5-Daagse van Cobh (1)

door Henk Simonsz

Vorig jaar had ik samen met Berend Masselink al een pilot/vistrip naar Ierland gemaakt. Bewapend met alleen een reishengeltje en een doosje kunstaas maakten we een geweldige trip per motorfiets door Ierland en beleefden we prachtige vismomenten.

De bedoeling was om wat nieuwe plannen te maken om naar Ierland terug te keren. Zoals zo vaak kwam er op het goede moment een voorstel dat me bijzonder aansprak om eens uit te proberen. Op de Visma van vorig jaar kwam de hoofdredacteur van Dé Roofvis, Peter Dohmen, naar me toe en vroeg of ik even mee wilde lopen. Hij nam me mee naar een zithoek waar Bert Goeree van Tightlines zat en een man die mij werd voor gesteld als Kevin en uit Ierland kwam.

Het fraaie en gezellige Bella Vistahotel in Cobh.

Kevin bleek de eigenaar te zijn van het Ierse Bella Vista hotel in Cobh en had daar een kleine vloot aan hoogwaardige visboten liggen die zijn gasten konden gebruiken. Bert van Tightlines regelde visreizen naar dit gebied waarbij vooral de nadruk lag op het vissen op zeebaars.

Peter kwam met een voorstel die deze heren gezamenlijk hadden uitgebroed en mij uitdagend in de oren klonk. Zij vroegen of ik in het zuiden van Ierland in de omgeving van Cobh  met mijn “zoetwaterspul” en zoetwatertechnieken achter de zoutwaterrovers aan wilden gaan om te kijken wat de effecten daarvan zouden zijn. Je hebt daar prachtige kilometerslange baaien waar je bij wat ruiger weer mooi in de luwte kunt vissen.

Geweldig goede en veilige boten, geknipt voor dit werk waarmee je kunt vissen in een historische omgeving.

Kevin zou daar niet alleen fungeren als gastheer, maar ook als gids en gezien de uitstraling van hem, de vriendelijkheid en het vakmanschap van Bert, alsmede het feit dat Peter Dohmen met dit verhaal naar buiten kwam, gaf mij voldoende vertrouwen om gelijk ja te zeggen. Ik krijg genoeg van dit soort zaken aangeboden, maar meestal kan me dit weinig boeien en trek ik  er liever zelf opuit met een goede vismaat, maar dit leek me echt hartstikke leuk.

De beste en mooiste tijd voor zeebaars zou in augustus zijn, dus focuste ik me eerst daar maar op en spraken we af dat ik midden augustus daar naartoe zou gaan met het vliegtuig en inclusief reis daar samen met een vismaat in totaal 5 dagen zou blijven. Mijn enige voorwaarde was dat ik wel met een gerenommeerde maatschappij kon vliegen. Maar dat zat wel goed, want we zouden reizen met de nationale vliegmaatschappij van Ierland, Aer Lingus.

Mooie, lange baaien van soms wel kilometers lang.

Voordat we het wisten was het 19 augustus en gingen we op weg naar Schiphol waar we ‘s morgens om half 10 zouden vertrekken. We moesten om half 8 op Schiphol zijn, dus mooi voor alle files konden we de auto op het terrein van langparkeerders neerzetten, in de gereedstaande bus stappen en 5 minuten later stonden we al in de vertrekhal.

We hadden toestemming voor 1 koffer per persoon met een gewicht van maximaal 20 kg en samen 1 hengelkoker waar ook maximaal 20 kg in mocht. We hadden 2 hengels de man meegenomen en die wogen samen nog geen kilo, dus eeuwig zonde om de koker niet te gebruiken voor andere zaken.

Het vliegtuig dat ons binnen anderhalf uur naar Cork zou brengen, staat al klaar.

Alle zware dingen haalden we uit de visdozen waaronder alle loodkoppen die we ruimschoots hadden ingeslagen. Shadjes en pluggen zoveel mogelijk in de normale koffer. Al het zware spul zat onderin de hengelkoker die ik had afgeschermd met een handdoek waarop de hengels konden rusten. Het was wel even wennen om met deze hengelkoker te lopen, maar na de draaggordel goed afgesteld te hebben, wisten we niet beter.

Na een half uurtje gingen we rustig richting vliegtuig waar we na het passeren van de scanapparatuur onze stoel konden opzoeken. Daarna ging alles lekker vlot en voordat we het wisten zaten we in de lucht voor een rechtstreeks vlucht naar Cork. Het vliegen verliep vlekkeloos en na de landing konden we voet zetten op Ierse bodem. Een lekker vrij en zorgeloos gevoel gaf dat.

Ik was blij dat ik mijn rod-case op de lopende band voorbij zag komen…

Even wachten bij de bagageband en al snel konden we onze koffers en hengelkoker weer in de armen sluiten. Daar was ik wel blij om, want ik kneep hem wel een beetje omdat ik ooit in Canada mee had gemaakt dat m’n koffer er niet bij zat en in het vliegtuig was blijven staan. Maar hier ging alles van een leien dakje. Nog even door de douane en we werden in de ontvangsthal gelijk benaderd door iemand van het hotel die vertelde dat de auto stond te wachten en er onze spullen in konden laden. Al snel reden we mee in de verkeersstroom richting Cobh waar we binnen een half uurtje aankwamen en hartelijk werden ontvangen door Kevin.

De haven waar de boten vaarklaar liggen voor de sportvissers.

Vlug de koffers naar onze kamers brengen, hengelkoker leegschudden en zo gauw mogelijk de hengelspullen in orde maken. We konden niet wachten het water op te gaan en door het tijdsverschil van een uur konden we tegen een uur of één plaatselijke tijd al richting water. Ongelofelijk, zo sta je nog op Schiphol te dagdromen over sterke Ierse vissen en een paar uur later loop je al over de steiger van de jachthaven naar onze klaarliggende boot.

Een schitterende Warrior voorzien van een 100 pk viertaktmotor was helemaal voor ons alleen en dat is niet verkeerd om daarmee het water op te gaan. Verder was ook de veiligheid en technische apparatuur super voor elkaar, zoals goede fishfinder en GPS-apparatuur van Lowrance, zwemvesten, brandblussers etc. Kortom, aan alles was gedacht.

Kevin is bezig onze boot klaar te maken voor de eerste vistrip.

Samen met Kevin maakten we het zeil los en brachten onze hengelsportmaterialen aan boord. We zouden starten vanuit de baai die een kilometer of 5 a 6 langs is en waardoor je er altijd goed kunt vissen, zelfs bij harde wind. Er is ook in die kilometerslange baai die voor Cobh langs loopt van alles te vangen, inclusief mooie zeebaarzen.

Nou hadden we eigenlijk niet echt veel ervaring in het vangen van de populaire zeevissoorten dus was het voor ons een leuke uitdaging om met de zoetwatertechnieken aan de slag te gaan. Een goed gepresenteerde shad of soepel geviste plug zou toch ook wel indruk maken op de rovers uit het zoute leek ons?

Altijd verstandig om gebruik te maken van de locale beschikbare kennis.

We zouden het al snel weten, want wat we de volgende dagen meemaakten aan geweldig leuke momenten van puur visplezier was onbeschrijfelijk. Vooral toen we de laatste 2 dagen ook nog eens heerlijke zomerse temperaturen over ons heen kregen, waanden we ons regelmatig in een visparadijs.

Allereerst wilden we graag weten hoe onze visgronden er uitzagen zodat we een beetje een beeld hadden van wat we konden verwachten. Kevin liet ons in alle rust wat mooie stekken zien en goede taluds waar je normaal gesproken goed vis kon verwachten. De langgerekte baai zag er zeer interessant uit met dikke harders rond de boten in de haven waarin we gingen vissen.

De eerste zeebaars was al snel binnen en kon niet van een naar de oever geworpen plug afblijven. Deze vis werd gewoon in de baai gevangen.

Door op de goede momenten te vissen en het getij in de gaten te houden kun je er heel fijn driften. Je kiest een mooi en interessant stuk uit, legt de boot net voorbij de plek stil en je kunt er een mooie drift overheen maken en je favoriete technieken toepassen. Wij begonnen op een gekende zeebaarsstek te verticalen met verschillende snoekbaars-shads en al snel was het raak met een aantal keiharde aanbeten.

Op een andere stek wat worpen gemaakt met pluggen en rammelaars en al snel kwam er toen  een fraaie zeebaars uit die zich in de oeverzone bevond. Ook zagen we heel wat zeeforel springen, maar daar werd door de Ieren niet op gereageerd. Ze waren helemaal gefocust op de zeebaars, maar toen we die eenmaal gevangen hadden vonden we dat wel prima en wilden verder om ook andere vissen te vangen.

Met zoetwaterkunstaas bleken de gullen, makrelen, polakken en zeebaars goed te verleiden.

Langzaam maar zeker visten we prachtige stekken uit in de baai en naderden uiteindelijk de ingang die aansluit op de Oceaan. Een indrukwekkende plek met rondom beauties van stekken. Al werpend met Asp-spinners vingen we al snel wat kleine polakken. Even daarna kwamen ook de eerste makrelen binnen en ook die gaven leuke sport aan een lichte spinhengel.