De eerste visdag van het Wout Van Leeuwen Noorwegen festival 2019.

Over de heenreis op 21 mei kunnen we kort zijn. Na een korte vertraging van een half uurtje zijn we van Amsterdam naar Oslo gevlogen en hebben we daar voor te veel geld een broodje en een biertje als lunch genoten.

Vervolgens zijn we doorgevlogen naar Bodo en hoefden we voor slechts 3 missende koffers de papieren in te vullen. (Deze zijn ondertussen ook al aangekomen dus dat leed is al geleden en opgelost). Vanaf Bodo met de bus in een half uurtje naar de supermarkt om de eerste boodschappen te doen en om 19.00 uur de safety drill. Met andere woorden: de heenreis verliep perfect.

Maar dan de eerste visdag. Zoals gewoon maak ik de avond voor de eerste visdag een rondje langs alle woningen om het weer, getij, en mogelijke visstekken door te spreken en volgens de weersvoorspellingen op www.yr.no zou het 4 meter per seconde gaan waaien. Helemaal top want dat is 2 beaufort en perfect om te vissen. Met een zonnetje erbij en 16 graden een topdag om te vissen. Dus om 5 uur het bed uit en om 6 uur vertrekken want dat kwam het beste uit met het tij.

Maar het liep allemaal anders. Het begon al onder de brug. Geen koolvis te vinden. Normaal gesproken vangen we hier een 20tal koolvissen om te gebruiken als aas gedurende de dag. Maar met de beste wil geen koolvis te bekennen. Heel bijzonder want normaal gesproken kan je er over lopen op deze plek. Maar goed dan maar naar buiten en ver weg en dan vangen we er onderweg wel een paar. Na 1 uur en 15 minuten varen en tussen door na een paar stops op interessante plekken kwamen we toch in de buurt van de tweede groep eilanden waar we een hotspot hebben.. Maar de wind was ondertussen de 4 meter per seconde  al gepasseerd. En dat werd gedurende de dag alleen maar meer.  Uiteindelijk stond er windkracht 5 beaufort en was het niet meer te doen om normaal te kunnen vissen. We hebben wel met hele koolvissen een paar mooie vissen kunnen vangen maar het was niet wild vandaag.

We hebben de dag afgesloten in de kleine Straumen waar we met licht materiaal medium size kabeljauw en koolvis vonden en toch nog wat extra actie kregen.

Bert en zijn team zijn vandaag gericht heilbot wezen vissen maar zij kwamen ook van een koude kermis thuis vanwege dezelfde weersomstandigheden. Die maakten het erg lastig om de boot de juiste richting op te krijgen. Tussendoor kwamen er wel een aantal gullen en koolvissen naar boven en we hebben best een paar leuke vissen gevangen maar het was niet wat het zou moeten zijn. De wind draaide in de middag ook nog naar het oosten en dat maakte het allemaal nog lastiger.

Maar goed, het weer was wel erg mooi en iedereen kwam terug met mooie verhalen. Jibbe had zelfs nog een heilbot van 97 centimeter gevangen op de spinhengel en hij kon zijn geluk niet. Hij was als een kind zo blij en helemaal terecht want als je eerste heilbot in je leven een van 97 cm is helemaal top natuurlijk. Niels heeft ook zijn eerste heilbot gevangen die wel kleiner was maar ook hij was er natuurlijk blij mee.

Morgen een nieuwe dag. Niet optimaal want de wind komt nog steeds uit het oosten maar we gaan er gewoon weer wat moois van maken. De sfeer is goed en we genieten volop.