Actuele vangsberichten tot dinsdag 7 mei 2013

... tot dinsdag 7 mei 2013

Eindelijk zomerse tempraturen en dat is ook goed te merken aan de kust , deze visserij komt helmaal los met veel schar wijting en de eerste zeebaarzen worden ook al gevangen. Voor de roofvissers is het nog ruim twee weken wachten.

De vlinders komen weer te voorschijn. Foto Jan althof.

Training en 1e wedstrijd W.K.Korpsen Portugal

Na een rustige traingings wedstrijd was het vandaag voor het "echie",direct al veel makreel en wat geep,een enkele harder was het deel vandaag.

Wat donkerder weer dan gisteren en de stek was Carvahal beach. Een strand waar de plek waar je lootte veel impact had.

Direct al veel makreel en wat geep,een enkele harder.

De jonge ploeg van Westkapelle scoorde prima met een 3e plek achter Santa Ana uit Spanje en de wereldkampioen Robaleiro uit Portugal,Eurovissers korps wist een 7e plek te bemachtigen van de 18 deelnemende korpsen. Een goed begin al met al van de Nederlanders, Morgen de 2e wedstrijd op Comporta beach.

Eerste zeebaarzen zijn eindelijk gearriveerd!

Het heeft even geduurd,maar eindelijk zijn dan de eerste zeebaarzen gevangen. Geen spectaculaire vissen maar toch weer heerlijk om te weten dat het seizoen nu echt gestart is. Zelf kon ik maandagochtend mijn eerste stekel onthaken. Een “klein maar dapper”visje van hooguit 40 cm. Mááárr na 7 sessies mocht het ook wel.

Mocht je geïnteresseerd zijn in de enige echte zeebaarscursus neem dan even contact met me op via info@totalfishing.nl ik heb nog enkele plaatsen open voor de komende 2 weken.

Schar,schar en nog een schar!!
Ons kustwater is momenteel werkelijk vergeven van de schar. Vangsten van 30 stuks of meer vormen echt geen uitzondering momenteel.

Deze kan het pannetje in!

Het gaat over het algemeen niet over super grote vissen maar ook een net maatse schar is een ware delicatesse in de pan. Ook heb ik rond het Europoort gebied al wat vangstmeldingen gehoord over een enkele tong.

Veel mini tong in ons kustwater.

Dus ook die scheefsmoelen zijn onderweg. De aanvoer van tong door de beroepsvisserij is momenteel ongelooflijk. Dagelijks gaan vele tientallen tonnen tong langs de klok. Een goed teken want volgens de biologen barst het momenteel van deze heerlijke vissoort.

Ook de (gul)vangsten rond de wrakken trekken langzaam maar zeker wat aan. Het gaat over het algemeen nog niet om spectaculaire grote vissen maar toch…we hebben er lang genoeg op moeten wachten.

Volgende week neemt mijn vismaatje Arthur de vangstberichten met jullie door.

Stekel ze,Joop.

Hallo Vissers, er is weer volop haring te vangen op de Grevelingen met de MS Theo of de MS Zeemeeuw varend vanuit Den Osse....

...Op mijn visdag georganiseerd door Hengelsport Heerhugowaard vlogen de haringen om mijn oren...

...Gr v Lucky Luc Mom

Hierbij een foto van het haring vissen op de brouwersdam. Het is nog wel zoeken naar haring ze zitten er wel maar nog niet met grote aantallen. Gr. H Yilmaz.

Deze week  voor de eerste keer dit jaar de Voordelta ingetrokken. De vangsten trokken de laatste weken stevig aan. Dus samen met Tony rond 7 uur door de Roompotsluis en we vertrokken naar onze stek. Eerst hadden we een start rond 9 uur gepland, maar na het bekijken van het getijdenboekje, besloten we om vroeger te vertrekken.

Hierdoor zouden we nog een groot deel van de vloed meepikken. Donderdag pieren gaan steken en dit aangevuld met enkele pakjes diepvriestappen was dit het grootste deel van ons aas. Verder hadden we slippers, mesheften, strandgapers en kokkels bij ons. Toen we ankerden,liep er een mooi stroompje. Al snel kregen we beet en de eerste vis die we vingen was een plaat van een bot, man wat hebben die toch een kracht zeg.

Echt een leuke vis om te vangen. Verder kwamen er scharren en een enkele schol uit, al vielen de scharren soms heel klein uit. Omdat het doodtij was viel de stroming op onze stek er snel uit. Daarom verkasten we nog iets dichter tegen de geul aan, hier liep dan nog wel stroming en vingen we dan ook direct weer vis.

Tijdens de kentering zijn we gewoon blijven verder vangen. De kleinere scharren pleegden echter een aanslag op ons aas en dus ging ik op zoek naar een alternatief. Ik koos om nog even een ondieper stekje op te zoeken. Hier vingen we nog mooiere botten en mooiere schollen dan op de eerste stek. Rond de klok van vier was al ons aas op en zijn we terug naar de haven gevaren. Best vangende onderlijn waren gele bezem afhouders met kralen versierde haken. Gr. Nico  http://dekleinebootvisser.blogspot.com/

Gisteren wedstrijd gehad met de Robbyfishers vanuit Blankenberge. Tijdens de voorgaande week waren de gulvangsten uitmuntend, met heel mooie exemplaren er tussendoor. Grootste naar ik hoorde was 92 cm. Wij dus naar de MOW1 op de gul, bijvangst was een enkele schar en bot. De hele dag met stalen afhouders, 32 cm lang en een haak 4/0 beaasd met tappen.

1 gul kon ik vangen en nog enkele botten. Bootwinnaar werd Bram Cole met drie gullen en wat platvis. Rustige dag, veel zon, goede sfeer en enkele mooie vissen. Aan de Scheur werd er heel goed schar gevangen en vanuit Nieuwpoort was een gekkenhuis en werd er volop schol en bot gevangen.  Vanuit Neeltje Jans vangen ze ook mooi schol, bot en iets kleinere schar, vooral de ondiepere stekken leveren mooiere vissen op.

De vangsten trekken lekker aan en eindelijk kunnen we ons hartje ophalen voor onze Belgisch-Nederlandse kust. Gr. Nico.

Grutto - Limosa limosa

De natuur komt langzaam op gang. Zo ook de barbeelvangsten....

...In een mooi riviertje in Duitsland wisten we er vandaag de nodige te vangen...

Met soms mooie "bijvangsten", zoals deze kopvoorn van 53 cm en het respectabele gewicht van 2,5 kg Voor meer info: www.barbeelperikelen.nl Gr.Frank Pulles

Het insectenleven komt weer opgang

Na jaren niet meer gevist te hebben....

...Vanuit mijn nieuwe  tuin een  paar leuke karpers en brasems weten te vangen. Weer helemaal verkocht.

Beste TF, hierbij een van de mooie spiegels van afgelopen week aan de vliegenlat. Op en top vliegvissen! Gr. Edwin Kerssies.

De zwaluw zit al op zijn nest.

Zaterdag met de feeder op pad geweest. De paai van de Brasem is bijna aangebroken....

...Ze zagen er gezond uit vol met paaipukkels maar ze waren lekker los. Met zijn tweetjes maar liefst 34 stuks gevangen. Totaal ongeveer 80/90 kg vis. Dit hadden we nog nooit meegemaakt.

Prachtige natuur.

Afgelopen week de meervallen achterna gezeten op de Limburgse Maas, en er een paar kunnen strikken. Een verslag is te lezen op www.roven.nl vriendelijke groeten Jo Mebis

De Kneu - Carduelis cannabina. Foto Jan Althof.

Terug van een weekje zweden....

...Het was een taaie visserij....

...Een aantal dagen te veel wind gehad om nog te kunnen vissen. Maar toch alsnog een aantal mooie vissen kunnen strikken...

....Groet Kris Broeckx.

Oh no, it`s Springtime​!!!

Ga je in het gesloten seizoen met de vliegenhengel op pad om met een goudkopje wat voorns te vangen: krijg ik 2 aanbeten. De eerste aanbeet was een snoekje die het goudkopje voor in het randje van de bovenlip had zitten……..

...De tweede aanbeet pas per ongeluk weer een snoek, maar die had de goudkop ver achter in de bek zitten en de nylon tip tussen de scherpe tandjes door. Ik heb de vis dan ook maar zo snel mogelijk geschept, zodat niet het nylon door zou snijden langs de scherpe tanden....

...Netjes kunnen onthaken en zo snel mogelijk retour. Raar, maar verder geen voorn, baars of winde kunnen vangen aan mijn nimfje. Groetjes;  Eddy te Mebel.

Deze Belgische heer kon de Comodo Chartr. Belly niet weerstaan en met een lengte 95 cm een mooie vis. Gr.Jan Salden.

Beste Total Fishing, Op 17 april 2013 zijn we met 4 man sterk  alsnog naar Zweden afgereisd maar eigenlijk tegen het advies van onze Zweedse vrienden. Nog nooit heeft er zo laat in het seizoen ijs gelegen en de verwachtingen waren daarom ook niet heel hoog. Naarmate de reis vorderde en bijna alle meren onderweg voorzien waren met een prachtige ijslaag om te schaatsen, kregen we steeds meer het gevoel dat we veel te vroeg waren...

...Het huisje was perfect en na overleg met een plaatselijke visgids hebben we toch nog wat water weten te vinden zonder ijs. Het water had al een temperatuur van 6 graden en de vissen die we hier vingen waren niet talrijk maar het formaat heeft veel goed gemaakt. We vingen 7 vissen boven de 10 kg, zie bijgevoegde foto’s. Met vriendelijke groet,Gosse Heslinga.

Een weekje zeden...

...met een paar mooi damens...

...van onze trip. Met vriendelijke groet, Gosse Heslinga.

Door het extreem koude voorjaar kwamen de vangsten op Lough Derg in Ierland pas laat op gang. Zelfs begin mei werden er nog snoeken gevangen die nog niet afgepaaid waren! Toch zijn er bij visgids Ferdinand Heijerman weer mooie vissen gevangen. Op bovenstaande foto Erwin Laarman met een dikke metersnoek....

...Ook Erwin zijn vismaat Jaap ving een mooie en verschrikkelijk sterke metersnoek....

...De dikste snoek die bij Ferdinand werd gevangen door Mark Holsappel en de snoek was duidelijk nog niet afgepaaid,  hetgeen zeer bijzonder is begin mei!...

...Ferdinand ving zelf deze Ierse vechtersbaas van 110 cm.  Informatie en veel foto’s over snoekvissen op Lough Derg in Ierland staat op www.pike-ireland.net

Hierbij een aantal foto's van een van de mooie vangsten welke wij afgelopen week in het wonderschone Zweden hebben geboekt....

Het was hard werken voor een visje, maar de resultaten mogen er zijn...

...Met een groep van 6 man hebben we inmiddels 24 meter snoeken gevangen, waarvan een 1,20 m kanjer de grootste was...

...De meeste vangsten worden geboekt met Jerk- en Swimbaits. We hebben nog 5 visdagen te gaan, dus nog even lekker genieten. Met vriendelijke groet, Leon Cramer & Evert Oostdam

Deze keer de nominaties voor karper van Edwin en de meerval Jo . Van harte gefeliciteerd!

Shimano Europa stelt een fraaie prijs ter beschikking voor de categorie:

Witvis - Zeevis - Snoek - Snoekbaars - Baars - Karper - Roofblei - Jeugd - Vrouwelijke sportvisser - Vliegvissen en Natuur.

LET OP: Vangstberichtenfoto’s versturen naar Total Fishing

Het kan af en toe wel eens gebeuren dat opgestuurde foto’s voor de Actuele Vangstberichten niet of gedeeltelijk binnenkomen op de redactie van Total Fishing. Om teleurstelling en misverstanden te voorkomen, vragen we u op de volgende dingen te letten:
  • dat een e-mailbericht niet zwaarder is dan ca. 5 Mb,
  • heeft u meerdere afbeeldingen die u wilt insturen, verstuur ze dan per stuk en niet allemaal tegelijk in 1 e-mailbericht.
Zijn uw ingezonden vangstmeldingen dus niet geplaatst en bent u wel in de veronderstelling dat ze bij ons binnengekomen zijn, stuurt u ons s.v.p. een mailtje met alleen tekst!

Heeft u ook een leuke foto van uw eigen vangst? Stuur dan een foto die aan onderstaande eisen voldoet naar: info@totalfishing.nl. Wanneer de kwaliteit goed is wordt hij ook in deze rubriek geplaatst. Formaat minimaal 650 pixels breed, ca. bestand van minimaal 150 kb. Groter mag wel, liever niet kleiner. Zorg dat de foto in ieder geval scherp is en niet te klein van formaat!

Vergeet niet uw naam en de manier waarop u de vis heeft gevangen er bij te zetten. Ook leuk voor de lezers is te weten met welk (kunst)aas u beet heeft gehad. Foto’s van vissen die een anti-reclame voor de sportvisserij betekenen worden niet geplaatst. Negatieve of eventuele schampere opmerkingen over foto’s van lezers in de rubriek Vraag/Aanbod/Discussie worden eveneens niet geplaatst.

Indien u vragen of opmerkingen heeft over de geplaatste foto’s van uzelf of anderen kunt u mailen met de redactie op info@totalfishing.nl U krijgt dan altijd antwoord. Heel veel succes en kijkplezier!

Reglement en voorwaarden!! (Voor het laatst aangepast op 28 augustus 2007). Iedere week kiest de redactie van Total Fishing er een aantal foto's uit die het predicaat “Vis van de Week” krijgen. Dat kunnen die week bij veel inzendingen van zeer hoge kwaliteit, eventueel ook meerdere foto’s zijn. Aan het einde van het seizoen (na 31 maart van ieder nieuw jaar) worden alle “Vis van de Week” foto’s opnieuw in de verschillende categorien gepubliceerd, waaruit dan door de lezers van Total Fishing de mooiste in elke categorie gekozen kan worden.

De winnaars krijgen van Shimano een uitnodiging voor een bezoek aan het Europese hoofdkwartier in Nunspeet en de daarbij behorende prijsuitreiking. Ook krijgen de winnaars een prachtige herinneringsbokaal die door Total Fishing in iedere categorie ter beschikking wordt gesteld.