam lieten komen. En ja hoor, daar gleed ze voor het eerst te water! De boot was al mooi op de trailer, maar in het water komt zo’n vaartuig pas echt tot z’n recht!

Aan het eind van de dag hebben we de conclusie kunnen trekken dat de boot geweldig vaart en manoeuvreert, een zeer fijne indeling heeft en de apparatuur ook prima werkt. Dit alles in combinatie met een vangst van een stuk of veertig mooie wijtingen, maakte dit tot een meer dan geslaagde vuurdoop.

EXTRA TOPLOODJE
De eerste vissessie op de Grevelingen was geslaagd, maar om onze horizon eens wat te verbreden, richtten we onze blik al gauw op de Oosterschelde. Na via een aantal hengelsportfora wat informatie te hebben vergaard omtrent stekken, botenhelling en vismethoden, kwamen we uit bij de Schelphoek om de boot te water te laten. Onze beoogde stek voor die dag was Colijnsplaat, aangezien daar in de weken voordien behoorlijk goed schar werd gevangen.


Het aas te water op een voor ons nieuwe stek.

Als voorbereiding had ik van tevoren een waterkaart uitgedraaid van de Oosterscheldekering tot aan de Zeelandbrug, zodat we een beetje een idee hadden wat er onderwater allemaal te doen is. Nu is er in de buurt van Colijnsplaat ook een botenhelling, maar naar verluidt is deze onbruikbaar bij laag water.

Na een half uurtje varen, kwamen we aan bij de beoogde stek voor Colijnsplaat. Op dat moment lagen daar nog drie bootjes voor anker. Dit is altijd een bemoedigende aanblik, zeker wanneer je voor het eerst een ‘nieuw’ water bevist. We gingen tijdens hoogwater voor anker op ongeveer 19 meter diepte.

Er ging een paraplu-anker overboord van 7,5 kilo; bij deze stroming geen overbodige luxe. Tijd om de hengels tevoorschijn te halen. We besloten beiden met twee UglyStiks te vissen, met als lijn 10/00 Whiplash van Berkley. Als onderlijn kozen we voor de ‘goodold’ driehaakspaternoster met langsteelhaken, aangezien we vooral schar konden verwachten.

Onderaan de paternosters werd een loodgewicht van 200 gram gemonteerd vanwege de stroming die nu al behoorlijk in afwaartse richting op kwam zetten. Eén montage werd voorzien van een extra ‘toploodje’ van zo’n 40 gram aan de bovenste wartel van de paternoster om ervoor te zorgen de gehele montage zo dicht mogelijk tegen de bodem aan te bieden. De eerste montages, beaasd met kweekzagers, verdwenen met een lichte worp uptide (stroomopwaarts) de diepte in.

GROOTMOEDER
Snel worden de andere montages voorzien van aas en ook deze verdwijnen na de worp recht achter de boot in het diepgroene water. Ik kijk eens naar rechts en zeg tegen m’n broer: “Ben benieuwd, ze liggen mooi in deze stroming, vind je niet?” Ik heb m’n woorden nog niet uitgesproken of ik zie uit mijn ooghoek al een hengeltop dansen.

Ik sla rustig aan en voel duidelijk weerstand tijdens het binnendraaien. Na zo’n 30 meter lijn binnendraaien verschijnt er een mooie schar aan de oppervlakte. “Yes! De eerste is binnen!” De juichstemming zit er hierdoor al in, maar niet te hard gejuicht, want misschien was het alleen een verdwaald exemplaar, maak ik mijn broer duidelijk.

Wederom heb ik m’n woorden nog niet uitgesproken of ik zie de hengeltop van mijn buurman zenuwachtig heen en weer trillen. Hierop komt een ondermaatse wijting naar boven. Deze wordt teruggezet met het verzoek om zijn grootvader en grootmoeder onze kant op te sturen.

Na een uurtje of anderhalf vissen is de stroming van dien aard dat we met 250 en 300 gram lood moeten vissen om de montage enigszins onder controle te kunnen houden. De aanbeten blijven komen en om de vijf minuten wordt er wel een visje geland. Opvallend is dat bijna alles aan de montage met het extra toploodje wordt gevangen, daarom voorzien we ook de andere montages van zo’n loodje.

Nu volgen al snel aan alle hengels aanbeten. Nooit geweten dat zo’n -op het oog- klein detail zoveel invloed kan uitoefenen. Na een uurtje of vier vissen besluiten we in te pakken en richting botenhelling te gaan, omdat we die avond beiden nog wat sociale verplichtingen hebben.

De score is niet onaardig voor een eerste keer Oosterschelde, namelijk een stuk of vijftien ondermaatse wijtingen, een handvol steenbolken en een stuk of vijftien mooie scharren. Verder gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat we per persoon toch ook wel een half dozijn krabben hebben gehaakt, maar dat nemen we op de koop toe.

VOORAL PLATVIS
Dit avontuur op nieuw water smaakte naar meer en we spraken dan ook af dat we snel nog een keer terug zouden gaan. Dat heeft inmiddels al enkele malen plaatsgevonden. We zijn tot de conclusie gekomen dat de Oosterschelde een prachtig viswater is. In de verschillende sessies vingen we een groot aantal ondermaatse, maar ook mooie maatse wijtingen; in wat mindere maten steenbolken en een stuk of dertig scharren, die alle aan de maat kwamen.


Mooie maatse scharren.

Ik probeerde op een van die sessies om met een onderlijntje met twee langsteelhaken -beaasd met kweekzagers- onder een schuiflood op de bodem te vissen. Dit leverde veel schar op en is in mijn ogen een aanrader als je deze platte gericht wil belagen. Mijn broer viste tevens met dwarrellijnen -vaak ingezet bij het vissen op tong vanaf het strand- maar we konden geen verbetering in de vangsten ontdekken vergeleken met die van de driehaakspaternoster.

In mijn optiek is het een groot nadeel dat deze dwarrellijnen bij een stevige stroming -eigenlijk constant aanwezig op de Oosterschelde- de lijnen behoorlijk in de war kunnen draaien. Een voorzichtige conclusie die ik na een aantal sessies trok, is dat een driehaakspaternoster een breder scala aan vissoorten oplevert, maar dat de montages die je óp of vlak bóven de bodem aanbiedt vooral platvis opleveren.

Het enige waar het nu nog op wachten is onze eerste Oosterschelde-gul maar dat is simpelweg een kwestie van tijd! Ik zou mijn collega-sportvissers willen meegeven om het ook eens per boot op de Oosterschelde te proberen. Ofwel met een huurboot, of natuurlijk met een eigen bootje. Het is ons zeer goed bevallen.


Terug van een heerlijke visdag in alle vrijheid.

De Oosterschelde staat onder invloed van eb en vloed en telt een boel obstakels zoals zandplaten en wrakken. Let wel, er is ook scheepvaart actief en er staat meestal een flinke stroming. Neem deze zaken in acht als je het water op gaat. Veiligheid gaat immers boven alles. Behouden vaart!

Stefan Stolzenbach

Bent u nieuwsgierig geworden naar de andere artikelen in Zeehengelsport? Uitgavenummer 1 van 2011 verschijnt 10 februari a.s. en is te koop in de kiosk, boekhandel of de hengelsportspeciaalzaak.

klik om naar hengelsporthuis.com te gaan

Voor aantrekkelijke abonnementsaanbiedingen kunt u terecht op: www.hengelsporthuis.com.