Actuele Vangstberichten tot dinsdag 18 januari 2011

... tot dinsdag 18 januari 2011

De sneeuw is weer weg en ook het ijs is praktisch overal verdwenen. Het was een week die grotendeels in het teken stond van het (extreem) hoge water. Indrukwekkend om te zien, maar niet gunstig voor de visserij. Het is dan ook te hopen dat de waterstand aankomende week weer stevig zal zakken

De groene band om zijn nek trok met name mijn aandacht en ik vroeg me af of iemand weet of deze gans een soort van ‘geringd’ is? Groet, Jelle.

Hallo zoutwaterkanjers!

Kantvisberichten
Eerst moet er even iets van mij hart. Ik werd afgelopen week door diverse mensen gemaild dat mijn vangstberichten aangaande het Calandkanaal en de Amazonehaven niet helemaal in lijn lagen met wat er op dat moment werd gevangen. Klopt als een bus als je het over de zaterdag en zondag hebt!

Ik was toen in de organisatie van het Grevelingen Tournament en kon ook niet alle up-to-date informatie bijhouden. Ik ben ook afhankelijk van mijn informanten en in zo’n druk weekend moet je afgaan op wat er die afgelopen week werd gevangen en dat was gewoon goed.

Ook de afgelopen week waren de vangsten top in het Calandkanaal, het Beerkanaal en de Stenen Glooiing. Schar, bot, steenbolk, kleine gul en wijting vormden de hoofdmoot, prima visserij dus. Waterweg wisselend, op sommige diepe stekken zijn grove gullen gevangen tot 10 pond, toch hele beste gullen!

Stranden Hoek van Holland tot aan Kijkdijn ook best wel goed. Dikke bot, wat gul, wijting en af en toe een maaltje schar. Zondag a.s. houden we van de Eurovissers hier onze eerste competitiewedstrijd. Ik kijk er al naar uit.

Zeeuwse stranden ongewijzigd. Schar op de diepe stekken tussen Vlissingen en Westkapelle af en toe nog wat wijting en bot. Pieren Scheveningen en IJmuiden schar, wat gulletjes, bot en wijting.

Kleine opdracht voor jullie: wat is de naam van de afgebeelde vis? Antwoorden met naam en adres naar atienen@chello.nl en onder de goede oplossingen verloten we een rol met tapse voorslagen van Trabucco.

Onbekende vis?

Bootvisserij
Geankerde visserij voor de kust prima, hoofdzakelijk schar en bot. Grevelingen slecht tot matig. Hopelijk krabbelt het weer gauw op. Oosterschelde matigjes, bot, schar en steenbolk. Wrakvisserij weer wat aantrekkend voor de kleine, snelle schepen. Zo bracht de Valkery van Eef Hoek mooie gullen aan de kant afgelopen dagen.

Tot volgende week, Arthur

Veel vissers zijn weer op pad geweest op de roofvissen, en het was toch weer moeizaam op veel plaatsen.

Snoek: In polders veel meldingen van dode vissen, en dan vooral karpers die werden gevonden. Een langere periode met ijs en daarop veel sneeuw en ondiep wate,r levert al jaren deze plaatjes op natuurlijk. Er werden toch overal wel wat snoeken gevangen, maar echt geen grote aantallen. Doodaas en shads waren de beste vangers op de snoek.

Snoekbaars:
Ook hier meldingen, maar ook vaak niet de grote aantallen. Zijn altijd uitzonderingen natuurlijk, maar die waren vaak op diep water te vermelden. Ook hier shads en doodaas vaak het aas wat de meeste vissen opleverde. Opvallend dat in diverse polders ook wat meer snoekbaars werd gevangen.

Baars: Hier en daar in de havens beginnen ze al terug te komen, maar ook vaak nog geen aantallen, echter er zaten wel weer enkele mooie vissen tussen. Doodaas tot een cm of 10 toppers op de baarzen.

Even kijken wat het weer gaat doen en of het inderdaad wat kouder gaat worden. Vissen moeten nu zeker weer gaan eten om het paaiproces in te zetten, dus lekker blijven gaan op de rovers en dan zien we volgende week weer hoe het is vergaan. Veel succes en vis nu eens vaak heel langzaam.

Veel polders bezaaid met dode vissen.

De pet die van het hoofd afwaaide werd weer vakkundig gevangen met een shad, dus die hebben we weer terug!

Veel succes aankomende week, Piet.

Ondanks het hoge water in Nederland en op sommige plaatsen in België, zijn we er afgelopen zondag toch weer op uitgetrokken. Het was een gok om helemaal naar de Ardennen te rijden, maar we wisten als we dan ook een aanbeet zouden krijgen in het kolkende water, dat die ons lang zou heugen. En kolken deden de Ardense riviertjes… Het waren brede rivieren geworden met meer dan twee meter water extra en een flinke stroming.

Rik Lemmens.

Leon Haenen.

Het weer was ons gunstig gestemd met 13°C en ook de watertemperatuur steeg tot boven de 5°C. Het pakte erg goed uit voor ons met maar liefst 14 barbelen, waarvan er ook nog 6 boven de 60 cm waren met als topper 67 cm. Een ongekend record in centimeters voor Leon in de afgelopen 30 jaar. Alle drils waren erg spectaculair en met zijn allen genoten we van elkaars vangsten.

Tim Jansen met zijn mooie record vis van 67 cm.

Harold Zeebregts met een van de 14 barbelen die boven water kwamen.

Groeten en tot volgende week, Frans

Beste TF, hierbij een berichtje uit Australië. Het is hier zomer en de vangsten zijn fantastisch goed. Vele Giant Trevallies tot 140cm trekken de haven van Magnetic Island binnen. Ik heb enkele vissen tot 60cm weten te vangen.

Maar de mooiste vangst was toch wel deze 70cm lange Queenfish op 4lb lijn en een Daiwa Certate in de 1003-maat. De slip van het molentje gierde het uit! De vertrouwde LuckyCraft Sammy 85 deed het ‘m weer. Groeten uit Magnetic Island - Australie, Sebastian van Koningshoven.

Even een fotootje tegen alle winterdepressies. Tijdens de vakantie in Cancun (Mexico) een dagje (16 december) gaan trollen met doodaas. Aan het einde van de dag hadden we 21 barracudas variërend van 50 cm tot ongeveer een meter. Toch wel andere koek dan trollen op snoek grin Met vriendelijke groet, Sander.

De trailerhellingen waren niet te bereiken aan de Maas.

4 Barbelen gevangen, waarvan deze 61-er de grootste was!
Groeten, Jos Raaijmakers.

Kort bij de rietkragen geen vis te bekennen. We zagen wel veel vissen tussen de 16 en 20 meter op de dieptemeter, maar daar hebben we gewoon niet gevist. Volgende keer beter. Groet, Piet Driessen.

Beste TF, begin afgelopen week ben ik richting het grote water gegaan met de bellyboat. Een mooi zonnig dagje leende zich uitstekend voor de visserij op de ondieptes daar het water er sneller opwarmt. ’s Ochtends was het nog niet veel, maar de middag was niet te geloven. Uiteindelijk ving ik twee kleine snoekjes en zes 40+ baarzen, waarvan één volle vijftiger! Al met al een topdag dus! Groeten, Thijs de Groote.

Na het bericht dat ik ontving van medevisser Richard over de dode meervallen Roven.nl in de polder, ben ik zelf polshoogte gaan nemen. Ik liep op een willekeurige plek naar de poldersloot toe en zag direct twee dode meervallen liggen!...

... Een stuk verderop lagen er nog twee… waarvan één tegen de 1,5 meter. De oorzaak van hun dood is mij onbekend. Ik vermoed zuurstofgebrek door het ijs van de afgelopen tijd of van eventueel rioolwater door de hoge waterstand…

... De opmars van de meerval lijkt niet te stoppen. Dat het maar snel warmer weer mag worden. Groet, Bas van Nuland - Roven.nl

De kilometerslange omheining van de ondergelopen weilanden wordt overal met drijfvuil behangen.

Hallo Total Fishing, vlak voor het hoge water nog met twee vismaten de rivier opgeweest. Spijkerharde aanbeten van prachtige snoekbaarzen….

....Het waren geen giganten, maar verticalen op relatief ondiep water kan wel erg explosief zijn. Een erg mooie visserij hebben we in de ochtend gehad….

...Toen de wolken eenmaal verdwenen, liepen de aanbeten helaas ook terug. Desalniettemin hebben we een schitterende dag op de rivier gehad. Mocht je geïnteresseerd zijn in het complete verhaal met alle foto’s, dan kun je een kijkje nemen op http://www.predatorteam.nl/. Veel succes met jullie site! Vriendelijke groet, Jorik van der Hoeven.

Zondag met veel wind er weer maar eens op uitgetrokken met vismaten Mark en Davy en weer een paar mooie vissen kunnen vangen…

... Onze St. Croix hengels deden goed hun werk om al de harde klappen op te vangen. De vissen zaten een stuk ondieper dan vorige week…

...We hebben ze tussen de 6 en 7 meter gevangen. Groeten, Sven.

Mark met een mooie vis van 76cm.

Afgelopen zondag een prima dagje gehad vanuit de boot op ondiep water. Met in totaal 12 snoeken een prachtige snoekbaars en nog een flink aantal gemiste aanbeten, hadden we meer dan genoeg actie. Alle vissen zijn gevangen op felgekleurd, groot kunstaas. Groet, Wouter.

Hans pakte in de polder nog een mooie snoekbaars.

Zondag deze 76-er gevangen op een diepte van 2 meter met een klein (5cm) shadje. Groet, Johan.

Hallo Total Fishing, een prachtige metersnoekbaars!!! (101cm). Groeten, Eric Peters.

Vrij kort tegen de dijk een behoorlijk harde stroming.

Ik heb nog een uurtje kunnen vissen dit weekend, en heb dit mooie snoekje nog weten te vangen. Altijd nog wel even leuk als je toch nog even kan vissen en ook nog wat mag vangen.En zoals de kenners al wel gezien hebben toch weer een titchy darter die deze snoek wist te verleiden. Groet, Mark van Laarhoven.

Zaterdag nog eens richting polders geweest…

...De vis was niet los, maar toch een leuke visdag beleefd. Groet, Frank Mylle.

Hallo beste TF, ik besloot een dagje te gaan snoekvissen rondom mijn huis. Als aas koos ik voor de spro wob shad (de kleinste maat met een kopje van 14 gram en een hulpdreg). Dat bleek een goede keus te zijn; meteen een snoekje 50 cm.

Op de volgende stek sloeg ik een snoek mis maar ja, jammer. Later ving ik een snoekje van 55 cm. en op de volgende vijver wist ik een snoek van 85 cm te landen op de spro wob shad, rustig werpend gevist. Ik wens iedereen een visrijk 2011 toe!!! Groet, Levin.

De eerste van 2011! Joeri Salawan Bessie.

Eindelijk “ijsvrij” en gelijk een 107 cm op een SHADCLONE. Een goed begin dus!! Groet, HM.

Zondag was ie er eindelijk weer! ‘t Is al weer eventjes geleden dat we van een heerlijk winters zonnetje hebben kunnen genieten! Heerlijk!

Na de lange vorstperiode kon ik de snoeken weer goed vinden. Ze waren massaal naar de kleinere zijsloten getrokken om zich daar vol te eten. In deze sloten zagen we vooral scholen kleine voorntjes zwemmen en kleine spinners deden het dan ook het beste…

....Het was echt een gekkenhuis met veel aanbeten, volgers en missers. Na een paar uur vissen had ik 13 snoeken, terwijl mijn vismaat op hetzelfde water met groter kunstaas helemaal niets ving. Er zaten best aardige snoeken tussen. Groet, Klaas Hoogduin.

Beste vrienden en vriendinnen van Total Fishing, afgelopen zondag met mijn zoon Kaj, vlakbij Blauwe stad in Groningen, 2 uurtjes wezen snoeken met kunstaas. Zie hier mijn recordsnoek van 105 cm. Was een behoorlijk gevecht omdat ik met een klein shadje en winckle picker met dunne lijn uitgerukt was en natuurlijk de ijsvorming. Groetjes en vangze, Rob en Kaj de Valk, Groningen.

Zondag was het heerlijk uit te houden langs de waterkant!

Mooie wintersnoek voor Bert. Groet, Team Deconinck.

1,17 Meter gaf het meetlint aan, en wat een grote harszes! Daar past wel een voetbal in! En dito buik. Een paar uur eerder ving ik ook al een zware snoekbaars van tachtig centimeter. Groet, Maarten.

De kinderen die in de buurt een boomhut aan het bouwen waren hoorden de vis in de oppervlakte kletsen en waren er als de kippen bij. Ze vonden het wel stoer om even mee op de foto te gaan natuurlijk….

...Ook het zien wegzwemmen van de snoek vonden ze prachtig om te zien. Een spontaan stukje hengelsportpromotie aan de waterkant… Groeten van Wilfred van Nunen.

Deze week de nominaties voor de baars van Thijs en de snoekbaarzen van Mark en Eric, en de snoeken van Maarten en Wilfred. Van harte gefeliciteerd!

Shimano Europa stelt een fraaie prijs ter beschikking voor de categorie:

Witvis-Zeevis-Snoek-Snoekbaars-Baars-Karper-Jeugd-Vrouwelijke sportvisser-Vliegvissen.

Heeft u ook een leuke foto van uw eigen vangst? Stuur dan een foto die aan onderstaande eisen voldoet  naar:
info@totalfishing.nl. Wanneer de kwaliteit goed is wordt hij ook in deze rubriek geplaatst. Formaat minimaal 650 pixels breed, ca. bestand van minimaal 150 kb. Groter mag wel, liever niet kleiner. Zorg dat de foto in ieder geval scherp is en niet te klein van formaat!

Vergeet niet uw naam en de manier waarop u de vis heeft gevangen er bij te zetten. Ook leuk voor de lezers is te weten met welk (kunst)aas u beet heeft gehad. Foto’s van vissen die een anti-reclame voor de sportvisserij betekenen worden niet geplaatst. Negatieve of eventuele schampere opmerkingen over foto’s van lezers in de rubriek Vraag/Aanbod/Discussie worden eveneens niet geplaatst.

Indien u vragen of opmerkingen heeft over de geplaatste foto’s van uzelf of anderen kunt u mailen met de redactie op info@totalfishing.nl U krijgt dan altijd antwoord.
Heel veel succes en kijkplezier!

Reglement en voorwaarden!! (Voor het laatst aangepast op 28 augustus 2007)
Iedere week kiest de redactie van Total Fishing er een aantal  foto’s uit die het predicaat “Vis van de Week” krijgen. Dat kunnen die week bij veel inzendingen van zeer hoge kwaliteit, eventueel ook meerdere foto’s zijn.  Aan het einde van het seizoen (na 31 maart van ieder nieuw jaar) worden alle “Vis van de Week” foto’s opnieuw in de verschillende  categorien gepubliceerd, waaruit dan door de lezers van Total Fishing de mooiste in elke categorie gekozen kan worden.

De winnaars krijgen van Shimano een uitnodiging voor een bezoek aan het Europese hoofdkwartier in Nunspeet en de daarbij behorende prijsuitreiking. Ook krijgen de winnaars een prachtige herinneringsbokaal die door Total Fishing in iedere categorie ter beschikking wordt gesteld

Kijk hier voor de prijsuitreiking van de winnaars van de mooiste foto’s over het seizoen 2006-2007