Actuele Vangstberichten tot dinsdag 18 mei 2010

... tot dinsdag 18 mei 2010

Eindelijk komt de temperatuur weer een beetje op gang, het is lang veel te koud geweest voor de tijd van het jaar. Het lijkt erop dat de natuur nog zeker een paar weken achter loopt vergeleken met andere jaren. De zeebaars begint langzaam onze kust op te zoeken, maar voor de tong is het nog steeds te koud. Einde deze week gaan de tempraturen snel omhoog en met een heerlijk Pinksterweekend in het vooruitzicht!

De wijs en streng kijkende steenuil, prachtig gefotografeerd door Björn Janssen.

Zout - Door Arthur van Tienen

Strandvisserij

Geep komt er nu duidelijk beter aan te pas, Westkapelle (zeedijk) kun je al aardig geep vangen, Neeltje Jans nog een beetje twijfelachtig, maar toch ook aan de binnenzijde al redelijk geep. Haring wordt er ook al gevangen bij het inlaatsluisje op de Brouwersdam en uiteraard al vanaf de boten op de Grevelingen. Zandstranden van Vlissingen tot aan Westkapelle matigjes, de zeebaars is nog nauwelijks te vangen. Rest wat schar, bot en tong. Nog niet spraakmakend.

Beste Total Fishing. Mijn record kabeljauw van 32 kg gevangen met een shad van prologic op Soroya in Noorwegen. We hebben zoveel kabeljauw gevangen dat we nu nog spierpijn hebben (puur luxe). Groet, Michiel Dral.

Rest van Zeelandse stranden matigjes. Oosterschelde dijken zoals gezegd wachten op de grote aantallen gepen en de zeebaars, nu vanaf de bekende stekken bot. Europoortgebied redelijk, zeebaars komt er duidelijk aan. Vangsten worden al wat beter maar echt snel gaat het niet. De jaarlijkse palingexplosie van een paar weken in de Waterweg blijkt aangebroken, zet ze wel terug! Beschermde vis!

Waterweg vooral bot op de ondiepe stekken. Gul is bijna weg alhoewel ik er nog wel een ving tijdens de  competitiewedstrijd van de Eurovissers afgelopen zaterdagavond. Tong wordt ook al redelijk gevangen in de Waterweg. De fint is helaas nog niet gearriveerd.

Stranden van Hoek van Holland tot aan Kijkduijn matigjes. Na de bottenexplosie van een paar weken terug is het stil aan het front en de vangsten zijn duidelijk teruggelopen, wachten ook hier op de zomervis als zeebaars en tong. Zaterdag a.s. de Hartwedstrijd t.b.v. de Hartstichting, koppelwedstrijd en individueel georganiseerd door de Zeenaald, vissen in de Dintelhaven. Info op
www.zeenaald.nl

Hallo Vissers, na maanden afwezigheid van gewoon te belabberde vangsten, weer eens teruggegaan naar mijn oude vertrouwde noordpier. Vismaat Karel Medenblik en ik waren al vroeg uit de veren omdat het getij om 4.36 in de ochtend viel. Na een uur stilstand, wat meestal slecht is voor de visserij, gaat het getij rond 5.36 weer teruglopen. De ebstroom is altijd al mijn favoriet geweest voor het vissen op platvis, maar we hadden beiden niet verwacht dat het zo goed zou gaan met de visserij.

Natuurlijk verwacht je botten in april en mei, maar dat daar dan ook gewoon hele mooie ‘handscharren’ en af en toe een leuk scholletje tussendoor werd gevangen, was wel verrassend. Het was dan ook weer echt ouderwets genieten geblazen. Temeer omdat de noordenwind, die het normaliter erg koud kan maken op de pier, in de ochtend helemaal wegviel….....

.......lekker in onze truien vissen. De hengels stonden niet stil op het afgaande water en de ene bot na de andere kwam binnen. Vaak twee tegelijk en dan opeens weer twee scharren aan de lijnen, en dan weer een bot en een schol. Te gek gewoon!! Ouderwets kicken op de noordpier. Dat voelde ik in mijn hele gestel!!

Karel en ik keken elkaar aan, maar wisten ook dat dit waarschijnlijk niet de gehele dag door zou duren. De vis aast nu eenmaal op het getij, en zo ook nu dus weer. Toen de stroom eruit ging hebben we weer uren naar stille toppen zitten staren. Dat blijft altijd even vreemd, omdat je weet dat er genoeg vis zit, maar ze eten op dat moment gewoonweg even niet.

We hebben het hoge water afgewacht van 16.55 met goede hoop dat het dan ook nog wat zou wezen. Maar helaas. De vis ging zeker weer bijten, maar de botten en een enkel gulletje en wijting hadden de overhand. Ook werd de zee met een toenemende noordenwind en het vele schuim van afgestorven algen en wier dermate vuil dat Karel en ik hebben besloten tegen het hoge water de handdoek in de ring te gooien. Een heerlijke visdag was weer teneinde.

We hadden allebei zo’n 15 mooie scharren om mee te nemen en van de botten zijn we maar gestopt met tellen. Met een voldaan gevoel gingen we weer richting onze auto’s met onze gedachten al weer bij een volgende vissessie waar we dan weer met frisse moed aan zouden beginnen. Ik wens u goede vangsten als u gaat! Visgroet van lucky Luc Mom.

Bootvangsten

Geankerde visserij is voortreffelijk wat zuiden en midden aangaat. Massa’s scharren en bot zijn er te vangen, ook hier weer, neem er niet teveel mee. Wrakvisserij weer wat beter. Eef Hoek van de Valkery wist afgelopen vrijdag alweer mooie vangsten te melden, nog geen wereldaantallen maar leuke visserij op gul en zeebaars.

Schar en bot zoveel je wilt op de Noordzee!

Zondag a.s. de 2de selectie Boot vanuit de Bergse Diepsluis op de Oosterschelde. Grevelingen overdag wat haring, wanneer het donker wordt komt de wijting, dik vis!! Oosterschelde bij de Zeelandbrug goed schar, de rest bot, en schol en wat klein gespuis als steenbolk, pitvisjes en grondels, tong nog niet echt goed.

Tot volgende week, Arthur

Overige vangstmeldingen:

Beste TF, afgelopen maandag tijdens een meerdaagse tocht met de Dageraad vanuit Lauwersoog een kabeljauw van 94 cm. op de Noordzee gevangen. Met vriendelijke groet, Henk Boeijing.

Beste Total Fishing. Vorige donderdag samen met m’n pa op zee geweest en voor de eerste keer op zeebaars gaan vissen. Na een tijdje werpen met de pilker dit mooie exemplaar naar boven kunnen halen. Groet, Jens Van Beek.

Door de lage dagtemperaturen stijgt de zeewatertemperatuur maar langzaam. Zodra de zeewatertemperatuur zo rond de 12 graden komt te liggen worden onze gestekelde vrienden wat actiever waardoor onze vangkansen zondermeer worden vergroot! Het is momenteel dan ook een taaie visserij, maar langzamerhand ‘druppelen’ de eerste zeebaarzen toch binnen.

Zelf heb ik na de nodige uren smijten nog steeds geen aanbeet gehad, maar de aanhouder wint nietwaar!? Zowel op de Oosterschelde als de pier van Hoek van Holland wordt zo nu en dan een zeebaars gevangen. Beste kunstaas is een witte twister of de paars/witte uitvoering van de Curltail. Maar er is zeker hoop, want de temperatuur loopt volgens diverse weerberichten de komende dagen op tot ruim 20 graden!! Dus wie weet vangen we onze eerste Pinksterbaars! Groet, Joop Folkers.

Vrijdag 14 mei zijn we met de Joint Venture vanuit Stellendam op zoek gegaan naar Baars en Gul. Na een afwezigheid van 9 maand wist Bennie zijn schip weer direct juist te ankeren. Bij het aanzetten van het tij werden snel mooie baarzen en gullen gevangen. Patrice, m’n vismaatje die pas vorig jaar gestart is met vissen en  helemaal besmet is,......

.......wist een mooie kabeljauw te vangen van 95 cm en zo’n 8,7kg zwaar. Dit was zijn eerste kennismaking met deze visserij, maar dankzij de tips van de schipper heeft hij er weer een fantastische les en z’n eerste baarservaring erbij. Bennie: nog veel succes met de zaak en de boot en bedankt voor de fantastische dag. Mike Ooms - St Croix
www.robbyfisch.be

Beste TF, van het weekend na twee eerdere, vruchteloze pogingen was het eindelijk raak. De eerste zeebaars van 2010! En gelijk ook een hele mooie. Laten we hopen dat het nu eindelijk een beetje gaat beginnen. Groeten, Chris Bogers.

De eerste meivliegen vanmiddag weer van het water zien komen hier in de buurt. Groet, Jelle.

Beste TF, vandaag voor de eerste keer met mijn neefje naar de Maas geweest en kijk eens wat een joekel aan de hengel van Camiel ging hangen! Groet, Egon Doijen.

Mooie zeelt uit de polder, kort uit de kant gevangen op een vlok op14/100 lijn. Een mooie vis die weer rustig in de polder zwemt. John van den Heuvel.

Hallo TF, de eerste karpers laten zich zien. Gr. Wesley van Toledo.

Beste Total Fishing, Op Hemelvaartsdag nog even een paar uurtjes de polder in met de pen wat resulteerde in deze super graskarper van 103 cm, gevangen aan 4 korreltjes maïs op een hairtje. Paul, bedankt voor het maken van de foto’s. Gr. Edwin Klepke.

Deze elzenvlieg was het haasje en maakte plots deel uit van het menu van de spin. Groet, Jelle.

Beste Total Fishing. Bij deze een aantal foto’s van een vistripje in Denemarken…..

......We hebben leuke forellen gevangen…..

......met als klapper op de vuurpijl een monster van 82 centimeter! Groetjes, Simon Torenbeek.

Ook deze kluut werd door Björn Janssen vastgelegd.

Na een weekje Karlskrona ging ik vandaag een beetje varen op een lokaal watertje. Tot ik op een gegeven moment dit tegen kwam. Zonde, maar deze vis zijn ogen waren groter dan zijn mond. Hopelijk neemt de volgende mijn plug. Gr. Kris.

Vissen was wisselvalig maar elke dag haakten we wel steelhead. We hebben een hele grote, verse steelhead verspeeld, maar dat hoort er nu eenmaal bij. De laatste gasten zijn net vertrokken en nu gaan we ons voorbereiden voor Rusland en het zomerseizoen…....

......Het voorjaars-steelheaden is nu afgesloten, maar we vangen nog steeds steelhead. Op 30 mei a.s. zijn we tevens aanwezig op de fly fair! Dus iedereen is van harte welkom en kom gezellig langs op de stand van
Skeena River Lodge! Je kan van alles vragen wat over zowel atlantische als pacifische zalm en steelhead. De kings zijn nu ook aan het optrekken. Het is wat vroeg in het seizoen, maar ze zijn er wel! Groet, Jeroen Wohe.

Foto: Simon Torenbeek.

De laatste trip richting de Zweedse scherentuin was weer anders dan anders. Geen makkelijke visserij. Kwestie van veel worpen maken en de visserij aan te passen. Het is fantastisch midden in die natuurpracht te mogen vissen en ondermeer vechtende meeuwen met een arend te mogen aanschouwen.

Een turende visarend te spotten boven de rietstoppels, die net als wij, op zoek is naar ondiep liggende snoek. De vangst van een goudoranje snoek met tekening tot op de onderbuik. Hij blijft verbazen die Scherentuin. Gr. Hans Wynant.

Overal weer een hoop gefriemel van kleine actievelingen. Groet, Jelle.

Beste T.F-lezers, afgelopen week met veel moed en hoge verwachtingen het prachtige noorden opgezocht. Allereerst bij aankomst een praatje gemaakt met de plaatselijke visgids, die ons meteen wist te vertellen dat het er niet zo best uit zag de komende week…...

.......de snoeken waren voor onze aankomst al begonnen met het paaien en ineens weer verstoord door de plotselinge temperatuursdalingen. Meteen lagen onze verwachtingen al een stuk lager! Doch, de tweede vis die ik ving tussen de rietkantjes was één van de betere, meteen een goede start. De dagen die volgden waren niet zo best, mede door het wispelturige weer, de ene dag windstil…..

......het constant veranderen van de windrichting en luchtdruk maakten het er niet gemakkelijker op. Deze volger wist Stephanie toch te verleiden door haar schadje efjes op de bodem te laten rusten, en zag zo hoe deze snoek de maaltijd naar binnen schrokte, adembenemend! Elke potentiële stek werd grondig uitgekamd en af en toe konden we ze ook van dichtbij bewonderen! Het was zeker en vast een…..

.......taaie week met een gemiddelde van 6-7 vissen per dag. Toch hebben we heerlijk genoten van de prachtige natuur! Wij wensen Yvo en compagnon alvast betere tijden toe, ginds in het mooie zweden. Gr. Mario en Sephanie.

Shane met een 7kg plus vis en…..

....Tuomas Hutri had ook suces met de Savage Gear Freestyler jerkend binnen gevist….

......Ook Stefan Jensen deed mee in de meterplus vissen. Gr. Mads Grossel - Savege Gear.

Hildo en zijn zoon Tom waren afgelopen week voor de derde keer samen op visvakantie bij visgids Ferdinand Heijerman in Ierland. Zij visten met Ferdinand op snoek op het machtige Lough Derg, waar ook de Predatortour wordt gehouden. Zij vingen goed. Zo hadden zij onder andere een “double strike”: allebei tegelijk een mooie snoek…..

.....Hildo ving verder ondermeer 3 metersnoeken waarvan deze van 109 cm er één was…..

......Ook Tom stond op 11-jarige leeftijd zijn mannetje en ving diverse, knappe snoeken. Deze probeerde wild springend de Spro Swimbait eruit te schudden…...

.....Maar Tom hield de lijn goed strak en verspeelde de dikke snoek niet…..

Ook Ferdinand deed mee en bracht o.a. deze puntgave snoek van 112 cm aan boord. Meer informatie over een visvakantie bij Ferdinand op het mooie Lough Derg vind je op
www.pike-ireland.net

Deze week de nominaties voor de zeebaars van Chris, de zeelt van Johan en de graskarper van Edwin. Van harte gefeliciteerd!

Shimano Europa stelt een fraaie prijs ter beschikking voor de categorie:

Witvis-Zeevis-Snoek-Snoekbaars-Baars-Karper-Jeugd-Vrouwelijke sportvisser-Vliegvissen.

Heeft u ook een leuke foto van uw eigen vangst? Stuur dan een foto die aan onderstaande eisen voldoet  naar:
info@totalfishing.nl. Wanneer de kwaliteit goed is wordt hij ook in deze rubriek geplaatst. Formaat minimaal 650 pixels breed, ca. bestand van minimaal 150 kb. Groter mag wel, liever niet kleiner. Zorg dat de foto in ieder geval scherp is en niet te klein van formaat!

Vergeet niet uw naam en de manier waarop u de vis heeft gevangen er bij te zetten. Ook leuk voor de lezers is te weten met welk (kunst)aas u beet heeft gehad. Foto’s van vissen die een anti-reclame voor de sportvisserij betekenen worden niet geplaatst. Negatieve of eventuele schampere opmerkingen over foto’s van lezers in de rubriek Vraag/Aanbod/Discussie worden eveneens niet geplaatst.

Indien u vragen of opmerkingen heeft over de geplaatste foto’s van uzelf of anderen kunt u mailen met de redactie op info@totalfishing.nl U krijgt dan altijd antwoord.
Heel veel succes en kijkplezier!

Reglement en voorwaarden!! (Voor het laatst aangepast op 28 augustus 2007)
Iedere week kiest de redactie van Total Fishing er een aantal  foto’s uit die het predicaat “Vis van de Week” krijgen. Dat kunnen die week bij veel inzendingen van zeer hoge kwaliteit, eventueel ook meerdere foto’s zijn.  Aan het einde van het seizoen (na 31 maart van ieder nieuw jaar) worden alle “Vis van de Week” foto’s opnieuw in de verschillende  categorien gepubliceerd, waaruit dan door de lezers van Total Fishing de mooiste in elke categorie gekozen kan worden.

De winnaars krijgen van Shimano een uitnodiging voor een bezoek aan het Europese hoofdkwartier in Nunspeet en de daarbij behorende prijsuitreiking. Ook krijgen de winnaars een prachtige herinneringsbokaal die door Total Fishing in iedere categorie ter beschikking wordt gesteld

Kijk hier voor de prijsuitreiking van de winnaars van de mooiste foto’s over het seizoen 2006-2007

Finalisten, Visfoto van het jaar 2005-2006 Finalisten, Visfoto van het jaar 2004-2005