Blind date

Blind date met Kees van Dorp

Foto’s: Arie, Kees, Ronald en Tine

Vierenveertig jaar en toch is er nog hoop… Mijn vaste vismaat en ik waren deze winter op zoek naar een mooie tropische bestemming om een hengeltje uit te gooien. Contact opgenomen met Bert Goeree van Tight Lines en er kwamen mooie plaatsen in verschillende landen. Gambia ja dat leek wel wat.

Toen kwam een onverwacht telefoontje van mijn maat:  “Ik ga op wintersport”…

Shit, “maar ik ga wel!” zei ik met een verheffende stem. Een vraag geplaatst op Total Fishing waar naar toe te gaan, als je eens lekker in de winter in je korte broek wilt vissen. Daar werd snel op gereageerd door Leo haak uit Santpoort. Kenia schreef hij,  daar moet je naar toe, naar Malindi!  Stuur je wel een cd van mijn avonturen. Dit bleek gigantisch heftig te zijn, ik wist het zeker het wordt Kenia,  maar met wie? Op de site van Bert stond een advertentie van iemand die naar deze plek wou afreizen maar nog een vismaat zocht.

Lekker naar Kenia!“

Na Arie Terlouw uit Ravenstein gesproken te hebben,  van welke de advertentie afkomstig was,  besloot ik om in het diepe te springen. Ik heb een date…. Gaan!~! schreeuwde ik inwendig.  “Ik ben klein en heb een zilvergrijze bril op” zei Arie door de telefoon.

Nou ik ben makkelijker te herkennen, scheer me kaal en heb een dikke kop.

“Arie bleek een super vismaat “

In de bus vanaf  P3 gaat de telefoon,waar blijf je toch? Als ik bij de incheckbalie kom zie ik hem al gelijk zitten. Minister Donner,  ik ga met minister Donner op visvakantie!

Dat zal toch niet,ik lust graag een borreltje en rook af en toe een sigaretje, hoe moet dat nu?

Maar Arie heet in Ravenstein; “Arie Sigarie” is een-en-zestig en heeft een humor,  onbeschrijfelijk,  wat heb ik om hem moeten lachen. Dan die energie, hij is zeventien jaar ouder dan mij,  maar ik kon hem niet bijhouden. Arie je hebt de naam DIE HARD echt verdiend jongen.

Maandag wordt er nog niet gevist, alleen gepraat over morgen als we met de schipper Sa lim op pad gaan. Ik vertel Arie nog dat ik op advies van Leo Haak Halco pluggen heb meegenomen. It,s a must zei hij en gelijk zal hij krijgen.

“Grote barracuda’s “

Dinsdagmorgen worden we opgehaald door Frank onze Host in Kenia en afgezet bij de boot.

Ik stel me voor aan de bemanning als ki- par-ra moe-zung-goe wat betekend “kale blanke man” Versters een bemanningslid bulkt het uit van het lachen en zegt tegen de rest moe-zung-goe ki-par-ra. In Swahili draai je veel zinnen om,blanke man kaal zegt hij eigenlijk.

You speak Swahili, na-fa-ha-moe ki-swa-hi-li ki-doo-go zeg ik. Ik versta Swahili

Nu heb ik het hellemaal gemaakt,dit vinden ze echt mooi. Look out wat you are saying is mijn nuchtere andwoord. Where did you learn it?  On the internet, download Pimslers Swahili one en je kunt een aardig woordje Swahili in zes weken.

“Bijna allemaal razendsnelle vissen “

Deze eerste dag is een leerdag voor mij. Een rechtshandige reel wat een naar ding.

Heb met Arie een deal gesloten als er iets echt groots aankomt gaat hij eerst, ik wil kijken hoe het allemaal gaat. De Whahoo’s ,  Doradoo’s met kapitale sprongen en Tonijnen tot 12 kg komen de boot in. Wat een kracht hebben deze vissen! Gerrit mijn Nederlandse vismaat zei altijd,  met je duim kun je de reel wel een beetje remmen. Echt niet, dat begint dan te branden en doet flink pijn.

Ik had me voorgenomen om al de vissen te releasen,  maar dat kan hier echt niet deze mensen zijn zo arm en hebben honger echt alles wordt gebruikt. Dat we in Nederland de meeste vis terug zetten is pure luxe,vergeet dat niet.

Een razendsnelle wahoo “

Dan gebeurt het:  “Black Merlin” wordt er geschreeuwd, paniek! Dit dier gaat bijna springend onze boot voorbij. Hengels worden ingedraaid, ook toen had ik het nog niet door, hij zat er al aan, had een Halco plug gepakt. Arie begon met drillen,fantastische sprongen,wat mooi. Na een half uur komt de laeder en de vis wordt geland.

Doodgeknuppeld, wat is dit ? Ik kijk verontwaardigd toe, maar ook dit is een spelregel de eerste billfish en shark is voor de bemanning.

Ook het inwendige wordt niet vergeten de kok maakt een heerlijke sushi en gebakken tonijn met aardappels en groente klaar. Mjam mjam heerlijk. S’avonds in het hotel wordt er lekker geborreld en sterke verhalen verteld. Pom-be um-bi-li , twee bier gaat lang door.

“Heerlijk eten“

Woensdag wordt er weer gevist, ik vang een prachtige doradoo van 19 kg,  wat een spektakel als je die vis aan het drillen bent. Tevens vangen we wat geelvintonijnen voor de lunch.

Deze dag gaat verder zonder de finishing touch,  maar was toch weer geslaagd.

S’avonds aan de bar komen we Ronald en Tine tegen uit Maarssen,  deze vissen hier al vele jaren. Zij hadden al  een strike gevangen,  een black blue en een gestreepte merlijn.

Tjonge om jaloers op te worden.

Overmorgen gaan we voor de broad bill tijdens onze dag-nacht-dag trip.

Hadden zij ook een keer gedaan, dit record staat nog steeds;  twaalf Broadbills.

Lijkt me wel heel vermoeiend maar dit was een eis van Arie, dit moet je meemaken!

Ach morgen kun je uitrusten dan hebben we een dagje vrij. Vrijdag gaan we wat later op pad, tien uur,  omdat het een lange sessie zal worden. Arie begint met een kleine doradoo en dan volgen er uren niets. Laat je niets wijsmaken, maar ook hier komen visloze dagen voor.

Arie met een schoonheid“

Net als het vervelend begint te worden, klabang actie;  blue merlin en ik ben aan de beurt!

De hengel wordt me aangereikt, maar ik krijg hem niet in de but,  rake klappen op de hengel,echt niet normaal. Arie staat me bij tijdens de dril, langzaam vordert het.

Plots komt de vis uit de diepte omhoog, de sprongen zijn nu vlak bij de boot maar ik zie er bijna niets van zo gefocust ben ik op de dril, de plonzen in het water zijn gewoon klappen.

Eindelijk na ruim een half uur wordt de leader gepakt door de bemanning.

Ik schreeuw naar Arie blijf knippen zie later wel wat erop staat. Deze vis wordt getacked en relaesed, dit geeft me een echt goed gevoel. Felicitaties door iedereen. Verder gaat alles weer hetzelfde weer vangen we uren niets.

“De vis laat zich voor het eerst zien “

Eindelijk bij de boot“

Het wordt donker, de sterrenhemel verschijnt, wat zijn het er veel, prachtig.

Orion staat hier bijna loodrecht boven je, zelfs na even turen zie ik de grote beer laag in het Noorden staan. Leg uit aan Vesters,  dat dan wijzend in de lucht de poolster zich ongeveer daar moet bevinden. Het noorden is daar, ‘kwa-kwel-lie”; “natuurlijk” zegt hij.

Als het nog maar even donker is volgen er drie aanbeten, de derde is actie voor Arie.

Dit moet een broadbill zijn, hij drilt hem heel rustig, vlak bij de boot hoor je de plonzen.

Gevolgd door een stilte, shit weg. Ja zegt hij een broadbill is vijf keer zo sterk als een blue of black merlin. Zonde, maar het was maar een heel kleintje hoor.

“Een zeilvis, mooi maar veel minder sterk “

“Arie kan er trots op zijn“

Als we dan weer een tijd geen actie hebben besluit ik uit gekkigheid de visdans te doen.

Afrikaanse geluiden en dans, de bemanning giert het uit. Maar het hielp wel, plots begint ook een reel te gieren. De hengel in de but.maar dit keer blijft hij maar gaan 500 yard weg, dan stopt het. “Nu ben jij”,  zegt Arie. Na een halfuur ga ik in de stoel zitten, doe hem de gordel om wordt er gezegd. Dit is maar goed ook, want dit hou je anders niet vol.

“Een  pracht van een Doradoo “

Na anderhalf uur zegt Vesters tegen me:  “he is coming,  he is coming een broadbill at last 100 kg” Als dan eindelijk naar 110 minuten de leader komt blijkt er een blacktip shark aan te zitten van slechts 90 kg. De leader zat in zijn staart gedraaid ik moest hem dus als een steen naar boven draaien. Sa lim verontschuldigt zich maar ik vind het niet erg heb een prachtige sport gehad, alles doet zeer, heel veel zeer.

De volgende dag vangt Arie nog een prachtige zeilvis, lijkt op een merlijn alleen met de kracht van een peuter. Eigenlijk ben ik wel blij dat het dit was deze dag, ik was bang om af te gaan, auw mijn armen. Zondag onze laatste visdag verloopt rustig we vangen veel stuks maar alle in verhouding klein. De Nederlandse eigenaar van de boot Kleis is ook in Kenia gearriveerd, hij nodigt ons uit voor een borrel. Deze nemen we graag aan, de verhalen worden weer sterker en sterker.

“Het was geweldig “

Tot slot wil ik nog even zeggen dat zo’n vakantie inderdaad duur is. Ik ben slechts vrachtwagenchauffeur en toch is het mogelijk. Het ligt er gewoon aan waar je je prioriteiten legt. Arie je was een pracht kerel,  alles kan ik niet vertellen want dan wordt het een boek.

Bedankt voor de geweldige week. Kwa-herry tot ziens Kenia!