Dag 1 Fin-Nor Heilbot Festival

Visreis.nl

We zijn hier met 25 vissers en twee begeleiders om een week op heilbot te vissen in Torsvag.

De reis is voorspoedig verlopen met dien verstande dat we wel vier koffers misten toen we aankwamen in Tromso. Dubbel pech voor Dick want hij mistte allebei zijn koffers.

Nadat we de koffers als vermist hadden gemeld moest de bus chauffeur nog hard gas geven want we moesten de veerboot nog halen. Dat kwam gelukkig allemaal goed en na de oversteek gingen we rechtstreeks door naar de supermarkt op het eiland Vannoya. Het supermarktje zag 25 hongerige mannen binnen stormen en de halve voorraad meenemen.

Daarna was het nog maar 10 minuten en we stonden op onze locatie. Torsvag Hafviske. Na aankomst hebben we de huisjes verdeeld en werden daarna de hengels in rap tempo klaar gemaakt voor de volgende ochtend. Tegelijkertijd werden we deze eerste avond meteen getrakteerd op een mooi Noorderlicht schouwspel wat toch iedere keer weer overweldigend is.

Om half 9 was de briefing en om 10.00 uur kon iedereen volledig bepakt en bezakt op weg. Vol goede moed vertrokken de 8 boten en binnen de kortste tijd zag je niemand meer. Iedereen ging andere kanten op en dat was ook goed mogelijk want we hadden vandaag topweer. 10 graden, zon en en een windje 3 Bf maximaal.

Al met al leverde dat vandaag 11 heilbotten op. Naast de heilbotten natuurlijk ook kabeljauw, koolvis en lom maar ook nog een zeewolf voor Leen. Die mocht dubbel juichen want hij ving ook nog een heilbot van 112 cm!

Beide vissen een PR dus een blije Leen! Ronald ving er de meeste vandaag met 3 stuks. Maar het was in eerste instantie Lars met een vis van 157 en daarna Dick met een vis van 154 die de meeste aandacht voor zich opeisten! Knappe vissen die een dito dril opleverden.

Dat worden dus in ieder geval twee vissers die op dinsdag avond de haven in mogen omdat ze de magische grens van 50 kilo hebben overtroffen. En er zijn er nog veel meer die daar maar wat graag aan mee willen doen!

Morgen vertrekken er een aantal al om 6 uur om het eerste getij goed uit te kunnen vissen. We gaan er weer voor. Nu eerst een paar uur slapen!