De tweede visdag van het Fin-Nor heilbot festival 2019

De T van Taai blijft staan.

De wind is gedraaid naar het Noordwesten die voert koude poollucht aan en gevoelstemperatuur ligt rond de 0 graden en de wind maakt het lastig om vrij uit te vissen. Terwijl ik  dit verhaal schrijf is de wind iets gaan liggen en zijn alle mannen vanavond er nog op uit.

Er is namelijk een break in de wind en daar maken ze graag gebruik van. Zeker met de voorspelling van 15 meter per seconde morgen middag. Ik krijg zojuist ook een appje binnen dat zojuist de eerste kabeljauw van 106 cm al weer is gevangen.

Noemenswaardig is zeker nog dat Mark, Tino en Frank gisterenavond nog zijn gaan vissen. Ze wisten een fors aantal mooie grote kabeljauwen te verschalken. Tino lukte het helaas niet om een aanbeet van een dikke heilbot te verzilveren. Een run van 100 meter leidde uiteindelijk tot lijnbreuk gevolgd door een aantal krachttermen. Ze hebben er gisterenavond het optimale uitgehaald!

Maar goed dan de dag van vandaag. Door de noordwesten wind met 8 tot 10 meter per seconde waren er twee mogelijkheden. Links onder de bergketen van de Noordkaap liggen en beschut gaan vissen of rechts om en dan daar in de beschutting van die bergketens vissen. Wij (ik, Danny en Marcel) kozen voor de laatste optie en gingen op pad en vonden de nodige beschutting inderdaad maar daar vingen we erg weinig waardoor we dus toch weer naar de drop off gingen van 80 tot 120 meter en dus toch weer in de wind en golven terecht kwamen.

Daar wisten we dan wel weer enkele kabeljauwen en schelvissen te overmeesteren. Maar de wind die in de middag minder zou worden ging nog even vrolijk door. Dat maakte het vissen steeds lastiger en leek uiteindelijk meer op vliegeren dan vissen. Na gezamenlijk overleg besloten om er voor nu mee te stoppen om dan vanavond nog een keer er op uit te gaan met het beter weer. Dus we trokken om 14 uur huiswaarts en dat tegen de golven in was nog geen sinecure. Een dik uur hadden we nodig om terug te komen.

Ronald, Henk en Peter hebben het aan de andere kant onder de Noordkaap geprobeerd en hadden eigenlijk hetzelfde probleem. Onder de kust weinig en kleine vissen en op de drop off kwam er dan nog wel wat los maar het was niet bijzonder. En zo was het eigenlijk ook bij de andere boten. Taai, lastig en hoop dat de avond betere resultaten gaat brengen.

Joop en Rob, de twee nestors van de groep, waren om 17 uur nog niet binnen. Dus ik ging me toch een beetje zorgen maken. Zij maken meestal niet de langste visdagen en alle andere vissers waren om 16 uur al binnen ivm de mindere vis- en weersomstandigheden. Om half zes kwamen Joop en Rob heel rustig de haven binnen varen en verklaarden ze heel erg goed gevangen te hebben en erg veel plezier te hebben gehad. Met klein materiaal op de gullen. Ze hadden er rond de 40 gevangen en zich prima geamuseerd. Deze mannen hebben ons dus allemaal even laten zien hoe het wel moest vandaag. Prachtig toch?

Morgen komt er dus een verslag over de nachtvisserij van vanavond want vanaf 14 uur gaat hier morgen niet meer veel gebeuren qua visserij. We zullen het bierquotum wel gaan verlagen neem ik aan.

Maar je ziet het, we maken het niet mooier dan het is. Het blijft vissen op de Noordkaap. De groep die hier 3 weken geleden zat kon werkelijk overal de pilker of shad uitgooien en mooie vissen vangen. Helaas is de situatie nu anders maar dat hoort bij het spelletje. Waarschijnlijk is het vanaf woensdag hier weer topvisserij. Komen we toch gewoon nog een keer terug. Geen straf!