De eerste ervaringen in de praktijk met de I-Pilot

De eerste ervaringen in de praktijk met de I-Pilot

Door Michel Huigevoort

Al lezend in de allereerste aankondigingen van de I-Pilot, bekroop me vrij snel het “eerst zien, dan geloven” gevoel. Dit nieuwe product zou met één druk op de knop de besturing van je hele boot over kunnen nemen. D.w.z. op koers kunnen houden, op snelheid houden of op één en dezelfde plek kunnen houden. Sommige van deze functies zelfs tegelijkertijd. Ja ja…..

De I-Pilot is geen hele nieuwe boegmotor maar “slechts” een extra accessoire voor een aantal al bestaande boegmotoren van Minn Kota, te weten de Terrova, Powerdrive V2 en de Riptide ST en SP. Alle technologie zit ingebouwd in het kapje van de kop van bovengenoemde motoren. (zie foto) Het bestaande dekseltje dient dus vervangen te worden voor een nieuw dekseltje met I-Pilot.

De I-Pilot zou beschikken over de volgende functies:

     
  1. CoPilot: handmatige afstandbesturing: start propeller, stop propeller, harder, zachter, links en rechts sturen en volgas. (Dit zijn exact dezelfde functies als van de al bestaande Co-Pilot
  2.  
  3. Record A Track: hiermee kun je een bepaalde drift of route (bijv. van A naar B) opslaan en deze vervolgens op ieder willekeurig tijdstip volautomatisch door je boegmotor terug laten varen eventueel in willekeurige volgorde. (dus van A naar B of van B naar A) In totaal kun je 3 tracks opslaan van elk zo’n 3,2 kilometer. (2 mijl)
  4.  
  5. Spot Lock: met deze functie kun je bepaalde plekken (stekken, hot spots) opslaan. Vervolgens zorgt deze functie er voor dat de boot volautomatisch naar zo’n plek wordt terug gedirigeerd en dat je op zo’n plek blijft liggen. Ongeacht de wind of stroming houdt de Spot Lock-functie je boot op dus op dezelfde plek. In totaal kunnen 3 spots opgeslagen worden.
  6.  
  7. Cruise Control: Deze functie zorgt er voor dat je boot een ingegeven snelheid vast houdt. Deze functie corrigeert dus eventuele wind en/of stromingsinvloeden.
  8.  
  9. Advanced AutoPilot: Deze functie zorgt er voor dat je boot een aangegeven koers houdt met behulp van GPS. Dus deze functie corrigeert dus eventuele wind en/of stromingsinvloeden.

Installatie
Toen ik de I-Pilot op ging halen bij importeur Baron Marine in Roosendaal, had ik voor mezelf een klein uur uitgetrokken om dit op mijn Terrova te laten installeren. “Helemaal niet nodig” volgens Ron van Wijk van Baron Marine. “De montage is in een handomdraai gebeurd”. En Ron had gelijk. Binnen 5 minuten was de I-Pilot gemonteerd en was deze klaar voor gebruik.

De hele operatie hield werkelijk niet meer in dan een paar schroefjes van de kop van de boegmotor los te draaien en een stekkertje los te maken. Vervolgens het nieuwe kapje door middel van het stekkertje weer aan sluiten en vast schroeven. Zeer eenvoudig dus en door iedereen zelf te doen.

Bij de I-Pilot wordt een handige, duidelijke gebruiksaanwijzing geleverd waar de exacte handelingen staan beschreven en met foto’s worden verduidelijkt. Met een beetje gezond verstand zou je het echter ook makkelijk zonder kunnen, zo simpel is het. Let wel, de installatie van de I-Pilot op een Powerdrive V2 en de Riptide SP motoren heeft duidelijk wat meer voeten in aarde als ik in de gebruiksaanwijzing blader. Ron van Baron Marine bevestigt dit en adviseert om dit karweitje door een erkende Minn Kota dealer te laten doen als men zelf niet zo handig is.

Gebruiksaanwijzing
Naast een duidelijk boekje met de gebruiksaanwijzing wordt er een afstandbediening en een handig sleutelkoord bijgeleverd. Ook zit er een kaart bij waarop in het kort de diverse toetsen van de afstandbediening worden beschreven. Makkelijk om die zeker in het begin even mee aan boord te nemen. De gebruiksaanwijzing is in het Engels maar wordt op zeer korte termijn ook in het Nederlands meegeleverd verzekert de importeur.

De I-Pilot wordt aangestuurd door middel van GPS. De benodigde techniek hiervoor bevindt zich in het nieuwe kapje. De uitleg over de werking en de functies van de I-Pilot wordt met foto’s en tekeningen verduidelijkt en is voor degenen die al een beetje met GPS kunnen werken, makkelijk te begrijpen.

De afstandbediening is een stuk groter dan die van de CoPilot. De afstandbediening heeft ook een aantal toetsen meer en een display welke ook nog eens verlicht kan worden. Om je pols kun je nu hem niet meer dragen. Wel om je nek en aan je broekriem met het meegeleverde sleutelkoord dus. De afstandbediening ligt goed in de hand, is 100% waterdicht en hij drijft, uiteraard heb ik dat even uitgeprobeerd.

Het water op
De omstandigheden voor een test waren goed. Flink wat wind en een rivier die met de nodige kuub per uur het water afvoert. Ideaal dus om de veelbelovende functies eens uitgebreid aan de tand te voelen.

Allereerst maar meteen even de handmatige besturing van de motor geprobeerd. Die kennen we al van de CoPilot. De eerste aangename verrassing komen we hier al tegen. Een opmerkelijke verbetering hier is dat de snelheid in 20 standen instelbaar is in tegenstelling tot 10 standen bij de CoPilot. Iedereen kent wel de momenten dat je bij de ene stand net even te langzaam gaat en bij de volgende stand weer net even te snel. Met deze verandering kun je nog fijner je snelheid aanpassen en beter gecontroleerd vissen.

De motor reageert goed als je een toets indrukt en door middel van een piepsignaal hoor je ook of je een toets hebt ingedrukt. Wat ook meteen opvalt, is dat je in de display kunt zien of je motor draait of niet, in welke van de 20 standen de motor draait en met welke snelheid je boot zich voortbeweegt. Helaas werd de snelheid van mijn testmodel nog in mijl per uur aangegeven.

Om de Spot Lock-functie te testen werpen we even een boeitje uit op de rivier. Hierdoor kunnen we goed inschatten of de I-Pilot de boot daadwerkelijk binnen de beloofde straal van 1,5 meter van de gekozen “hot spot” houdt. Door middel van een druk op de knop van afstandbediening slaan we de plek waar we het boeitje uitwerpen op en vervolgens activeren we de Spot Lock-functie.

Mijn scepsis over de werking van deze functie is na enkele minuten verdwenen want ondanks de behoorlijke stroming en de wind blijven we keurig in de buurt van het boeitje liggen. Zonder ook maar iets te hoeven doen kun je je zo volledig richten op het vissen terwijl de I-Pilot de volledige besturing van de boot overneemt.

We laten ons vervolgens een meter of 30 afdriften. Door middel van de Spot Lock-recall-functie testen we of ons nieuwe speeltje de plek bij het boeitje weer terug kan vinden om er ons vervolgens weer binnen een straal van 1,5 in de buurt te houden. Dat luk perfect maar ik moet hierbij wel een kleine kanttekening plaatsen.

Op het moment dat ik namelijk deze functie activeer, reageert de motor direct en in hoog tempo wordt de boot automatisch gekeerd er wordt er koers gezet richting de opgeslagen spot. Het is hierbij handig dat je vismaat ook weet wat er gaat gebeuren omdat de boot voor hem anders onverwacht gedraaid kan worden met alle mogelijke gevolgen van dien. Onthoud deze functie dus ook als je toe bent aan een andere vismaat…

Op naar de volgende test: de Track-functie. Ik vaar een stukje van een meter of 200 en maak daarbij een aantal bochten. Het stuk wat ik gevaren heb, sla ik op door met behulp van de afstandbediening. Dit stuk noemen we een track. Met een druk op de knop zou de I-Pilot nu de zojuist afgelegde en opgeslagen track terug moeten kunnen varen.

Voor het testen en controleren van deze functie maak geen gebruik van een boeitje maar van mijn gps in mijn visvinder. Op het gps-scherm kan ik namelijk precies zien welk traject ik zojuist gevaren heb. Nadat ik de I-Pilot opdracht heb gegeven dit traject precies terug te varen kan ik zo precies zien of dat lukt.

Met enige verbazing kijken mijn vismaat en ik hoe de boot nu keurig over het zelfde lijntje wordt terug gedirigeerd zonder dat we ook maar hoeven sturen. Op de foto hieronder kun zien hoe nauwkeurig dit is verlopen. Welke track we vervolgens ook opslaan en terug laten varen, de I-Pilot heeft er geen enkele moeite mee.

Het “eerst zien, dan geloven” gevoel heeft inmiddels plaats gemaakt voor bewondering. Niet alleen voor de gemakkelijke installatie, voor de werking in de praktijk, maar zeker ook voor het bedieningsgemak. Werkelijk alle functies zijn door middel van 1 druk op de knop operationeel. Met de handige kaart ernaast is het gebruik van de I-Pilot binnen een dag te leren. De laatste testjes die we willen doen met Cruise Control en de Advance AutoPilot-functie besluiten we daarom ook gewoon vissend te doen.

We besluiten een talud van een paar honderd meter af te vissen met beide een dobberhengel en een paar aasvissen. We willen zeker niet te snel vissen, dus we stellen de motor af op standje “kruipsnelheid’ en activeren de Cruise Control functie en de Auto Pilot-functie. Tijdens de drift zien we in de display van de afstandbediening dat we bij windvlagen of stroomversnellingen bij het passeren van een krib automatisch worden afgeremd of worden versneld.

Bij tegenwind en stroomversnellingen zien we de motorsnelheid automatisch toenemen en wanneer de vooraf ingestelde kruipsnelheid weer is bereikt zie je het toerental van de motor weer netjes terugzakken zonder zelf ook maar iets te hoeven doen. Op deze manier blijft de bootsnelheid gedurende de hele drift constant en kunnen we keurig onze aasvissen over het talud sturen.

In een sprookje zou je nu lezen dat we nog een paar metersnoeken zouden hebben gevangen, maar helaas hebben we maar 1 aanbeet van een snoek gehad welke kort na het aanslaan losschoot. Ondanks dit erg handige hulpmiddel blijven goede vangsten vooral afhankelijk van de visser zelf en niet in de eerste plaats van zijn materiaal.

Wat mij betreft maakt Minn Kota haar beloftes over de I-Pilot zeker waar. De I-Pilot is inzetbaar bij het werpend vissen, het verticalen en het trollen. Het bedieningsgemak is groot en de installatie (in mijn geval op de Terrova) snel en simpel.

N.v.d.r.: Over enkele maanden zullen we de I-pilot opnieuw onder de loep nemen voor een langduriger praktijktest.

 

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Westin Edge Dynamic spin G.C.getest
Willem Moorman -
image description
Test DK River hengel
Willem Moorman -
image description
Test Godfather III Specialist 270 Spinning.
Willem Moorman -