De albacore is een kleinere tonijnensoort dan de blauwvintonijn.

De albacore staat ook bekend onder de naam witte tonijn of langvintonijn door zijn opmerkelijk lange borstvinnen. De albacore is een kleinere tonijnensoort dan de blauwvintonijn en kan een lengte tot 140 centimeter bereiken en een gewicht van 60 kilo.

Ze leven hoofdzakelijk in de Grote Oceaan maar komt ook voor in de Middellandse Zee. Het voedsel van deze vis bestaat over het algemeen uit kleine vis en inktvis. Ook de albacore is net zoals de blauwvintonijn commercieel erg gewild en staat ook op de lijst van beschermde diersoorten.

Het echte Spaanse leven

Pas laat in de middag stoppen we met vissen, Frank wil graag ankeren voor het donker wordt in één van de baaitjes van het kleine Balearen eiland Formentera. Er wordt een baaitje uitgezocht waar je als een van de weinige plekken in Spanje de zon in de zee onder zien gaan. We zijn duidelijk niet de enigen die dit idee ook hadden, want er liggen meerdere zeilboten om ons heen met hun opvarenden eveneens genietend van de zonsondergang. Ook op de rotsen zien we tientallen toegestroomde mensen die dit  moment niet willen missen. De wijn smaakt super en de sashimi smaakt verrukkelijk net zoals de rest van het eten. Voor we er erg in hebben is het middernacht en schuiven we allemaal ons bedje in. Het was een meer dan geslaagde dag.

Bodemtrollen

Iets later als gepland worden we de volgende ochtend wakker, we lopen achter op schema. Terwijl Frank inmiddels richting onze stek op het nabijgelegen Ibiza naar de stek vaart om daar te gaan bodemtrollen, worden wij wakker met een sterke bak koffie. Frank verstaat onder bodemtrollen dat we al driftend ons aas net boven de bodem aanbieden waar de bodem uit rotsen en andere obstakels bestaat. De onderlijn bestaat uit een stuk lood op de hoofdlijn waaronder een wartel wordt geknoopt die voorzien is van een 2 meter lange onderlijn met cirkelhaak met kleine aasvis. Volgens Frank is een kleine zeekat het beste aas, maar daar kunnen we op dit moment niet aankomen.

Voordat we gaan vissen proberen we eerst kleine horsmakreeltjes te vangen. Dit loopt niet helemaal op rolletjes, maar uiteindelijk hebben we er toch enkele om een poging te kunnen wagen. De vissoorten die we kunnen verwachten zijn o.a. grouper, amberjack en dentex. Vooral deze laatste staat hoog op mijn verlanglijstje. De locatie waar Frank wil gaan vissen bevindt zich vlak langs de kust, daar waar hoge kliffen in het water lopen bij de bekendste rots van Ibiza genaamd de Es Vedra. Deze  zeer indrukwekkende 400 meter hoge rots lijkt loodrecht uit zee op te doemen. Daarnaast liggen er nog een paar kleine rotsen omheen waaronder Es Vendranell, het kleine zusje van Es Vedra. We beginnen met een drift vlak langs de klif met daarna een tweede drift in dieper water. Na meerdere driften laat de vis zich nog niet zien, blijkbaar azen ze niet of zitten ze er op dit moment gewoon niet. Omdat we nog een lange tocht voor de boeg hebben houden we het voor gezien. Deze laatste uitdaging is niet geslaagd. Met in het achterhoofd ‘ je altijd iets hebben om over te dromen’, ruimen we onze hengels op en starten we de terugweg.

Ook op de terug weg zullen we nog een stuk gaan trollen. Dit blijkt ook niet voor niets, meerdere dubbelruns brengen weer mooie albacores aan boord. Het is duidelijk dat deze in scholen zwemmen. Laat in de middag varen we de haven van Denia in. Deze toeristische plaats biedt een kust en keur aan heerlijke restaurantjes, waar we in de avond te goed aan een verse paella en proosten we op onze geslaagde trip. Ik heb het gevoel dat ik wel een week lang ben weg geweest. Over één ding zijn we het direct roerend eens; we komen hier terug maar dan wel wat langer.

Meer technieken

Spinvissen en popperen
De meest spectaculaire vismethode die men zich kan voorstellen. De tonijnen jagen aan het oppervlakte en creëren enorme jacuzzi’s aan het oppervlak. Deze actie vindt voornamelijk plaats in de maanden maart en april.

Jigging
Eén van de meest spannende vismethodes omdat de aanbeet altijd hard doorkomt. Vissoorten die je hiermee mag verwachten zijn o.a. dentex, grouper, amberjack en zeebrasem

Bodemvissen nabij de kust
Het voorjaar is de beste tijd voor bodemvisserij. Een dagje bodemvissen levert een palet aan verschillende vissoorten waaronder schriftbaars, grouper, horsmakreel, zeekarper, zeebrasem en goudbrasem. Ook leuk om dit met de familie te doen.

Slepend vissen nabij de kust
Zodra in de maanden mei, juni en juli de watertemperatuur omhooggaat, breekt de beste tijd aan voor slepend vissen met op vissoorten als mahi, albacore en tonijn. In de maanden september en oktober is de variëteit nabij de kust het grootst met o.a. mahi, bonito, little tunny, barracuda en veel andere soorten.

Bodemvissen (diepwater tot 10-100m.)
Eén van meest favoriete vismethodes. Je maakt kans op Dentex vanaf 1 kg t/m een monsterexemplaar van 12-13kg, Andere soorten zijn grouper of amberjack, dit is dé manier om een echte trofee vis te vangen.

Accommodatie

In de toeristenplaats Denia zijn er accommodaties in allerlei soorten en maten, vanaf luxe hotels t/m een eenvoudige Airbnb. Indien gewenst kan Tight Lines je hiermee behulpzaam zijn.

Beschikbare visboten

• Raddy lengte 11,8 meter- 2 Yanmar 480PK - 3 Garmin visvinders met onderwatercamera (max. 5 vissers)
  • Quicksilver Open 675 6,7 meter / Mercury 150PK - 2x Garmin GPS-visvinders met onderwatercamera / (max. 3 vissers)
  • Beneteau Spacedeck 8 meter - Suzuki 350 HP - 2x Garmin GPS-visvinders  met Panoptix onderwatercamera / (max. 4 vissers)

 Ga voor meer informatie over deze reis naar www.tightlines.nl of mail info@tightlines.nl

Tekst en foto’s Bram Bokkers.