Denemarken: Langeland, Spodsbjerg, 16-23 Augustus 2014 (deel 2)

Door Ninja Klapwijk & Richard Ludema

We hebben ons er bij neergelegd en zijn snel overgegaan tot het verkennen van nieuwe visgronden. Zo zijn we richting de ingang van de 'blinde darm' gevaren om hier eens een kijkje te nemen. Hier hebben we een paar driften gemaakt maar ook zonder succes. Ook zijn we door de gehele darm, in totaal wel drie kilometer.

Het mocht niet baten, we vingen enkel ondermaatse vis. We hebben vervolgens op de terugweg naar de haven enkele taluds door de vaargeul aangedaan.

Het voorteken van iets moois…

Ineens zagen wij een prachtige bult verschijnen op de fishfinder. Na verdere bestudering rondom dit punt bleek dit de staart te zijn geweest van een massale berg kabeljauw van ongeveer 25 meter breed en vijf meter hoog.

Eenmaal vol op de vis na een hoop zoekwerk! Dit wil je zien!

Na het goed aanvaren van de boot was het dan ook zakken en hangen.

De eerste vis van de reeks.

In volle euforie hebben we zeer veel foto’s gemaakt van pracht vissen uit deze berg die enkel werden gevangen door Richard.

De tweede vis van de reeks bij een prachtige zonsondergang.

Helaas was het al laat, we hebben hier nog een klein uur kunnen vissen tot zonsondergang.

De derde mooie vis van de reeks.

De grootste vis was toch 8.7 kilo en 97 centimeter en staat ook terecht op naam van Richard die een knap staaltje vis les gaf deze avond. Voor hem was het elke drift vis, respect!

De vierde geweldige vis van de reeks.

Op donderdag (21-08) zijn we wederom naar deze stek gevaren en we hebben hier wederom zeer leuk gevist. Het was weer even zoeken naar de school vis die zich telkens enkele tientallen meters verplaatst. Soms is het gewoon een half uur zigzaggen, totdat ze ineens weer opduiken op het scherm.

Zodra de vis gevonden was goed aanvaren en de boot in stationair achteruit varen, om zodoende zo lang mogelijk op de vis te blijven. Als klapper van de dag wist Richard een monster te haken die vrijwel niet te stoppen was. Het was een kromme hengel en een gierende slip waar je u tegen zegt.

Volgens de techniek van Wicked Tuna werd de boot in zijn achteruit achter de kabeljauw gevaren om hem enigszins een halt toe te roepen. Na enkele minuten kon dan ook eindelijk weer lijn gehaald worden in plaats van geven.

Na een spectaculaire dril kwam de vis boven water en tijdens het scheppen kwam echt het besef hoe groot dit monster was.

Een geweldige vis, wat een sport! 111 Centimeter en 11.1 kilo.

Terecht is dit uiteindelijk vangst van de week geworden, 111 centimeter en 11.1 kilo!

Nog een foto van deze noemenswaardige vangst…

Op deze stek hebben we de rest van de dag ook nog fenomenaal gevangen, prachtige vissen tussen de vier en 11 kilo kwamen boven water, waarvan de grote vitale vissen weer vrolijk rondzwemmen. In de loop van de middag verloren wij de school vis helaas uit het oog en hebben we besloten om de kant op te zoeken.

Op deze manier was het nog mogelijk een avondsessie te maken, en daar hadden we na deze ervaringen toch wel zin in…

In de avond opgevaren en warempel, daar zijn ze weer… Wederom een berg vis die zich prachtig aftekende op de fishfinder. Het was niet te geloven, maar het aas van Richard had de bodem nog niet geraakt en weer een kromme hengel. Dit is toch wel de snelst gevangen vis ooit!

Er kwam weer een prachtige vis boven water, die snel weer mocht zwemmen. Hierna bleek toch dat de aasdrang van de kabeljauw weg was. Ondanks het feit dat we boven op de school vis lagen konden we amper nog vis verleiden tot een aanbeet.

Wel kwamen er nog een drietal prachtige vissen boven water, maar nadat we de school wederom niet konden vinden hebben wij besloten om op tijd te stoppen in de hoop dat de stroming de laatste dag nog aan zou trekken.

Geweldige vis, volharding werd toch nog beloond!

Vrijdag gingen we wederom vroeg het water op. We hadden ook John en Marcel verteld over onze stek, zij zouden dan ook samen met ons opvaren. De condities bleken echter verre van gunstig: een zuidwesten wind en een behoorlijke golfslag.

Door de afwezigheid van de stroming had de wind nu volledig vrij spel. De drift was dan ook behoorlijk snel op de wind en de kabeljauw had er niet veel zin in. We wisten wel twee vissen te vangen van onze hotspot, waarvan er een vals gehaakt was.

De vis werd ook niet meer zo dik gevonden op de fishfinder als de voorgaande dagen en het was duidelijk dat ze ons aas volledig negeerden. Besloten werd om nog even een wrakje aan te doen. Hier werd als afsluiter van de vakantie nog een leuke kabeljauw gevangen.

Helaas was het ook hier niet dik qua vangsten en werden we al snel vergezeld van bezoek… Uiteindelijk bleek dit de laatste vis van de vakantie te zijn. Een vakantie met veel vis, heel veel…

Spodsbjerg 2014 was een vakantie met een gouden randje! Wegens de ruwe omstandigheden deze vakantie hebben we helaas weinig foto’s kunnen schieten. Gelukkig zeggen beelden meer dan 1000 woorden en foto’s. Vandaar dat dit verslag wordt afgesloten met een compilatie video met een selectie van onze vangsten. Geniet er van!

See you next year!

Voor meer vakantieverslagen in spodsbjerg en uitgebreide informatie over de visserij alhier verwijzen we graag naar deze geweldige website welke regelmatig geüpdate wordt door de gepassioneerde Langeland visser Kees Michielsen: www.zeevissenlangeland.nl