De Vliegende Pilkers op studiereis

De Vliegende Pilkers op studiereis 

Door Jan Hammink

Al meer dan 25 jaar gaat een groep Twentse familieleden, vrienden en kennissen, inmiddels gedoopt met de naam uit de titel, eind april naar Denemarken om de Oostzee en aangrenzende wateren onveilig te maken voor de daar rondzwemmende kabeljauw.

Er wordt gevaren vanuit Middelfarth, Spodsberg, Halsminde en de laatste jaren vooral vanuit Bagenkop. In de jaren 90 werd er echt veel gevangen, maar ook in de Oostzeewateren haalde de beroepsvisserij zoveel kabeljauw naar boven dat de vangsten dramatisch achteruit gingen.

Toch blijft de groep volhouden en de afgelopen jaren gaat het, mede door de vangstbeperkingen voor het beroep, weer steeds beter. Zo goed zelfs dat de boot waarmee wordt gevaren al bezet is voor 2015.

De harde kern van de groep besluit dan om in de herfstvakantie op studiereis te gaan en een nieuwe locatie en nieuwe boot op te sporen. Enig speurwerk op internet levert een boot op in de plaats Nyborg.

De site is alleen in het Deens en het bellen met de schipper kan niet in het voor ons traditionele Duits maar moet in het Engels.


De boot MS Knasten is er een voor 20 personen en met minder dan 10 personen vaart hij niet uit.

Wij willen met een delegatie van vijf man en overleg met de schipper in ons beste steenkolenengels levert op dat hij voor ons een kleine boot wil regelen, zodat we zelfstandig de zee op kunnen om te vissen.

Afgesproken wordt dat we als we in de haven zijn contact met hem opnemen om een en ander te regelen. Op zondag vertrekken we, Jan N. onze grote leider en organisator, Frank een eerste klas kok die ook voor de inwendige mens zal zorgen, Berny de bestuurder van de bus met dubbele cabine en Harry en Jan H..

In de bus natuurlijk alle foerage van bier, frisdrank tot de aardappelen en het teentje knoflook aan toe, want als goede Nederlandse vakantiegangers nemen we natuurlijk alles mee.

Als we in Hamburg de Elbetunnel zijn doorgereden nemen we de afslag Neumunster-Mitte. Voor iedereen die naar Denemarken rijdt een aanrader. Na de afslag rechts en na 300 meter naar het tankstation met voordelige brandstof en een prima “trucker frühstück” voor weinig geld. Voor vijf personen betalen we voor een ontbijt van gebakken eieren met spek, broodjes en rauwkost en koffie nog geen 25 euro.

Dan op naar Nyborg. Eerst gaan we naar het door Jan N. gehuurde vakantiehuis. Zoals altijd prima geregeld met een vaatwasser (voor ons een must) en een ruime diepvriezer voor de kabeljauwfilet.

Nadat we ons hebben geïnstalleerd en het koffiezetapparaat is getest gaan we naar de haven. Daar aangekomen vinden we direct de boot en bellen met Johnny, de schipper van de MS Knasten.

Johnny komt na enkele minuten opdraven en geeft aan dat hij niet meer reserveringen heeft. Hij wil ons niet met zijn eigen kleine boot laten gaan omdat niemand van ons een vaarbewijs heeft.

Dan komt hij echt verrassend uit de hoek. Hij is bereid om drie dagen met ons vijven uit te varen 'als service' omdat we in het voorjaar met een grotere groep willen komen. We zijn blij verrast en er heerst enthousiasme in de groep.

Het is pas vier uur en we vragen Johnny of vanaf de kant vis te vangen is. Hij wijst ons een havenhoofd waar goed platvis te vangen zou zijn. Bij de nabijgelegen hengelsportzaak kunnen we zagers uit een automaat halen en dan op naar de aangewezen stek.

Al snel vangt Berny een mooie bot en dan verschijnt een Deen op leeftijd, die we vanaf nu maar opa noemen, met een heel licht hengeltje met kleien veertjes. Jan H. weet dat ze daarmee op de Brouwersdam op haring vissen.

En.... wat schetst onze verbazing, na een aantal worpen vangt opa een drietal haringen. Berny tovert uit zijn kist ook een verenlijntje en Jan H. heeft een lichte forelhengel bij zich. Even monteren en ook maar eens proberen. Het blijkt echter de goede tijd van de dag te zijn.

In no time verschijnen er zes Denen die allemaal op hetzelfde plekje willen staan. Wat nou Brouwersdam!!! Ook voor deze visserij blijkt dat je echt de techniek wel goed onder de knie moet hebben.

Opa vangt er ongeveer net zoveel als de anderen samen. Als er dan nog twee Denen verschijnen, kiezen we er voor te vertrekken naar ons vakantieverblijf om voor de maaltijd een boompje te kaarten.

Dan maandagmorgen. Op naar de haven en de boot op. Johnny geeft aan dat we weinig wind maar wel wat regen kunnen verwachten. We varen in de richting van de pijlers onder de brug van Funen naar Seeland.

Wat een ruimte op die grote boot. Helemaal super. Johnny begint bij de pijlers met lage nummers. Het is daar zo’n vijftien meter diep en de lichte pilkers met daarboven één kleine bijvanger gaan overboord.

De eerste driften leveren geen vis op maar twee pijlers verder is het raak. Eerst enkele kleine gulletjes maar daarna vangen we ook mooie maatvis die mee kan om te fileren. Onze schipper stelt voor eerst naar een plek in de buurt te varen die volgens hem veel platvis zal opleveren.

Hij heeft nog een voorraadje, dat hij ons ‘for free’ aanbiedt. We stemmen toe en vangen op die plaats regelmatig mooie platvissen. We zijn hier echter snel op uitgekeken en willen terug naar de kabeljauw.


We vangen vooral veel visjes.

Het gaat dan richting de pijlers op het diepe deel van de doorgang onder de brug. Dit is een succes. We vangen vooral veel vissen( visjes) met daartussen mooie exemplaren van drie á vier kilo. Super visserij, vooral als je het met een lichte hengel doet.

De tweede dag gaat het direct naar het diepe gedeelte. De regen is verdwenen maar heeft plaatsgemaakt voor een stevige wind die mooie schuimkoppen op de golven laat verschijnen. Dan blijkt deze grote boot daar goed tegen bestand. De boot blijft redelijks stabiel en er wordt direct goed gevangen.

Johnny manoeuvreert de boot behendig langs de pijlers en iedere drift levert vis op. Bij de derde pijler aangekomen is er ineens een enorm spektakel aan de lijnen als we de pilkers een eindje hoger in het water trekken.

We zijn terecht gekomen bij een school koolvissen. Prachtige sport aan de lichte hengels. Mooie, gemiddeld twee kilo, vissen komen aan boord.

Johnny geeft aan dat we ze moeten bewaren. Ze zijn volgens hem ideaal ‘for smoking’. Omdat onder ons een paar mensen regelmatig ook forellen roken wordt zijn raad opgevolgd en gaan er een aantal koolvissen mee.

We hebben een superdag en na het verwerken van de vis komen we tot de conclusie dat de diepvriezer bij ons vakantieverblijf behoorlijk vol begint te raken en dat we de laatste dag zeer selectief nog een visje zullen meenemen. De rest zullen we terugzetten voor onze volgende reis naar deze wateren in april aanstaande.

De laatste dag. Het weer is omgeslagen. Midden oktober geeft een spiegelgladde zee met een temperatuur rond de 17 graden en in de loop van de dag kunnen de vispakken uit en staan we in de trui aan boord.

We varen direct naar het diepe gedeelte. De koolvis is verdwenen en de stroming is enorm toegenomen. Johnny heeft de grootste moeite de boot in de buurt van de pijlers te krijgen en veelal na een inworp zijn we zover afgedreven dat we buiten de visgronden komen.

Er wordt wel gevangen, maar doordat er veel (terug)gevaren moet worden is het een moeilijke visserij.

Het tweede deel van de dag gaan we driften over de vaargeul van de Grote Belt. Dit levert een variëteit aan vis op. Platvissen grijpen op onze zagers, die we meegenomen hadden, of zelfs op de bijvangers.


Enkele echt grote kabeljauwen.

Daarnaast worden gulletjes, kleine horsmakrelen, enkele echt grote kabeljauwen en zelfs een geep gevangen. Dit gecombineerd met het fraaie weer levert ons de tweede superdag op rij op.

Terug in de haven nemen we afscheid van Johnny en geven aan dat we ons verheugen op een weerzien in april aanstaande. Want....... het resultaat van onze studiereis is dat we volgend voorjaar zeker weer met de MS Knasten het leven van de kabeljauwen in de Grote Belt onveilig zullen maken.
 

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Peter dobbert door… naar 2023…
Willem Moorman -
image description
De haken en ogen van een Noorse vistrip (17)
Marc Borst -