Belly-avontuur in Zweden (3)

door Johan Caneel

Op een ochtend begaf ik me naar de monding van een rivier in het meer tegenover de camping. Vandaar was de grote brug, die de monding overspande, goed te zien.

Perfecte stek…

De rivier zelf stroomde nauwelijks, omdat deze naar later bleek door een waterkracht centrale was afgesloten. De geringe hoeveelheid water, die gedurende de zomer werd doorgelaten, maakt het vissen met de bellyboat zeer goed mogelijk. Het was werkelijk een schitterende omgeving. Prachtige bomen omlijsten het water, terwijl de oevers ononderbroken mogelijkheden voor vis aangaven. Bij de oever was het doorgaans twee meter diep, terwijl in het midden 6 à 7 meter op de dieptemeter werd aangegeven. Hier geen enkel probleem met de dieptemeter dus!

Het water was prachtig helder. Hoewel de aanbeten het eerste stuk uitbleven, was het een voorrecht om met de opkomende zon ter plaatse te zijn. Hij kon echt niet uitblijven, die eerste aanbeet. Shads stonden boven op het menu en hoe. Bij de eerste vis moest ik een staart prijs geven. Ik besloot het eens zonder staart te proberen en viste gewoon door. Een zeer felle rakker ging er met de gehavende prooi van door en ging ondanks de geringe afmeting enkele keren door de slip. Dit was niet eerder vertoond. De lengte was andermaal ongeveer 50 cm. Aangezien de haak erg vast zat, moest deze er aan geloven en was een andere shad noodzakelijk geworden. Deze gehavende shad is inmiddels in ere hersteld middels een prachtige twisterstaart. De derde vis zag ik komen en raakte vervolgens los. Op een meter of twee bij me vandaan bleef de vis naar de shad kijken. Met een boog stuurde ik deze terug naar de rover die zich vervolgens met veel geweld andermaal op de prooi stortte. Deze keer was het wel raak. Het is als of je in een film bent binnen gestapt. Het vierde en laatste slachtoffer van die dag meldde zich in de monding. Langs de andere oever ging ik terug naar de plek waar de auto stond. Nu werd ik volledig in de gelegenheid gesteld van de omgeving te genieten, want ieder kunstaas bleef zonder succes.

Het kunstaas mocht even op adem komen…

De volgende dag maakten we een reis door de rimboe. Dat wil zeggen dat we wegen bereden waar vrijwel geen mens komt . Bij een bruggetje over een doorgang tussen twee meren streken we neer De belly uit de auto gepakt en toch weer even geprobeerd. Een klein groepje waterlelies gaf een klein snoekje prijs en enige tijd later was het een baarsje die de spinner wist te bemachtigen. Enkele passanten keken verbaasd toe wat dat vreemde gevaarte daar op het water deed.

Dan is het moment aangebroken dat de terugreis moet worden aanvaard. Van Hagfors reisden we via Sunne naar Alingsäs ter hoogte van Göteborg.

Bij Alingsäs zaten we andermaal aan een groot meer. Aangezien we vrij snel verder moesten reizen werd de beschikbare vistijd snel benut. Ook hier weer grote ondiepe stukken water. Hoewel langs de steigers om te zwemmen toch twee tot drie mater water stond. Vreemd genoeg kon ik hier geen vis vangen, terwijl het nog vroeg in de ochtend was. Het riet stond ook hier op plaatsen waar niet meer dan 0,5 meter water stond. Langs allerlei steigertjes waar het dieper was, viel er voor mij helaas niets te halen.

Daarom vatte ik het plan op om over te steken naar een veelbelovend eilandje. Daar ben je op zulk groot water nu ook niet één, twee, drie. Bijna een half uur was ik onderweg, terwijl de dieptemeter mij op enig moment vertelde dat de bodem zich 40 meter onder mij bevond. Waarachtig, daar kwamen ook nog vele signalen van vissen vandaan. Dus een zware shad gemonteerd en naar beneden er mee. Helaas bleef iedere inspanning onbeloond. Bij het eiland aangekomen zag ik prachtige structuren in de rotsen, ook onder water. Daar werd de moeite beloond en kon ik genieten van mijn grootste Zweedse snoek, die helemaal horizontaal door de lucht sprong, in een uiterste poging zich van de shad te ontdoen. Als ik u vertel dat deze vis 69 cm op de lat bracht, begrijpt u dat ik voor de afmetingen van de gevangen vissen beter thuis had kunnen blijven. Maar dat weegt wat mij betreft niet op tegen het plezier van het ontdekken en experimenteren in het prachtige Zweedse landschap, met het kraakheldere water.

De volgende ochtend was ik voor dag en dauw onderweg naar een piepklein watertje dat ik tijdens de reis in een flits langs de weg had zien liggen. Toen ik het terug had gevonden bleek het inderdaad een juweeltje. Al snel zat ik in de damp die over het water lag te vissen. Het water bleek tot twaalf meter diep te zijn. Gelet op de hoeveelheid kleine vis moest er ook een flink bestand aan grote vis aanwezig zijn. Deze heb ik ook hier niet aan de praat kunnen krijgen. Dit blijft overigens een prachtig excuus om te blijven oefenen.

Twee pluggen die het goed deden…

Reeds bij de eerste worp met een spinner was een gretig baarsje het haasje, even later gevolgd door een tweede. De Mini Fat Rap firetiger die ontzettend goed zou zijn voor baars liet het volkomen afweten, met uitzondering van de Mini Esox Lucius van 20 cm!!. Op enkele meters diepte zag ik tenslotte hoe een baars van 20 cm zich vergreep aan een kleine wormshad die ik voor zijn neus presenteerde. Ondertussen was de zon hoger gekomen en elke activiteit verdwenen. Elke verdere belofte die dit paradijsje uitstraalde bleef onbeantwoord. Op zich vertoonde dit verschijnsel heel veel overeenkomst met de ervaringen op andere wateren. Het was of vroeg in de ochtend of in de avond dat de meeste vis werd gevangen.

De terugreis verliep weer via Denemarken. We maakten de oversteek met de veerboot Helsingborg / Helsingör. Deze hoef je evenals Rødbyhavn / Puttgarden niet te reserveren. In Denemarken had ik nog een keer willen gaan vissen, maar het water bij camping van Maribo was niet erg aantrekkelijk, veel ondiepe en modderige oevers, aangevuld met groot en winderig water. Daarom is het gebleven bij de zweedse belly-trips, die ik in gedachten blijf koesteren. Op naar een volgende vakantie om mijn ervaringen te benutten en om te zetten in meer kennis, plezier en succes in het onbeholpen nabootsen van een achterwaarts zwemmende eend met hengel. (slot)

Producten nu online te bestellen
Kleding voor de shad. ( Deel 6 )