40 Jaar snoekvissen (deel 2)

Deel 1 gemist? Klik hier!

Door Eddy te Mebel

Het te gebruiken kunstaas spreekt me altijd nog meer aan dan hengels en reels. Door de jaren heen kreeg ik al snel veel te veel kunstaas, want je kunt namelijk maar 1 plug tegelijk aan de hengel hangen. Al snel kwam ik in contact met Jan Eggers zodat we regelmatig samen door de Noord-Hollandse kleipolders struinden.

Het jerkbaitvissen in de kleine Achterhoekse beken is altijd weer spannend en kan voor verrassingen zorgen.

Ik kreeg weer een andere kijk op het kunstaasvissen. Jaren later moesten mijn dikke nylon lijnen plaats maken voor het dyneema. Ook daar werden de hengels weer op aangepast. Ik bleef zoeken naar meer, beter, lichter, goedkoper enz., dit gold voor alles wat ook maar enigszins met het snoekvissen te maken had.

Lekker struinen langs Acherhoekse beekjes. Meestal geen monstersnoeken, maar wel een leuke visserij.

Hoe klein kan een beekje zijn om er nog gericht op snoek te kunnen vissen? In dit beekje hebben we al 90-ers gevangen en dat is verhoudingsgewijs dan best groot.

Ik denk dat de dyneema lijnen wel de grootste indruk op mij gemaakt hebben en waarschijnlijk ook wel het kunstaas dat steeds groter is geworden en soms zelfs veel te groot. Niet voor de snoek, want voor een snoek is het volgens mij bijna nooit te groot. Wel om er de hele dag mee te vissen en dan is kunstaas van 100 gram toch wel ongeveer het maximale.

Een grote vis gaat onder de boot door.

Robin weet al donders goed hoe hij een snoek moet vangen.

Zeker als je meerdere dagen achter elkaar van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat staat te jerken, dan voel ik mijn rechterarm vanzelf een keertje lam worden, zelfs als je niks vangt!  Het zoeken naar dieplopend kunstaas dat niet zo hard aan de hengel trekt spreekt mij ook aan.

Even een shadje over de bodem slepen en ´floep´… weg is m´n shadje.

Ook regelmatig roofblei op de rivier (2004).

Lichte visboot
Zoals ik in deel 1 al aangaf moest mijn visbootje licht en mobiel zijn en blijven. Toch had ik na 15 jaar Fun Yak wel zoiets van: ik wil wel eens wat anders en ietsje groter en ruimer. Ik had al jaren mijn vaarbewijs, maar deed er eigenlijk niks mee.

Een jaar of 14 in de Fun Yak gevist en veel vis mee gevangen.

Af en toe een leuk visweekendje met je vismaten, steek je altijd iets van op!

Een metersnoek vanuit de boot is minder uniek dan een metervis vanaf de kant in een Achterhoeks beekje.

Een aantal jaren geleden zag ik plotseling een tweedehands visbootje te koop aangeboden staan op internet, precies waar ik al jaren naar op zoek was; aluminium en ietsje groter en breder, toch slechts 100 kg en geschikt voor een wat zwaardere (kortstaart)motor. Al met al ideaal voor mijn wateren waar ik veel vis.

Een lichtgewicht bootje, maar toch met 40 km/uur over het water kunnen varen is ook wel eens leuk.

Ook hiermee ben ik nu regelmatig op wateren te vinden waar geen hellingen zijn en waar ik dus vrijwel geen andere visboten tegenkom. Wel zo prettig omdat de bereikbaarheid om aan het water te komen soms toch al aardig moeilijk is. Op groot water is dat vaak een minder groot probleem, want er is altijd wel ergens een (betaal)helling te vinden.

Een lichtgewicht bootje en kanteltrailer, ideaal voor wateren die voor andere bootvissers niet bereikbaar zijn.

Slechts enkele malen per jaar ben ik op groot water te vinden.

Magische snoek
Tussen mijn allereerste snoek en mijn laatste snoek die ik gisteren ving, daar zitten er een paar duizend tussen. Toch is de snoek voor mij nog steeds een magische vis en blijft mijn aandacht trekken, ongeacht het formaat. Het gedrag van de snoek en de agressieve blik van deze vis hebben gewoon iets.

Eén van mijn mooiste snoeken ooit, 1 brok spierbundel.

Ook al heb je de nodige ervaring, het blijft altijd oppassen voor rondvliegende haken.

Verder wil ik de lezer prettige kerstdagen wensen en een voorspoedige jaarwisseling. Geniet nog even van de laatste snoekvangsten van dit jaar en weer veel vis gewenst in het  nieuwe jaar. Want in de toekomst gaan we volgens mijn ervaring wat minder snoek vangen, maar wel steeds iets groter. Oorzaak: helder water?! Wees zuinig op de gevangen snoeken en na de foto snel weer terug. Tot ziens  aan of op het water.

Eddy te Mebel

(klik hier voor deel 1)

Producten nu online te bestellen
Kleding voor de shad. ( Deel 6 )