Cordes Travel live vanuit Panama   04-01-15: eerste dag vissen in Panama

Persbericht Cordes Travel

Cordes Travel live vanuit Panama

04-01-15: eerste dag vissen

Onze trip begint op Schiphol, daar hebben we een direkte vlucht van Amsterdam naar Panama City met de KLM, goede vlucht en goed eten. Eenmaal in Panama waren we binnen een half uur klaar bij de bagageband, de douane, en de immigratie, Cordes Travel heeft daar een speciale service kunnen regelen en deze werkt dus prima en zeer snel, wel even gek om een rij van bijna 300 mensen voorbij te lopen en binnen een half uur buiten te staan.

Met een busje gingen we naar het hotel op 5 minuten rijden van het vliegveld. Daar een lekker buffet en een drankje aan de bar, daarna lekker slapen. In de ochtend wederom een goed ontbijt-buffet, echt een goed hotel daar. Daarna met een grote touringcar naar de accommodatie, daar we met een grote groep waren, een hele touringcar voor 16 personen, uiteraard hebben alle transfers airco.

Na een prachtige lange rit, door de prachtige natuur komen we dan aan in het Paradijs, want deze accommodatie is echt een paradijs, zoals jullie zien op de foto’s en uiteraard straks op de film. Tja en dan uit de bus, vol in de lekker Panamese warmte, 36gr, oeps vorige week was het -6 in Deurne en nu 36, dus is 'maar' 36gr verschil.

Even een rondje op de lodge, wat is het hier gezellig en ontzettend uniek, we zitten boven op een berg en hebben overal een geweldig uitzicht over het water, we zien dan ook meteen de zon zakken en krijgen gratis een geweldige zonsondergang. De lodge is prachtige allemaal aparte huisjes/kamers in een prachtige stijl, onze douche is net een grote van de flinstones, super en ook hier weer een geweldige airco.

Het was tijd om te eten, we hoeven niet te koken, want het alles hier is inclusief, vliegtickets, VIP service vliegveld, hotels (inl. ontbijt), transfer, accommodatie, eten, drinken, alcohol, ontbijt, lunch, diner, boot, brandstof, materialen en kunstaas. Niet inclusief is het eten en drinken in de hotels en het eten is daar zeer goedkoop, dus dat valt mee. Zoals gezegd dus aanschuiven bij het driegangen diner, wat heerlijk smaakte.

Om 05:30 staan we op, om 06:00 ontbijt en om 06:30 vertrekken we met een Quad naar de boten, waar onze kapiteins staan te wachten. Tot zover verloopt echt alles super en is de service hier 10X beter dan in een 4* hotel in Nederland, iedereen helpt je en bedient je, echt super. Zo het is dan eindelijk tijd om te vertrekken… de twee 175pk motoren worden gestart en daar gaan we…

Na een 10 minuten varen komen we op de 1e stek, meteen worden de Sebile Splasher (popper) gemonteerd en aan het werk, ja werk… want het popperen is echt zwaar werk, tot je de slag te pakken hebt en dan valt het goed mee.

Ineens wordt Linda bijna overboord getrokken, een hele mooie sterke vis dacht dat deze splasher wel eens lekker kon smaken, dus pakte deze volop, na een prachtig gevecht waarbij de vis 6x uit het water kwam, konden we een prachtige Mahi Mahi landen, waauwwwwww dat beloofd wat…!

Na deze mooie vangst van Linda was ik aan de beurt, mijn popper ook van Sebile trok de aandacht van een JC of wel een Jack Crevalle, een waanzinnig sterke vis die we al kende van onze trip naar de Florida Keys. Wat een geweld, wat een gevecht en wat is het warmm wink .

Ook deze mooie vis gaat op de foto en mag weer zwemmen, de Mahi Mahi gaat mee voor de pan en moet zeggen deze heeft inmiddels goed gesmaakt. Inmiddels had Maurits ook beet en ook hij ving een prachtige blue trevally, niet normaal wat een kleur, wat een prachtige vis om te zien echt waaaaaanzinnigggggg !!

Op naar de volgende stek, want ons doel is soorten vangen. Opeens ziet ik iets in het water drijven wat ik apart vond inmiddels hat de kapitein het ook gezien en besloten we wat vistijd in te leveren en toch een gaan kijken wat het was.

Eenmaal ter plaatse was het een grote zeeschildpad van toch al snel 120centimeter, hij zat met zijn achterpoot verstrikt in een stuk touw met een oud net eraan. Snel pakte de visgids een mes en hield ik middels zijn voorpoten de schildpad in bedwang, alleen deze staan er wel om bekend dat zij zo je vinger eraf kunnen bijten.

Toen gebeurde er iets magisch, de schildpad keek me aan en liet blijken dat het oke was: "Ga je gang maar, snij me maar los” leek hij aan te geven, hij keek me recht in mijn ogen aan en mijn handen zaten op 1centimeter van zijn bek en hij deed niets, terwijl de visgids bezig was de vier dikke touwen door te snijden, nou ik kan je zeggen dat die beesten erg sterk zijn.

Na een 10 minuten waren de touwen los en konden we afscheid nemen vd de schilpad, vier stoere mannen en een stoere visvrouw waren even stil, moesten toch wel even slikken, toen de schildpad wegzwom en wij zijn leven hebben gered…pfff dat was mooi.

Na deze korte actie gingen we weer op pad, nieuwe stek, nieuwe kansen. Nu wil ik jullie niet lastig gaan vallen met elk detail van elke vis die we hebben gevangen, dus hou ik het nu kort.

We hebben de hele dag verschillende stekken bezocht en veel wisselend gevist, we hebben met poppers, stickbaits en Flatshad van Sebile gevist, maar ook met aas en zelfs met hele vissen. We hebben gevist op dieptes tussen de 10 en 50m, dus dat viel reuze mee, waarbij we 70% van de vissen hebben gevangen aan de oppervlakte, dus werpen en indraaien.

In totaal hebben we vandaag meer dan 30 vissen gevangen, we hebben de kleintjes niet meegerekend en 10 soorten, waarvan ik er maar nog maar een paar van ken. Mahi Mahi, Rock Snapper, White Tip shark, Jack Crevalle, Blue Jack Crevalle (Trevally) Bonito, blue runner, Cubera en grouper, hier en daar zal ik ze nog fout schrijven, maar dat komt wel goed.

We hebben al veel mooie en sterke vissen gevangen in ons leven, maar de vissen hier zijn voor hun formaat toch wel echt super, bere-oersterk, niet normaal wat een kracht hebben die vissen hier!

De visserij is dan ook heel vermoeiend maar oh zo gaaf, de visserij is hier echt super!! Als je het budget er voor hebt moet je dit echt eens meemaken.

Na al dat harde werk heb je honger en dorst gekregen, geen zorgen er is volop eten en drinken aan boord, allemaal inclusief in de prijs, we hadden verse meloen, ananas, koekjes, rijst met vlees en sandwiches, dus dat zit wel goed.

Ook was er meer dan voldoende drinken aan boord, want je moet heel veel drinken en dat hebben we dan ook gedaan. In totaal heb ik vier liter water op en een liter cola en toen we terug kwamen zat er nog drinken in de koelbox, dus ook dat is allemaal PERFECT geregeld.

Om 17:30 waren we weer terug in de haven, knalrood, warm en moe maar voldaan, onze 'taxi' stond al klaar en de Quads brachten ons terug naar de accommodatie, daar even snel douchen en een duik in het zwembad, zalig, daarna lekker steak gegeten en ijs na en nu dan het verslag, al zeg ik eerlijk dat mijn ogen bijna dichtvallen, al is het hier nog maar 20:30, Linda is al op weg naar de slaapkamer en Maurits denk er ook aan om te gaan slapen.

Morgen gaan we ver weg, we hebben nu 'innshore' gevist, morgen gaan we 'offshore' en gaan we kijken of we een Marlin of Sailfish kunnen vangen en nog grote Mahi Mahi en wellicht een roosterfish. Kortom een TOP TOP SUPERDAG in Panama.