Actuele Vangstberichten tot dinsdag 9 maart 2010

... tot dinsdag 9 maart  2010

Weliswaar een koud, maar toch behoorlijk zonnig weekend op de meeste plaatsen geweest. Voor aankomend weekend zijn er hogere temperaturen beloofd. De vangsten nemen hoe dan ook zichtbaar toe en daarmee lijkt alles definitief goed op gang te komen… eindelijk!

Onder het snoeken kwamen Bram en ik deze zeldzame wintergast tegen: een roerdomp. Groet Rob Kraaijeveld.

Zout - door Arthur van Tienen

Ommekeer?

Ja ja, vriezen blijft het. Komende week weer temperaturen van onder nul, hopelijk de laatste week, je kunt wel aan het langer licht blijven merken dat we de goede kant opgaan, blijven duimen voor hogere temperaturen.

Goed Initiatief
Afgelopen zaterdag organiseerde Zeevisland een Noorwegen- en IJslanddag te Werkendam en dit werd een prachtig drukke dag met informatie over het zeevissen in Noorwegen en IJsland. Diverse hengelsportzaken stonden daar met specifiek op deze landen gericht materiaal, prima georganiseerd en een goede ambiance zorgden voor een topdag Dank aan Raffie en Linda van Zeevisland voor de organisatie!

Bij een voorspelde windkracht 4-5, dan toch maar besloten om uit te varen, het was hard werken om deze vissen boven te krijgen, ondanks de wind toch nog een leuke dag gehad. Gr. Stephanie.

Bootvisserij

Inmiddels is het virus van de komende voorselecties Boot en Kust weer aardig aan het uitpakken en zondag a.s. gaan bootvissers weer de 1ste selectie doen vanuit Scheveningen op de boten alhier. Hopelijk zijn de vangsten goed. Wrakvisserij is goed, wel ver varen maar dan heb je ook wat, dikke dames en heren worden er op dit moment gevangen, dus pak je kans komende week, weinig wind en goede visserij is je deel!

Hallo T.F. ik was op 1 maart meegegaan met de eurovissers, vissen op de Grevelingen en ving een tarbot van 42 cm en was winnaar geworden van de grootste platvis. Ik plaatste me daarmee in de strijd voor de titanentocht-ticket die wordt gehouden aan het einde van het jaar. Ook ving ik een wijting van 37 cm, deze vis was de grootse andere vissoort. Hiermee won ik ook nog eens de kanjerpot. Groetjes Jack Feijtel.

Geankerde visserij is matig tot slecht, in Midden en de Noord nog de beste vangsten. Zeeuwse wateren blijven een beetje achter. Grevelingen goed, al is het minder aan het worden de afgelopen week, wel weer een tarbot gevangen op de Hendrik 2. Oosterschelde matig, bot en steenbolkjes, af en toe nog wat schar, ook hier wachten op de beterere temperaturen.

Bart Bouman met nog een doublet schar en wijting. Het was gezellig op het Wiesje! Met vriendelijke groet,John Bouman.

Strandvisserij

Iets beter dan verleden weken, houdt nog niet over maar er is een lichte verbetering waarneembaar, hopelijk zet dit zich voort. Zeeuwse wateren wat schar en bot. Stranden Hoek van Holland tot aan Scheveningen wat
bot. Pieren wat kleine gulletjes.
Europoortgebied biedt ook weinig soelaas, Amazone haven nog de beste
keuze.

Tot volgende week.

Arthur

Bart Bouman op de Westerschelde met zijn eerste gulletje! Met vriendelijke groet, John Bouman.

Witvis - door Willem Stolk

Nog steeds hebben we te maken met hoog water. Inmiddels zakt het water wel snel, maar ook dat is niet positief. Veel vuil en donker water zijn niet de beste omstandigheden om te gaan vissen. Ook de forse nachtvorst bleek en koude NO wind gooide helaas roet in het eten. Een taai weekend dus!

Hoi visvrienden! Na het e.e.a. te hebben gelezen over de Method Feeder, besloot ik een tijdje geleden deze ook maar eens te gaan gebruiken. Na een paar sessies begon deze manier van vissen mijn interesse al te wekken en trok ik 7 maart eropuit om de method feeder eens uitgebreid te gaan testen in het Amsterdam Rijnkanaal.

Gewapend met mijn Korum comfort seat met voerplateau, feedersteun en haksteun aan de achterzijde, vis ik met de Shimano Catana welke is voorzien van de 2 Oz feedertop, 8/100 snelzinkende dyneema en de Korba Methodfeeder van 50 gr.met elastiek erin, voorzien van een 10cm 14/100 onderlijn met haakje 10.

Vóórdat ik de method feeder ga gebruiken doe ik eerst met een grote korf 4x voer (Zammataro Basic Feeder vermengd met mais en maden) op de stek brengen en dan wissel ik de korf om voor de method feeder. Ik beaas de haak met een maiskorrel en made, leg wat voer op de method feeder, leg het haakje erbovenop en druk dan nog wat voer er overheen zodat het haakje verstopt zit in de methodfeeder.

Ik begin de methodfeeder steeds meer te waarderen en de aanbeten zijn goed te herkennen doordat je eerst een korte tik op de top ziet en direct daarna wordt de top krom getrokken. Het enige wat dan nog rest is de hengel op te pakken en de drill beginnen. Doordat de door mij gebruikte methodfeeder voorzien is van elastiek hoef ik geen powergum de gebruiken en kan de method feeder direct aan de hoofdlijn worden bevestigd d.m.v. een speldwartel. Supersysteem en geen voorslag nodig.

Uiteindelijk weet ik na 4 uurtjes vissen 8 mooie brasems en een mooie voorn te landen, missie geslaagd en begint de method feeder steeds meer respect te verdienen. Greetz, Ronald van Leeuwen - www.barbeeljager.nl

Plassen
Op de meeste diepe plassen is niet veel gevist –en diegene die er wél hebben gevist hebben slecht of niets gevangen. Gerard Paans en Ton Ruijs waren afgelopen zondag in Lith en hadden een taaie dag. Een snijdend koude wind en water van slechts 1 graad Celcius waren geen goede omstandigheden. De heren vingen niets! Geen enkele aanbeet zelfs.Ook op andere plassen, zoals Kerkdriel, Kraayenbergse plassen en de Rhederlaag werden matig bezocht en slechts een enkeling ving een visje. Het was dus erg taai.

Overige
Door de vorst waren veel havens weer dichtgevroren – helaas, want het ging juist de goede kant op met de vangsten. In Rotterdam ging het wel, maar ook zeer matig. Ook de ondiepe stilstaande wateren waren nagenoeg niet toegankelijk.

Het is dus wachten op betere weer, dan volgt de rest vanzelf…

Overige Vangstberichten:

De natuur begint weer een beetje op gang te komen. Foto: Danny Tahey.

Een spiegel voor een mooie start van de dag…..

......en een mooie 50 ponds+ wintervis voor Hauke.

Flamingo’s, een zwermpje, onder de kant. Op de heenvaart zagen we ze al maar vlogen ze weg. Terug konden we iets dichterbij komen om foto’s te nemen, maar ze gingen er toch weer snel vandoor. Gr. Lee.

Mooi formaat baarzen van 48 en 49,5 kwamen naar boven. Groet Bart en Frank Mylle

Een mooie, dikke baars voor Marcel.

De zilverreiger zie je steeds vaker op meer en meer plaatsen. Foto: Willem.

Hallo Total Fishing, Vandaag  mijn allereerste snoekbaars gevangen. Groot was de verrassing toen de vis bij de kant kwam en ik kon zien dat het een snoekbaars was…....

.... De snoekbaars is gevangen op een aasje dat ik voor mijn verjaardag heb gekregen van Nick Kloosterman. Op deze wijze heb je volop plezier van je aas. Bedankt Nick! Gr. Grietha Kroeze.

Zondag met de bellyboot op stap geweest en wat nieuwe hengels uitgeprobeerd…...

.......Het was koud maar aardig te doen.We hadden samen een knap aantal snoekbaarzen en baarzen,  de ‘roofbrasems’ niet meegerekend….....

........De snoekbaarzen en de baarzen waren van mooi formaat en zijn gevangen tussen de 2 en 9 meter….

.......Het ene moment waren de aanbeten snoeihard en het andere moment kon men amper de aanbeet voelen. Al met al zeker een geslaagde visdag. Groet, Bart en Frank Mylle.

Afgelopen zondag voor een korte sessie met vismaat Arno Hartgers het IJ op geweest. Slechts -4°C gaf de thermometer om 6:30 uur aan, het voelde echter 10 graden kouder aan. Het begon moeizaam maar op een gegeven moment hadden we wat vis gevonden. Om 12:30 uur hebben we de dag afgelsoten met een heel mooi aantal gevangen vissen. Het was een superochtend!! Maurits en Arno Fishing-Direct Hengelsport.

Mooie strakke snoekbaars voor Vic…..

.... en zijn maat. Groet Frank en Bart Mylle.

Vrijdag met een mooi fris zonnetje in de ochtend de Maas op geweest. Een mooie snoekbaars op een eigen gegoten shadje en dat maakt het toch net weer even leuker!! Groeten, Twan van Berkel.

Mijn vader is meer een mooi-weer visser, maar de vangstberichten van de afgelopen weken deden hem ondanks de natte neus-temperatuur besluiten om toch maar weer eens mee te gaan. En hij liet zien dat hij het nog niet verleerd is!......

..... Mooie volle snoekbaarzen op dit moment op de rivier. Een slanke hommer. Aan zijn verfomfaaide kam te zien ooit eens in contact met een net geweest misschien? Dan gelukkig toch de dans ontsprongen!......

De mooiste snoekbaarzen vind je op het ondiepe. Je komt er af en toe ook een beste snoek tegen en dat is genieten natuurlijk! Groeten van Wilfred van Nunen.

De visserij was afgelopen weekend geweldig. Opvallend was dat maar heel weinig mensen de koude noord-ooster trotseerden waardoor het Haringvliet wel uitgestorven leek. We hadden een leuke visserij met een aantal dikke 70-ers. Verder werden er mooie dikke baarzen gevangen. Groetjes, Joop, Marcel en Leon.

Hallo Total Fishing. Bij deze een foto van een vriend van mij. Net terug van weekendje roofvissen in Friesland op de Mariahoeve. Vangsten waren zeer slecht, maar hij wist met zijn salmo fatso toch een hele mooie snoekbaars te haken van 85 centimeter. Prachtige omgeving daar aan het Sneekermeer en mooie boten die marcrafts. Vriendelijke groeten, Frank van Loon.

Nog een paar plaatjes van mij vader met een mooie snoekbaars. Groeten, Bram.

Beste Total Fishing, Hier nog een mooie snoekbaars gevangen op een gesleepte makreel… een krachtige vis mede door z’n zeer hoge rugvinnen. Gr. Sander.

Halllo T.F. Gisteren op groot water geweest en na een half uurtje deze dame gevangen door mijn maat Ruud met een AA shad. Ze was op de kop af 1 meter en vol met kuit, dat is wel te zien ook. Nog nooit zo een dikke snoekbaars in het echt gezien. De rest van de dag was het wel taai. Gr. Peter.

Er komen betere tijden aan voor het buitenleven. Foto: Jelle.

Best Total Fishing. Hier een foto van mijn dochter met haar eerste snoek die ze heeft gevangen met een dood visje. Groeten Michel.

Ondanks dat we thuis met een verbouwing bezig zijn, hebben Robin en ik zaterdagmiddag nog een paar uurtjes gevist. Het water is nog steeds superkoud met hier en daar een dun laagje ijs. Toch 4 snoeken gevangen en 4  missers. Ook nog een grote baars gelost. Gr. Eddy.

Beste Total Fishing, Ik ben een beginnende roofvisser (sinds oktober 2009) uit Brabant en vind jullie site geweldig. Ik heb al veel gehad aan de (historie van) vangstmeldingen op jullie site en de zeer informatieve stukken uit het archief. Na weken van ploeteren en de vangst van enkele baarzen op locaties verder van huis, met natuurlijk ook gruwelijk koud en slecht weer, heb ik het roer omgegooid en ben ik op de gracht in de nieuwbouwwijk waar ik woon gaan vissen.

Na een uur vruchteloos werpen met een rapala jointed hing ik een andere plug aan de speld. Al snel had ik een paar volgers en een misser, gevolgd door mijn eerste snoekje op deze plug die ik 2e hands gekocht heb en waar ik de naam niet van weet. Graag zou ik jullie expertise willen gebruiken om de naam en het merk van deze plug te weten te komen.

De plug is voorzien van drie dregjes en is 12 cm lang. De onderzijde is oranje en de bovenzijde groen en de flanken zijn baarsmotief en geel met kleine groene glitters. Het is een plug met kogels die rustig wiebelt in het water en snel duikt en zeer langzaam boven komt drijven waardoor hij van de kant zeer langzaam te vissen is…....

...... Niet veel later ving ik een snoek van 50cm op een zelfgebouwde lepel (van de Hema!!). Ik vind het een mooie foto en hoop dat jullie hem plaatsen vanwege de bijzondere reden dat het mijn tweede snoek is en nog wel op een eigenbouw lepel. Beide snoeken zwemmen weer gezond en wel rond in het water op loopafstand van mijn huis. Met vriendelijke groet Jan Roos.

Bram Bokkers Sr. met een voorjaarssnoek.

John Bouman met de snoek van zijn zoon Bart. De snoek was 105 cm. Precies 5 centimeter langer dan het record van pa. Bart vindt dit leuker dan zijn vader. Met vriendelijke groet, John Bouman.

Hallo Vissers, Omdat vismaat en dorpsgenoot Leon v/d Veen mij opbelde dat hij leuke snoekbaars had gevangen, maar weer eens de stoute schoenen op het zoete aangetrokken. Dat is weer even wennen voor Luc, want hij verwacht ieder moment een wijting of een gul naar boven te halen. Nu even niet dus .

Vorige keer nodigde Leon mij ook al uit om mee te gaan snoekbaarzen, en toen vingen we alleen maar mooie snoeken. Waaronder 1 van 118 cm. Ik schijn iets met snoek te hebben want ondanks dat het gesloten tijd is voor de snoek vanaf 1 maart kunnen we er natuurlijk niets aan doen als deze rakkers in onze grote, dode spieringen bijten, waar normaal de snoekbaarzen verzot op zijn.

.......We hebben gevist met dode spiering dus op geur. Leon ving een paar mooie snoeken waaronder de grootste van 94 cm op een hele sardine! Alle vissen weer onbeschadigd terug kunnen zetten gelukkig. Volgende keer hebben we afgesproken dat we gaan snoeken en dan zullen we waarschijnlijk wel gewoon de snoekbaarzen aan de schubben komen. Groet Lucky Luc Mom.

Zondag aan het eind van de middag toch nog 3 uurtjes plezier gehad in de Vinex met EP-streamers van Dyckers…. Het blijft machtig spul! Vier groenjassen op de EP-perch en de good old EP-Fireman. Precies uit het kantje waar het namiddagzonnetje op scheen… het enige open stuk. Wat was het koud, maar mooi, mooi! Groet, Vincent, Lelystad.

Met de zware wind was het moeilijk vissen.

Hallo Total Fishing, één aanbeet op een hele dag vissen met twee man. Mijn eerste metersnoek op een sizmic toad. Groeten Huib.

Beste Total Fishing, Hierbij ook het verhaal hoe we deze dame gevangen hebben. Vroeg in de ochtend ging de wekker en we hadden erg veel zin in onze  visdag. Alles stond spik en span, we hadden goede voorbereidingen getroffen en we waren klaar voor het echte werk. Heelaas wilde er geen vis bijten deze dag, dit tot irritatie waarbij menig scheldwoord aan te pas kwam, het was koud en guur en we wilden al bijna naar huis toe gaan.

Het werd al laat. Totdat er ineens een dobbertje aan kwam zwemmen. Ik keek om me heen en er was geen visser te bekennen van wie dat dobbertje zou moeten zijn. Ik zeg tegen Loep (mijn vismaat), kijk een dobbertje! Hij begreep er niets van en gooide zijn dobber met dood-aas naast het eenzame dobbertje. Na een aantal seconden gingen er twee dobbertjes onder, we keken elkaar vol onbegrip aan. Aanslaan dan maar! En inderdaad, een grote snoek had zich gemeld.

Totdat Loeps draad brak, en tot onze grote verbazing er twee dobbertjes wegzwommen. Balen! Maar ja, na een paar minuten kwam dat ene dobbertje weer aangezwommen. Kijk daar heb je dat dobbertje weer! Toevallig naast ons stond er een visser te werpen met wat kunstaas, en we vroegen hem om dat dobbertje te pakken te nemen.

Heel voorzichtig gooide hij zijn J-13 plug door het draad van het dobbertje, dat gelukkig met een stoppertje aan de lijn vastzat… en jawel de snoek zat er nog aan. Heel voorzichtig begeleidden we de snoek naar het schepnet, en de snoek was binnen! Deze dame was 99cm! Wat een gebaar van de sloot, die ons doorzetten van de dag toch nog beloonde!

Hallo Total Fishing, zondagmiddag ondanks de kou en zon werd er toch weer overal belangstelling getoond voor de langzaam binnen getikte big bandits. Opvallend veel op de c169 uitvoering. Groet, Dennis.

Deze mooie snoek van 90 cm heb ik zaterdag gevangen. Hij beet in kraakhelder water in mijn River Run Manta jerkbait. Mijn vismaten zagen alles gebeuren, ze vonden het geweldig!

Deze mooie dikke dame wist ik te vangen aan een spiering. Gr. Eric.

Pas laat in de middag deed de Magnum Toad haar kunstje weer…...

......Het was een grote snoek van 108cm. Groeten, Evert.

Hallo Total Fishing, zaterdag weer even 2 uurtjes gejerkt op het eind van de middag. Op de valreep nog een tik op de jerkstok afkomstig van een meter. Een behoorlijk dikke mag gezegd worden en weer eens gevangen aan  de ....nou ja velen kennen hem ondertussen wel. Groeten Joost!

Ant met een 25lbs zware snoek….

.....Groet Mad Grosell.

Hallo Totalfishing, afgelopen dinsdag een uurtje wezen jerken en deze 1.14 meter kwam de nieuwe reelhengel testen… De eerste worp was het gelijk raak, en dat is ook wel eens anders. Gr.Dennis.

Ving deze mooie dame op een dode voorn in het ochtendrood… het is m’n vijfde 120+ vis dit jaar al. Gr. Sander.

Deze week de nominaties de baars van Bart, de snoekbaars van Peter, de snoek van de dochter van Michel en de snoeken van Jasper en Sander. Van harte gefeliciteerd!

Shimano Europa stelt een fraaie prijs ter beschikking voor de categorie:

Witvis-Zeevis-Snoek-Snoekbaars-Baars-Karper-Jeugd-Vrouwelijke sportvisser-Vliegvissen.

Heeft u ook een leuke foto van uw eigen vangst? Stuur dan een foto die aan onderstaande eisen voldoet  naar:
info@totalfishing.nl. Wanneer de kwaliteit goed is wordt hij ook in deze rubriek geplaatst. Formaat minimaal 650 pixels breed, ca. bestand van minimaal 150 kb. Groter mag wel, liever niet kleiner. Zorg dat de foto in ieder geval scherp is en niet te klein van formaat!

Vergeet niet uw naam en de manier waarop u de vis heeft gevangen er bij te zetten. Ook leuk voor de lezers is te weten met welk (kunst)aas u beet heeft gehad. Foto’s van vissen die een anti-reclame voor de sportvisserij betekenen worden niet geplaatst. Negatieve of eventuele schampere opmerkingen over foto’s van lezers in de rubriek Vraag/Aanbod/Discussie worden eveneens niet geplaatst.

Indien u vragen of opmerkingen heeft over de geplaatste foto’s van uzelf of anderen kunt u mailen met de redactie op info@totalfishing.nl U krijgt dan altijd antwoord.
Heel veel succes en kijkplezier!

Reglement en voorwaarden!! (Voor het laatst aangepast op 28 augustus 2007)
Iedere week kiest de redactie van Total Fishing er een aantal  foto’s uit die het predicaat “Vis van de Week” krijgen. Dat kunnen die week bij veel inzendingen van zeer hoge kwaliteit, eventueel ook meerdere foto’s zijn.  Aan het einde van het seizoen (na 31 maart van ieder nieuw jaar) worden alle “Vis van de Week” foto’s opnieuw in de verschillende  categorien gepubliceerd, waaruit dan door de lezers van Total Fishing de mooiste in elke categorie gekozen kan worden.

De winnaars krijgen van Shimano een uitnodiging voor een bezoek aan het Europese hoofdkwartier in Nunspeet en de daarbij behorende prijsuitreiking. Ook krijgen de winnaars een prachtige herinneringsbokaal die door Total Fishing in iedere categorie ter beschikking wordt gesteld.

Kijk hier voor de prijsuitreiking van de winnaars van de mooiste foto’s over het seizoen 2006-2007

Finalisten, Visfoto van het jaar 2005-2006 Finalisten, Visfoto van het jaar 2004-2005