De week van 32 Zweedse meters… (deel 1/3)

Door Evert Oostdam

Begin vorig jaar werd ik benaderd door de Nederlander Johan Postma uit het Zweedse Dalsland. Deze heeft een pension dicht bij het immense Vänernmeer en hij wilde zijn bestemming onder de aandacht brengen bij Nederlandse hengelsporters. Hij verzocht mij om eens langs te komen op zijn bestemming.

Het immense Vänernmeer. Het derde grootste zoetwatermeer van Europa ligt in het Zweedse Dalsland.

Een schitterende omgeving om in te vissen.

In oktober was ik hier al geweest, maar ik schatte in dat je hier in het voorjaar nog veel beter zou kunnen scoren. Door omstandigheden konden we alleen de derde week van april, de kans dat we gingen ijsvissen in plaats van snoekvissen was dus erg groot. Met groot gejuich ontvingen we drie dagen voor vertrek dat het merendeel van de meren ijsvrij waren… Een meevaller!

Beverburchten…

… En waterslangen.

Na 17 uur rijden komen we om 06.00 uur in de morgen aan. Gastheer Johan heet ons welkom met koffie en warme broodjes uit de oven. Smullen!! Ondanks dat we de hele nacht hebben doorgereden, kiezen de meeste er toch voor om direct het water op te gaan. 3 Van de 4 boten gaan het water op, we komen tenslotte om te vissen!

Veilige & snelle boten zijn hier een must.

Bij een eerste inspectie zien we dat grote delen van het meer nog onder een dikke laag schilverijs liggen. Gelukkig zouden we de hele week warm en zonnig weer krijgen, dus het ijs zou (hoopten we!) snel verdwijnen zijn.

In de ondiepe (warme) baaien worden al snel de eerste snoeken gevangen.

Doordat er nog veel ijs in de baaien lag, waren enkele mooie stekken nog onbevisbaar. Echter, er zijn hier zoveel stekken, dat we toch konden vissen. Met een watertemperatuur van rond de 4 graden was het water nog eigenlijk te koud voor het mooie. In sommige baaien, die in de zon en warme windkant liggen, liep de temperatuur al op tot zo’n 8 graden. Hier vingen we dan al snel onze vissen…

119 cm Pure power voor Jeroen op de eerste dag van de trip. Een mooier begin kan je je niet wensen…

… En wederom een metersnoek voor Jeroen op dag 1. Met 2 meters op 1 dag kan zijn trip al niet meer stuk.

Geen twijfelachtige aanbeten. Ze gaan ervoor, happen is hangen!

Dat dit een fantastische en ongekende trip zou worden, hadden we toen nog niet durven dromen…