Actuele vangstberichten tot dinsdag 22 juli 2008

Actuele vangstberichten tot dinsdag 22 juli  2008

De waterhuishouding in Nederland zal zo zachtjesaan weer aardig op peil zijn….Veel regen,wind en soms zelfs herfstachtige temperaturen. Aan het einde van deze week schijnt een langere zomerse periode aan te breken. Voor al die mensen die vakantie hebben of gaan houden zou het een zegen zijn.

Het gaat weer goed met de kikkers in Nederland je komt ze steeds meer tegen en dat weten onze rovers ook want die zijn ook niet vies van zo´n lekker kikkerbilletje.  Groet Marcel

Zout door Arthur van Tienen

Herfst in het land ?

Het lijkt er in ieder geval wel op zeg, wat een regen en wind maar gelukkig zijn de vooruitzichten ruimschoots beter aan het einde van deze week? Nu de vakanties zijn begonnen en er een hoop mensen ondanks het slechte weer naar de kust trekken moeten er toch wel vissers zijn die lekker een paar uurtjes gaan vissen aan het strand en vanaf een van de huurboten op de Noordzee of de Grevelingen/Oosterschelde.

Bootvisserij
Afgelopen week door de wind was de bootvisserij bijna vleugellam op een paar dagen na waar men toch redelijk makreel en gul wist te vangen.
De geankerde visserij op de Noordzee kun je beter vergeten of je moet in de mondingen van de rivieren, of een van de Scheldes gaan vissen, daar is nog wel vis te vangen zoals tong en schol.

Op de Westerschelde is het net zoals in de Waterweg ( waar je niet mag stil liggen met je boot dus bijna onbevisbaar) dat verder landinwaarts een leuk maaltje tong kan worden gevangen.
Op de Oosterschelde zijn de avonden tot een paar uur na zonsondergang het beste, de kleine nachtuurtjes leveren bijna nooit wat op terwijl de zonsopkomst ook weer wat bijtlust teweeg brengt, tong, paling en schol zijn de meest te verwachten vissoorten tijdens deze uurtjes, overdag zal je het op dit mooie water met vis zoals zeebaars, makreel en bot moeten doen. Op de Grevelingen is het de avondvisserij die het doet, wijting is er nog steeds te vinden.

Kantvisserij
Afgelopen weekend stonden er van vrijdag op zaterdag nacht 61 koppels klaar om van vrijdagavond half tien tot zaterdagmorgen vijf uur  de “Nacht van s’ Gravenzande” te gaan vervissen. Tot aan middernacht bleef het redelijk droog maar toen vond Pluvius de vissers en regende het van tijd tot tijd pijpenstelen die tezamen met een dwars over het strand waaiende wind en ware hel was voor de deelnemers en dat in de zomer!

Adrie (links) en Derk Jan Bremmer,winnaars van de nacht van s’Gravenzande

Maar zoals altijd zijn de doorzetters altijd de baas en degene die de wedstrijd uitvisten kregen bij aankomst bij het clubhuis een heerlijk ontbijt voorgeschoteld. De organisatie was perfect, verzorging op ieder vlak door WSV S’Gravenzande en prijzentafel verzorgd door Hengelhuis Maassluis
De vangsten bestonden uit tong, gul, zeebaars, palingen van formaat en wat bot.

Winnaars werden de broers Derk Jan en Adrie Bremmer die in vak E  313cm bij elkaar visten, op de 2e plaats eindigde het koppel Pim Troost en Frits van Duivenbode met 244 cm. vis en op de derde plaats eindigde het koppel Louis van Bommel en Render Jansma die 237 cm. Bij elkaar visten.
Nogmaals hulde voor de organisatie en doe volgend jaar mee, reuze gezellig!

Zeeuwse stranden matig geweest, Westerschelde binnen leuke visserij zoals gezegd op tong en paling, stranden na Vlissingen tot aan Westkapelle veel minder, weinig tong gevangen afgelopen week, hetzelfde geldt voor Domburg en Banjaard, Renesse nog niet lonend, wat paling en overdag wat geep in de trog vlak voor het waterwin gebied.
Slufterstrand goed geweest met die westenwinden veel zeebaars en weinig vuil, Waterweg matig, veel fint aanwezig, in de avonden op de ondiepe stekken redelijk vis, vis hier met de feeder, en dynema, je ziet dan dat de storend aanwezige wolhandkrab aan je aas zit en dan kan je je onderlijn een paar meter indraaien, doe je dit niet dan zijn gegarandeerd je haken van je onderlijn af gebeten!

Zeebaarsvisserij op de Pier van Hoek van Holland op een matig peil, beetje overbevist daar, stranden tot aan Kijkduin zoals gezegd de avonden het beste, opkomend water toch de meeste vis.

Tot volgende week! Arthur

“Dinsdagavond even na het werk gevist van 19.00 tot 21.30 uur. Winschoterdiep in Sappemeer met de feeder tegen de overkant aan. Resultaat: 8 vissen, 8 kilo. Eén brasem van 56 cm. Maar even een plaatje van gemaakt. Groet, Frans Luyckx”

Hallo Totalfishing,
Ondanks de wisselvallige weersomstandigheden wilde ik toch weer eens proberen gericht op grote zeelt te vissen….”

“......In de vroege ochtend en in de late avonduurtjes wist ik een paar mooie vissen te vangen…...”

”.......Allen gevangen aan de Penhengel i.c.m. mais en pieren…..”

“......Wat blijft het toch een supersterke vis. Marcel (Vis)Pomp…”

Roofvis door Piet Driessen

Vangstberichten afgelopen week.
Een kort verslag van het roofvisfront, dit omdat er gewoon veel vissers op vakantie zijn en genieten van de zon die we hier niet hebben. Zouden de roofvissen zich hier wat van aan trekken? Nee hoor die roofvissers die geweest zijn hebben vooral de laatste dagen vooral grote roofvissen gevangen en wel snoeken tot 120 cm en snoekbaarzen tot 1 meter en ook veel meldingen van 70 cm+ roofbleien.

Zeer veel verschil in het kunstaas, en daar bedoel ik mee dat er echt geen pijl op te trekken is. Ook de kleuren zeer veel verschil, al kwam wel de kleur rood wel eens vaker voor en dat dan vooral met dikker boller kunstaas. De grootste vissen werpend en met verticalen afgelopen week.

De temperatuur gaat weer behoorlijk omhoog zijn de verwachtingen, en dus dan gaat het ook vaak met de watertemperatuur hetzelfde. Dus extra aandacht voor de vissen, even snel een foto en terug in hun element. Vooral grote vissen kunnen dan vrij weinig hebben, en we willen ze natuurlijk nog altijd een keer terug vangen dacht ik.
Dus vergeet de zonnebrandolie niet als je er op uit trekt en geniet van alles rondom ons heen, veel succes.

Vissen weer snel terug…..

“We zijn op donderdag op de Waal geweest, bij Zaltbommel. Mijn dochter had deze mooie blankvoorn helemaal alleen gevangen. Verder hadden we geen beet gehad. Groeten van Han van Roosmalen.”

“Beste Redactie van Total Fishing,
 Dinsdagavond heb ik bij het Gelderse plaatsje Veessen aan de prachtige rivier de IJssel gevist.
Ik had mijn Shimano barbel power hengel voorzien van een blokje kaas, en een 100 gram plad lood.
Ondanks het donkere weer met hier en daar een verdwaalde zonnestraal, en een sterke westenwind die het er niet warmer opmaakte, wist ik toch twee leuke baarddragers te vangen, het waren geen kanjers de een was 40 cm en de ander 45 cm maar elke barbeel is voor mij een feest of ze nou klein of groot zijn.
 m.v.g. Dick Vels”

“Hoi visfanaten

Deze krachtpatser van 78cm heb ik op de Waal gevangen met een vaste feedermontage, de korf gevuld met “stinkend” kaasvoer en een blokje oude kaas onder de haak. Missie geslaagd mede dankzij m´n vismaat Gerwin die altijd de rust en het geduld weet te bewaren.
 Groeten van Lodewijk”

“Hoi T.F
 Toen de zon laag aan de horizon stond begonnen de karpers volop te azen ik ving deze avond dan ook 6 karpers en 1 zeelt op het pennetje. Gr Wesley van Toledo

” Beste Vissers,

Vorige week was weer voor het laatst dat ik kon gaan vissen voordat ik een operatie kreeg aan mijn kruisband. Nog snel wat onderlijntjes maken en dan op de viskar naar het meer waar zo genaamd de giganten zwommen. Aangekomen eerst mijn rubberbootje opgepompt om vervolgens mijn lijnen een goede 120 meter uit te kunnen varen.

Nadat ik bekaf terug kwam van het varen kon ik dan eindelijk even rusten op mijn strecher. Maar al snel werd de rust verstoord door een gillende pieper!! Gelukkig zat ik met gevlochten lijn te vissen en kon ik de vis net uit de dodelijk rietbossen en lelies houden. Na een lange dril  was ik uiteindelijk toch de winnaar van de strijd en kwam deze mooie bijna leder uit het water.

WOW wat een knik had deze vis bij zijn rug nog nooit meegemaakt dat het zo erg was maar het zag er om zomaar te zeggen echt heel vet uit!!! Na wat foto’s te hebben gemaakt werd de vis via de onthaakmat weer netjes het water ingezet om hopelijk zijn nog grotere vriendjes te roepen…..”

”....Nadat ik in vreugde mijn vader had gebeld en had verteld over de vis begon ik me te bedenken dat de hengel weer uitgevaren moest worden.. (windtegen en 120 meter ver…..) Uiteindelijk vond ik zelf dat ik wel even rust had verdiend en het kookstelletje ging aan om lekker te kunnen smullen van een warme hap

Ik zat nog maar net en de andere hengel ging al weer af. Na een iets kortere dril kwam deze hele mooie spiegel eruit. Poeh nu waren er 2 hengels uit en kon ik eindelijk gaan eten om vervolgens de lijnen opnieuw te mogen gaan uitvaren! ...”

”......Het bleek uiteindelijk een topdag te zijn vandaag want ik wist deze dag 4 hele mooie karpers te vangen!..”

”......Helaas kan ik nu een week of 4/5 niet vissen en moet ik met mijn been omhoog liggen. Gelukkig heb ik nu wel tijd genoeg gehad om 41 onderlijnen te kunnen maken! (ja je moet iets als je niets kan en mag…)

Groetjes Jeroen Evers

“Edwin Jonkman heeft verschillende contacten….”

” ......Met Engelse karpervissers,....”

”........... Waaronder Steve die een aantal foto’s stuurde van door hen gevangen beren van vissen…”

”Siebe Hiemstra fotograferde dit nest met jonge zwaluwen”

“Hey Totalfishing!,

Ik ben gisteren net terug gekomen van Mexico. Hier hebben mijn vader en ik natuurlijk weer lekker gevist. Vanaf de kust wat kleinere snappers en andere soorten(zeer sterke!) vissen gevangen….”

”.....Ook zijn we nog mee geweest op een biggame boot. Hier hebben we onderandere red snapper, barracuda en zelfs een prachtige queen triggerfish van zeer respectabel formaat gevangen….”

”.......Het is altijd weer genieten in zo’n mooie omgeving.
 Mvg Hugo”

“Wilfred fotografeerde het  fraaie begin van een nieuwe visdag….”

“Hoi Total Fishing,
 Afgelopen weekend met de # 7 vlieghengel en popper op roofblei gevist in de Rijn bij Arnhem. Veel regen, twee keer voor onweer gevlucht en slechts één aanbeet, op vrijdagavond in de schemer. Maar die aanbeet was dan ook wel heel spectaculair; in een plons verdween mijn popper en daarna volgde een run tot ver in de backing…..”

“.....Na een knokpartij van 5 minuten kon ik een roofblei van 68 cm landen. Met schoenen aan de Rijn ingelopen om deze mooie vis snel terug te zetten en vervolgens het hele weekend op achterlijke laarsjes van mijn vriendin gelopen, maar het was het waard!! De popper heb ik zelf gebonden, witte kop ongeschilderd, 2 roodbruine hackle veren en witte haren als staartje, 7 cm.

Met vriendelijke groeten, Arjan de Vries, Hilversum.”

“Deze snelle rakker klapte op een baarsplugje”

“Ha Tf,
 Een geweldige dag aan de rivier leverde naast 13 andere mooie rovers, deze 2 prachtige vissen op, allereerst een roofblei van 78cm, en ....”

”.... Zelfs een Zeeforel van 52,5cm vond m’n Arukushad wel intressant. Midden in Nederland aan de rivier, geweldig!
Groeten, Michiel Wateler”

Prachtige baars gevangen door experrt Ron..”

“Hij is dan wel geen meter maar met zo’n tekening hoeft dat ook niet
 Synco”

“Precies een meter voor Hugo”

“Beste Totalfishing,
 Zaterdag 19-07-2008 onze tweede trolsessie van het seizoen kunnen houden.
 De vangsten waren goed te noemen. In totaal 12 Snoeken in de boot…..”

”......Waaronder deze mooie Snoek . Gevangen aan een Rex Dildo van Nick Kloosterman. Deze mooie combi werd hard genomen door deze puntgave snoek.
Siebe Hiemstra, Bolsward”

“Ondanks het barre weer toch met het gezin een supervacantie gehad in Nederland. ‘s middags met het gezin op pad; ‘s morgens vroeg een paar uurtjes het water op om nieuwe stekken te verkennen. Een aantal mooie snoeken mogen bewonderen, waarvan er vier de metergrens overschreden: 109, 110, 115 en 116 cm. ....”

”..... Twee ervan ving ik op de laatste, zeer natte avond waarop ik het water helemaal voor me alleen had, in een kwartier tijd. Even later meldde zich een derde dikke dame. Woest kopschuddend wist ze vlak voor de boot “freddy” van zich af te schudden. Ik gunde het haar!
Groeten Wilfred uit Nunen”

“Sebastian uit Duitsland  www.jigfanatics.de laat zien dat ook bij onze Oosterburen steeds meer vissers….”

”...Het C & R principe respecteren en op de juiste wijze met hun vis omgaan. Vissen lukt ze in ieder geval..”

”....Uitstekend,  gezien de vangst van deze snoek van 112 cm en snoekbaars van 85 cm van afgelopen weekend”

“Hallo TF,
Van het weekend weer op de rivier geweest met mijn vismaten Peter en Steven, het was echt zoeken want de vissen lagen zeer verspreid,  PeterPeter Westphal ving deze mooie 70er….”

“.....En later Steven Oosterbosch en ik met een stoere dubbel!
Met vriendelijke groet, Ron Mansveld”

“Mark uit Warmond
85 cm  8 pond met een compleet verwoeste staart.Gevangen met een zelfgegoten glow- shad.
 Omgeving Leiden. ”

”...Donderdag was een topdag op de rivier samen met Daan Verbruggen.  We wisten zo rond de 30 vissen te vangen en dan vooral in de ochtend in de middag viel het helemaal stil.
Wat leuke baarzen en wel een hele mooie grote snoekbaars voor Daan. Na een heftige dril in de volle stroming kwam deze moe gestreden kanjer snoekbaars van maar liefst 99cm naar boven…..”

”......
Gevangen op de Gulp Alive Minow Chartreuse. Een leuk filmpje van ons avontuur op de grote rivier is te zien op mijn nieuwste website  www.roofvis.tv  Groeten Fank”

“ Dit jaar de gelegenheid gehad om op een water zonder beroep of noemenswaardige hengeldruk 3 weken lang mijn gang te gaan. Na het nodige experimenteer en uitzoekwerk vielen de puzzelstukjes op hun plaats en hebben we echt giga vangsten kunnen boeken…....”

”........ Met meer dan 40 vissen boven de 70 cm waarvan 4 groter dan 80cm en als grootste een kasteel van 96 cm. Kortom 3 weken in snoekbaarsheaven smile.......”

” Geeft wel weer aan wat er mogelijk is als je een viswater met rust laat….Mvg, Hendrik-Jan Verheij”

“Goedendag,
 Deze snoekbaars is afgelopen vrijdag gevangen door Jerry, tijdens een fantastische visdag.
 Groeten, Peter”

Deze week nominaties voor de zeelt van Marcel, voorn van Han, karper Jeroen, zeeforel Michiel en tenslotte uit de snoekbaarsgalerij de 88 cm vis van Henrik-Jan Verheij en de supervis van Jerry.  Van harte gefeliciteerd!

Shimano Europa stelt een fraaie prijs ter beschikking voor de categorie:

Witvis-Zeevis-Snoek-Snoekbaars-Baars-Karper-Jeugd-Vrouwelijke sportvisser-Vliegvissen

Heeft u ook een leuke foto van uw eigen vangst ? Stuur dan een foto die aan onderstaande eisen voldoet  naar: info@totalfishing.nl. Wanneer de kwaliteit goed is wordt hij ook in deze rubriek geplaatst. Formaat minimaal 650 pixels breed, ca. bestand van minimaal 150 kb. Groter mag wel, liever niet kleiner. Zorg dat de foto in ieder geval scherp is en niet te klein van formaat!

Vergeet niet uw naam en de manier waarop u de vis heeft gevangen er bij te zetten. Ook leuk voor de lezers is te weten met welk (kunst)aas u beet heeft gehad. Foto’s van vissen die een anti-reclame voor de sportvisserij betekenen worden niet geplaatst. Negatieve of eventuele schampere opmerkingen over foto’s van lezers in de rubriek Vraag/Aanbod/Discussie worden eveneens niet geplaatst.

Indien u vragen of opmerkingen heeft over de geplaatste foto’s van uzelf of anderen kunt u mailen met de redactie op info@totalfishing.nl U krijgt dan altijd antwoord.
 Heel veel succes en kijkplezier!

Reglement en voorwaarden!! (Voor het laatst aangepast op 28 augustus 2007)
Iedere week kiest de redactie van Total Fishing er een aantal  foto’s uit die het predicaat “Vis van de Week” krijgen. Dat kunnen die week bij veel inzendingen van zeer hoge kwaliteit, eventueel ook meerdere foto’s zijn.  Aan het einde van het seizoen (na 31 maart van ieder nieuw jaar) worden alle “Vis van de Week” foto’s opnieuw in de verschillende  categorien gepubliceerd, waaruit dan door de lezers van Total Fishing de mooiste in elke categorie gekozen kan worden.

De winnaars krijgen van Shimano een uitnodiging voor een bezoek aan het Europese hoofdkwartier in Nunspeet en de daarbij behorende prijsuitreiking. Ook krijgen de winnaars een prachtige herinneringsbokaal die door Total Fishing in iedere categorie ter beschikking wordt gesteld.
Kijk hier voor de prijsuitreiking van de winnaars van de mooiste foto’s over het seizoen 2006-2007!