Avontuur in Colombia: Deel 1: de voorbereiding en de reis

Jungle vissen op XXL peacock bass en payara

Deel 1: de voorbereiding en de reis

Al een aantal jaren staat bij mij het vissen in het Amazone gebied hoog op de agenda. Verwend als ik ben was het er nog niet eerder van gekomen omdat er vele andere, voornamelijk zoutwater locaties, voorbij kwamen die te lekker waren om voorbij te laten gaan.

Payara taart

Maar nu moest het er echt van gaan komen, helemaal nadat ik door diverse vismaten volledig opgewarmd was; “waanzinnige natuur”, “extreem sterke vissen”, “altijd zeer bijzondere gebeurtenissen”, etc. etc. En omdat met name de vangst van een heel grote peacock bass of de duivelsachtige payara hoog op mijn verlanglijst staan schreef ik me in voor de groepsreis van visreis.nl; naar het regenwoud van Colombia op de grens met Venezuela!

Vertrek vanaf Schiphol

Het gebied waar we naartoe gaan ligt in de provincie Guainía. Daar stroomt een grote zoetwater rivier doorheen, de Orinoco, die gevoed wordt door allerlei rivieren en riviertjes die uit het regenwoud in Guainía het water hierop afvoeren. De centrale stad in dit gebied is Inírida, waar ook de luchthaven is, en van waaruit de meeste expedities met boten beginnen en eindigen. Van hieruit kun je met de boot, vaak na lange tochten, diep in het regenwoud komen. Dit regenwoud is grotendeels nog eigendom van de lokale oorspronkelijke bevolking; Indianenstammen met ieder hun eigen namen en vaak ook talen.

Meer dan 9000km vliegen naar Bogota

De volgende ochtend door naar Inirida

De meest gebruikte taal naast de lokale talen is het Spaans. De Engelse taal wordt nauwelijks beheerst. Om deze gebieden in te kunnen gaan en ook om daar te kunnen vissen maken lokale organisaties afspraken met de lokale bevolking, de Indianen; die leveren dan vaak ook de gidsen die het gebied als hun broekzak kennen. Vaak wordt ook een gedeelte van de opbrengsten teruggebracht in dit gebied voor de ondersteuning van de ontwikkeling van de bevolking op het gebied van gezondheid en onderwijs. De organisatie waar visreis.nl mee samenwerkt doet dit bijvoorbeeld al jaren en heeft daarom ook goede afspraken met de lokale bevolking om op diverse plekken in het gebied te kunnen vissen. Ook dat spreekt mij erg aan.

Aankomst in Inirida in de provincie Guainia

Lokaal transport naar de haven...

Wij gaan deze keer naar de locatie in Cano Bocon, een lange zijrivier van de Rio Inirída die op haar beurt weer in de Rio Orinoco uitkomt. Cano Bocon staat bekend om de aanwezigheid van (heel) grote peacock bass. Vissen van 15-20pond worden hier regelmatig gevangen en uitschieters boven de 20 pond zijn er eigenlijk het hele seizoen door. Samen met diverse andere soorten die hier gevangen kunnen worden waaronder payara, piranha, meervallen etc. Daarnaast ligt het kamp diep in de jungle en ben je dus echt aangewezen op elkaar en op de gidsen. Kortom: echt avontuur met dikke grote vissen in diep donker Colombia, we zijn er klaar voor!!

Lunch downtown Inirida

Het lokale straatbeeld in Inirida

7 maart is het zover! Henk, Bart, Roland en ik verzamelen ’s ochtends op Schiphol. Met zijn vieren gaan we deze reis maken en zijn we er helemaal klaar voor. We hebben ons voorbereid door samen met Joris en de ervaring van andere vissers die er geweest zijn veel door te spreken en ons materiaal hierop af te stemmen. Roland zorgde tijdens de voorpret nog voor een geweldige payara taart! We hebben alles ook goed verdeeld over onze koffers zodat we altijd kunnen vissen, ook wanneer er een koffer onverwacht niet aankomt. Het is ons nu bijna niet meer voor te stellen maar 7 maart zitten we nog in de vroege aanloop van de Corona maatregelen. Men begint zich internationaal wat zorgen te maken maar alles vliegt nog en is nog open; de 1,5 meter economie is nog niet uitgevonden. Inchecken gaat makkelijk en vlot, we eten en drinken nog wat op Schiphol en al snel hangen we in de lucht naar Bogota, de hoofdstad van Colombia. We hebben er zin in!!

Overzicht van de haven in Inirida

Lokale bevolking die inkopen doet in Inrida

Aangekomen in Bogota en na het ophalen van de bagage worden we opgewacht door de lokale organisatie en naar het hotel gebracht. Hier blijven we een (korte) nacht want morgenvroeg vliegen we gelijk door. De laatste keer in luxe, hierna gaan we op expeditie! ’s Avonds ontmoeten we onze gids Gabriel en onze twee mede reizigers uit Venezuela. En we praten bij met Nico en Guy die net uit de jungle terugkomen van een week vissen op een andere plek; ze geven ons de laatste goede tips en nu zijn we helemaal opgewarmd om te gaan beginnen!! De volgende ochtend verloopt ook de vlucht naar Inírida soepel en via een lunch in het plaatsje waar we lekker de sfeer opsnuiven komen we aan in de haven waar de boten klaar liggen om ons de jungle in te varen.

We vertrekken, de jungle in!

We gaan een flinke tocht de jungle in maken en daarna gaat het vissen beginnen.

Wordt vervolgd.

John Smit

Lees verder mee in deel 2 “Avontuur in Colombia; we vangen dikke vissen, hele dikke vissen!”