Actuele Vangstberichten tot dinsdag 9 februari 2010

... tot dinsdag 9 februari 2010

Eindelijk weer eens een redelijk weekend gehad. Best wat mogelijkheden om eropuit te kunnen trekken met de hengels. Nu weer meer een meer water dat dichtvriest. De nachten geven komende week vorst en dit zal gedurende de gehele week zo’n beetje gelijk blijven. Ondanks de kou komen er af en toe toch mooie verrassingen boven water!

Nog steeds moeilijke tijden voor de vogels, waaronder deze prachtig vastgelegde roodborst. Foto: Bram.

Zout - door Arthur van Tienen

Kou trekt wederom aan, Helaas Pindakaas.

Ik hoopte dat koning winter ons had verlaten maar zoals het er nu uitziet komen er nog minimaal 2 weken nachtvorst bij en dat is niet best voor de kantvisserij vanaf de stranden. De visserij op de stranden is toch al niet best de afgelopen weken, op Cadzand na, waar redelijk schar wordt gevangen en bij Ter Heide waar af en toe nog een visje wordt gevangen. De rest is ver onder de maat.

Europoort gebied is nog wel te doen, Amazone haven redelijk tot goed. Afgelopen zondag hier met de Eurovissers een competitiewedstrijd vervist en hoewel het merendeel van de vangst uit kleine steenbolk en wijting bestond, werden er toch een paar leuke scharren, een gul van 60 cm. een steenbolk van 35 cm. en diverse mooie wijtingen gevangen, ook de bot liet zich zien.

Met de Voorselectie ‘Midden Kust’ op 20 maart in het vooruitzicht hoop ik dat er een uitwijkmogelijkheid is naar een van de Europoorthavens, anders zal het, wanneer de kou nog langer blijft, heel erg moeilijk worden een vis te vangen.

Waterweg in de diepere stukken nog aardig gul en richting Hoek van Holland schar en wat wijting. De pieren wisselende berichten. De een vangst zich klem aan  de schar en de ander kan amper een visje vangen. Stranden vanaf Vlissingen tot aan Westkapelle ook matig, slechts wat schar, Banjaard hetzelfde verhaal.

Rene Teunisse met een prachtige vangst vanaf zijn Bayliner. Rene is dus niet alleen de beste loodgieter in omstreken, maar kan ook een potje vissen! Mooie vissen van 90 en 92 cm en ruim 6 kg zwaar. Ze moesten flink aan de bak om een goed wrak te zoeken, maar toen was het ook raak.

Hallo Vissers, Onze Tom schijnt er een plezier in te hebben dat als ik een visje van 54 cm van de kant heb gevangen, hij de dag erop een e-mailtje moet sturen met een bijna twee keer zo grote vis!! Hij heeft de vis gisteren gevangen op de wrakken in Belgie.

Het is duidelijk een Belgische gul, want hij is niet zo mooi als de Nederlandse, die trouwens moeilijk te vangen zijn, maar ik sta in de startblokken. Tom, en ge zijt nog niet van me af!! Ik trek maar weer een flesje wijn open om mijn geknakte ego op te vijzelen. Visgroet van lucky Luc Mom.

Bootvisserij

Grevelingen was prima afgelopen week, vooral voor den Osse was het wijtingbal. Oosterschelde matigjes tot slecht. Ankervisserij voor de kust richt zich op de schar en al wat dikke bot, wrakvisserij matig, veel afgenette wrakken en soms een paar mooie uitschieters.

Eef Hoek en zijn super catamaran Valkery vanuit Stellendam, heeft prima resultaten geboekt afgelopen week, een aanrader. Zondag a.s. ga ik na een paar jaar weer eens met de EFSA vanuit Scheveningen vissen, heb ik nu weer wat tijd voor.

Tot volgende week!

Arthur

Afgelopen zondag weer een wijting met een paar zeeprikken erop.

Hallo Vissers, Ik kon weer aanmonsteren op de prachtboot van Daud, en daar zeg je natuurlijk geen nee tegen. De afgelopen twee keer hadden we pech op de verre wrakken zodat we rechtsomkeert moesten maken. Helaas liep het dit keer ook niet goed. Gelukkig hebben we nog even een uurtje kunnen vissen op de 50 km, maar de echte, dieper gelegen wrakken konden we niet bereiken…....

.......Mist en toenemende deining verder op zee deed ons de terugtocht eerder aanvaarden. Dat werd weer een gestuiter van jewelste helaas. Zelfs Daud, die nog een jonge god is, kreeg de gevolgen van het gestuiter voor zijn kiezen, waardoor de visdag in zijn totaliteit niet lang duurde.

Op de verre wrakken nemen we eigenlijk nooit risico met 1 boot. Dit keer was het Marcel die ons vergezelde in zijn Orka 540. Je weet maar nooit!! Maar Daud zou Daud niet wezen als hij toch geen “plukkie” vis wist te spotten boven het wrak. En ja hoor, er kwamen toch even snel een paar mooie ronde 65 cm vissen in de boot…...

......Daarna hebben we nog even snel een maaltje van 30 scharren bij elkaar gevangen zodat we toch een lekker bakvissie hadden. Lucky Luc brengt Daud nog geen geluk op zijn verre tochten sinds hij meegaat, maar eens en waarschijnlijk snel zal het getij keren.

Onze vriend de zeehond was er weer en die zwom doodleuk tussen al de boten heen en weer om te kijken of er nog een vissie te verschalken was. Ondanks dat de toch vervroegd moest worden afgeblazen besef ik terdege dat ik toch wel weer een heel gelukkige visserman ben dat ik het weer heb mogen meemaken. Als onze rugwervels en nieren weer in een lijn liggen gaan we het weer proberen! Visgroet van Lucky Luc Mom.

Roofvis - door Piet Driessen

Vangstberichten afgelopen week.

Toch weer diverse vissers die op pad zijn geweest, dit omdat er weer aardig wat water open lag. Op vooral de sloten en polders die open lagen werden nog aardig wat snoeken gevangen, al waren er veel vissen tussen de 50 en 70 cm bij de meldingen die binnen kwamen. Spinners en jerkbaits vaak bij het vangend aas volgens de meldingen.

Deze beek was een half jaar geleden nog recht maar heeft nu weer zijn normale bedding waar vele vissen goed uit de vinnen kunnen.

De snoekbaarzen werden ook weer goed belaagd. De reden was dat men ook op diverse plaatsen, waar nog ijs lag, het verticaal moest doen op die stukken die open lagen. Werd er snoekbaars gevangen? Reken maar van ja hoor, en vooral die vissers die van 1 tot 2 meter ondiepte hun aas lieten zakken superaanbeten en veel grote snoekbaarzen die even het daglicht konden zien waaronder diverse 80ers, en daar doe je het op deze koude dagen dan ook voor. Shads duidelijk in het voordeel, en de kleur groen en wit de toppers.

Harde aanbeten op de wat grotere shads.

Baarzen ook vaak tussen het snoekbaarzen die werden gevangen. En in de havens die al weer open lagen meldingen van ook vaak zware vissen. Hier ook weer de shads als toppers maar ook diverse grote baarzen op langzaam gevoerde lepels, en dat wil de laatste weken ook nog vaak best goed zijn op deze rovers.

Hallo T.F. Afgelopen weekend lekker gevist, was wel berekoud op het water. Paar leuke snoekbaarzen gevangen waaronder deze. Groet Ronald.

Nu even afwachten wat het weer gaat doen, maar de vooruitzichten zijn dat er weer veel water dicht gaat liggen, dus informeer even goed voordat je gaat vissen of het mogelijk is. Een flinke reis en dan voor een gesloten water komen is natuurlijk niet de bedoeling. Veel succes als jullie er op uit gaan.

Piet Driessen

Overige vangstberichten:

Bij deze 2 foto’s van een trieste maar wel bijzondere vondst in 1 van de Limburgse kanalen tijdens een ochtend snoeken. Op donderdagmorgen 04-02-2010 dit dode zwijn in het water aangetroffen, 500 meter verderop trof mijn vismaat nog eenzelfde exemplaar aan, in de oever. Hoe deze dieren in het kanaal geraakt zijn is onduidelijk, wellicht uitgegleden of door ijs gezakt…....

.....Na Rijkswaterstaat gebeld te hebben zijn deze dieren binnen een halfuur opgehaald, dus het melden van dergelijke zaken is altijd zinvol. Met vriendelijke groet, Dave Bullinga.

Deze baars was een van de vele vissen op het Hollands Diep tijdens de afgelopen week met de Bellyboat. Voor heel het verslag kijk op
www.berkley.be/blog. Groeten Kim.

Hierbij een mooie baars van het Noordzeekanaal (6/2/2010), met een Sébile flatt shad. Groetjes, Jean-marc.

Mysterieus plaatje. Foto: Bram

Samen met Hein, Bart en Robin de SNB regio Oost snoekdag meegevist…..

......Robin mocht tussen alle ervaren snoekvissers ook nog eens de grootste vis van de dag vangen…...

.....Er kon gegeten en gedronken worden in het “openlucht restaurant”` direct aan het viswater. Groet Eddy.

De eerste metervis van 2010 is een feit. Een langzaam geviste zwarte shad wist deze kanjer toch ff te ontwaken….

.....ook deze prachtige rover is weer netjes teruggezet, “catch en release”, ook als je vanuit de kant vist! Groet Sjak Kroet.

Beste Total Fishing. Bij deze een foto van de door mij gevangen 105 cm snoek. Uit mijn vismaat zijn archieven blijkt dat deze snoek “Ed” heet. Kijk maar op de foto. Mijn vismaat ving deze snoek op 16 februari 2008 en maakte deze foto van haar linkerflank. Ze was toen precies 100 cm. Afgelopen zaterdag ving ik haar. Bijna twee jaar later en 5 cm gegroeid…...

......en vandaag samen met mijn vismaat de wijk in gegaan om eens te kijken of er wat te vangen viel. Was wel mistig zeg. Na een uur vis ik op de stek waar zojuist mijn vismaat al had gevist. Liet hij toch zomaar deze dame van 105 cm liggen! Toch weer kicken om op eigen gemaakte jerkbaits vis te vangen! Voor 2010 staat de teller (van centimeters) nu op 105. Ik zal dus aan de bak moeten om de lat weer hoger te leggen. Ik houd jullie op de hoogte! Groet Ralph de Kock.

Beste TF, Na een lange vorstperiode eindelijk weer het water op met vismaat Marco Toor. Na een uurtje de eerste dikke snoek van net geen meter (98cm) op doodaas in dit nieuwe jaar. Nieuw visje eraan en op exact dezelfde plek ingegooid. Binnen 10 seconden de volgende aanbeet wat een nieuw PR heeft opgeleverd, een dikke dame van 114 cm. Een perfect begin van het nieuwe visjaar. Gr. Robin Schotborgh uit Delft

Woensdag 3 februari werd, dankzij een aangenaam zonnetje, een heerlijk dagje. André toont hier een van de snoekbaarzen die ons op snoeiharde aanbeten trakteerden. Groeten van Wilfred van Nunen.

Zondag zijn we toch nog gaan vissen maar het was niet simpel om een snoekbaars te vangen. De meeste vissen zijn gevangen tussen de 8 en 9 meter en met redelijk grote shads tot 20 cm. We hebben zowel traag als snel gevist met verschillende kleuren maar dit maakte niet zo veel uit.

De snoekbaarzen die gevangen zijn met de grote shads waren toch wat groter dan de rest. We hebben ook redelijk veel vis verspeeld en op half water verloren maar dit kon de pret niet drukken - ook al was het berekoud. Groet Bart en Frank Mylle.

Ondanks de positieve temperaturen lag er op de meeste plaatsen toch nog een 0,5cm dikke ijslaag. Hierdoor werd vissen zeer moeilijk maar als je ze gevonden had zaten er toch mooie vissen bij. Groeten Koen/Kris PML.

Owe pakte een mooie 70er snoekbaars.

M’n vismaat Mark v.d. Moolen wist deze hoge en vette kasteelheer te bemachtigen op een shad, geweldige dag Mark en bedankt! Groeten, Twan van Berkel.

Het is eigenlijk ieder weekend wel wat. Vorige week slippend naar onze stek en nu weer volop in de mist. Máár de visserij was er niet minder om…..

...... Mooie vissen op alle soorten en kleuren shads. Beste kleur parelmoer en fluo groen…...

..... Het is als zeebaarsvisser wel even wennen om dit soort mooie vissen te drillen aan dat lichte verticaalspul, maar het is “levensgevaarlijk” verslavend, dat weet ik wel. Groetjes, Joop & Marcel.

Vissen kan gelukkig ook af en toe. Met het ijs in de sloten is snoeken bijna niet mogelijk. Mijn maatje Owe had gisteren een Marcraft 440 gekocht en vroeg of wij even konden varen en testen of alles ok was. Natuurlijk het vertikaalstokje en wat shads mee om zo eens na zeer lange tijd te kijken of er nog wat te vangen was.

En of we actie kregen. Owe pakte een mooie 70er snoekbaars en ik pakte een mooie vis van 83cm op 2 meter water. Ook loste ik bij de boot nog een mooie vis van dik in de 70. Dus voor effe 2 uurtjes niet verkeerd. Gr. Frank.

Hallo T.F. Afgelopen weekend deze mooie snoekbaars gevangen. Nu wil ik degene bedanken die me het plezier van het vertikalen heeft bijgebracht. Ze naam hoeft er niet bij, hij weet zelf wel wie het is. De snoekbaars is 91cm. Gr. Michel Brasser.

Edwin kon natuurlijk niet achterblijven.

Rob kreeg het weer warm na de dril op deze snoekbaars.

Bas met superstrakke snoekbaars.

Aan het einde van de dag kwam er nog een heerlijke kers op de taart in de gedaante van dit kanon, dat de dull shad niet kon weerstaan. Groeten van Wilfred van Nunen.

Deze week de nominaties voor de snoek van Robin Schotborgh en de snoekbaarzen van Bas en Wilfred! Van harte gefeliciteerd!

Shimano Europa stelt een fraaie prijs ter beschikking voor de categorie:

Witvis-Zeevis-Snoek-Snoekbaars-Baars-Karper-Jeugd-Vrouwelijke sportvisser-Vliegvissen.

Heeft u ook een leuke foto van uw eigen vangst? Stuur dan een foto die aan onderstaande eisen voldoet  naar:
info@totalfishing.nl. Wanneer de kwaliteit goed is wordt hij ook in deze rubriek geplaatst. Formaat minimaal 650 pixels breed, ca. bestand van minimaal 150 kb. Groter mag wel, liever niet kleiner. Zorg dat de foto in ieder geval scherp is en niet te klein van formaat!

Vergeet niet uw naam en de manier waarop u de vis heeft gevangen er bij te zetten. Ook leuk voor de lezers is te weten met welk (kunst)aas u beet heeft gehad. Foto’s van vissen die een anti-reclame voor de sportvisserij betekenen worden niet geplaatst. Negatieve of eventuele schampere opmerkingen over foto’s van lezers in de rubriek Vraag/Aanbod/Discussie worden eveneens niet geplaatst.

Indien u vragen of opmerkingen heeft over de geplaatste foto’s van uzelf of anderen kunt u mailen met de redactie op info@totalfishing.nl U krijgt dan altijd antwoord.
Heel veel succes en kijkplezier!

Reglement en voorwaarden!! (Voor het laatst aangepast op 28 augustus 2007)
Iedere week kiest de redactie van Total Fishing er een aantal  foto’s uit die het predicaat “Vis van de Week” krijgen. Dat kunnen die week bij veel inzendingen van zeer hoge kwaliteit, eventueel ook meerdere foto’s zijn.  Aan het einde van het seizoen (na 31 maart van ieder nieuw jaar) worden alle “Vis van de Week” foto’s opnieuw in de verschillende  categorien gepubliceerd, waaruit dan door de lezers van Total Fishing de mooiste in elke categorie gekozen kan worden.

De winnaars krijgen van Shimano een uitnodiging voor een bezoek aan het Europese hoofdkwartier in Nunspeet en de daarbij behorende prijsuitreiking. Ook krijgen de winnaars een prachtige herinneringsbokaal die door Total Fishing in iedere categorie ter beschikking wordt gesteld.

Kijk hier voor de prijsuitreiking van de winnaars van de mooiste foto’s over het seizoen 2006-2007

Finalisten, Visfoto van het jaar 2005-2006 Finalisten, Visfoto van het jaar 2004-2005